Andresh Startet 19.Februar.2013 Del på Facebook Startet 19.Februar.2013 Jeg har nå prøvd både Snappy og Golden Teak Cleaner + Brightner med dette resultatet !! Ser jo om mulig verre ut nå enn før jeg begynte.Båten er en 2 år gammel Bavaria 28 Sport. Eier fra de 2 første sesongene har hatt teaken ubehandlet, mens jeg tok en snappy rens + snappy teak olje behandling når jeg kjøpte båten august i fjor da den så FÆL ut!. Ble ikke fornøyd med det resultatet heller så tenkte å ta det skikkelig nå ;-) Har det tørt og varmt i telthallen hvor båten står så teaken har tørket rimelig bra etter behandling. Hadde virkelig tro på Golden cleaner/Brightner etter mye bra lesning her inne. Men ble mildt sagt oppgitt når jeg så dette. Har jo sett bilder her inne av gamle, nærmest ødelagte dekker som blir "som nye" etter Golden behandling...... Det jeg lurer på nå er om eneste løsningen blir å pusse det ned??? Evnt hvilke pusseverktøy og grovhet på papir??? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Hvis rens har blitt gjort 100% etter boka og dette er resultatet, kan det virke som om problemet er selve teaken, kan det være dårlig kvalitet? Har også sett mye stygg og gammel teak bli som "ny " igjen etter behandling. Hadde hørt med forhandleren angående dette, kanskje de har noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Har blitt gjort etter boka ja. Mistenker også dårlig teak..... Men tenker å forhøre meg her og med forhandler før jeg gjør noe mer! Når teaken blir som dette etter bruk av det beste som er på markedet av kjemikalier så vet ikke jeg ;-( Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Jeg tenker det samme som hanto her.. Tipper det ikke er teak men at annet treslag.. eller plast! Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Big Horn Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Jeg synes det ser ut som Kebony, og ikke Teak. Er du sikker på at det er Teak? Uansett hva det er blir det fint igjen om du tar en runde med fint papir på excentersliperen. Er det Teak hadde jeg latt det forbli ubehandlet. Da får det en fin, jevn grå patina som er så godt som vedlikeholdsfri. Er det Kebony, så er jeg ikke kjent med hvilke preparater dette eventuelt skal behandles med. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Fikk tak i forhandler i dag og viste seg at det var IROKO tre! Dette skulle ifølge han behandles på samme måte som teak, både mtp forbehandling og etterbehandling. Sendte bildene av teaken til han, så skulle han se på det. Men mente jo som fryktet at jeg måtte slipe det ned før videre behandling. Var heltre så mye å gå på..... Han skulle be en ekspert fra England ringe meg senere i dag. Ingen ting å si på servicen hos W-Yacht ;-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Uff - du har provokeret Guderne...: Iroko is a large hardwood tree from the west coast of tropical Africa. It is one of the woods sometimes referred to as African Teak, although it is unrelated to the teak family. The wood color is initially yellow but darkens to a richer brown over time. (...)[1][2] The tree is feared in some cultures where it originates and hence is shunned or revered with offerings.[3]Yoruba people believe that the tree is inhabited by a spirit, and anybody who sees the Iroko-man face to face becomes insane and speedily dies.[4] According to the Yoruba, any man who cuts down any Iroko tree causes devastating misfortune on himself and all of his family.[4] They also claim that the spirit of the Iroko can be heard in houses which use Iroko wood, as the spirit of the Iroko is trapped in the wood.[4] (Fra Wikipedia) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 He, he.... Har Iroko helplank i deler av huset. Ingen gjenferd observert........ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 I tillegg er Iroko av svært forskjellig kvalitet, selv på materialer som er skåret fra samme treet (geitved). Når man har jobbet med iroko og teak, så finner man fort at disse treslagene ligger like langt fra hverandre som gran og furu. Men for all del, bra iroko er et fint treslag. Jeg kjøpte flere lastebillass iroko i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Med tiden til hjelp og mye sandpapir tror jeg dette kan bli bra ;-) Men er såpass mye fett og dritt nedi at jeg må ha grovt papir. Dette trinnet ble tatt med 80 korning og maskin. Måtte jobbe en del selv med såpass grovt papir. jaja, nå har jeg hvertfall noe å gjøre de neste dagene..... Ble forresten anbefalt å bruke Benar matt olje med 50% terpenting til denne tresorten...... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Blandt andre steder har jeg Iroko i entreen. Dette blir ikke utsatt for salt og sollys, men en god del vann og søle. Gulvet har jeg selv behandlet med Carl`s selvherdene olje, og er like lett å vaske av som linoleum selv 7 år etter. Oljen ble påført med fille i tynne lag vått i vått helt til det ikke lenger absorberte oljen. Overflødig olje ble til slutt fjernet med poleringsmaskin og filt pad. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Vær nøye med renhold og oljing etter dørken er slipt slik at du ikke trenger årlige runder med 80 papir. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Hva med å bruke XtremeCoat (tidligere Colean) på dette?. Jeg skal snart i gang med teakdørken på båten, og vurderer sterkt å legge på XC, og blande inn litt antiskli i sistestrøket. I følge flere i båthavna som har brukt Colean på trebåtene sine holder dette seg like fint i svært mange år. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Det der så da slett ikke så verst ut! Iroko er stort sett hardt som hønn, og meget slitende på verktøyet. Oljing, som folket skriver om her, vil sikkert ha en god effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Så fikk jeg meg en god unnskyldning til å kjøpe ny båndsliper...hehe. Hvis jeg får pusset alt helt ned, samt jevnt og fint og deretter mettet det godt med en nesten klar olje (vil ha litt mørkere enn det er nå) så jeg fremhever livet i treet så tror jeg det blir bra. Prøve å få tatt noen før/etter bilder når jeg er ferdig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Jeg bruker Respect 1 og 2 deck cleaner hver sommer og har et dekk jeg liker. Men det er vikrig å følge bruksanvisningen fullt ut. Mens tørt dekk skrubbes er det viktig å hode den del av dekket som er skrubbet vått. En fordel at det er to om jobben. Del 1 skal spyles godt før man gyver løs på del 2. Når man er ferdig og dekket har tørket er dekket som nytt. Sikkert flere som har brukt dette her på BP. Ferdig til bruk. Et meget godt vaskemiddel som renser opp overflaten på teakdekketog gir teaken tilbake dens opprinnelige glød. Deck Cleaner Fjerner ogsårustflekker og kan brukes mot gulnet gelcoat. Trinn 1:Fjerner gammel olje og forurensninger som sitter i treverket. Fjerner ikke maling,lakk og harde oljer.Bruk: Deep Cleaner legges fyldig på tørt treverk. Påføres med pensel eller rulle. La denvirke i 20-40 min. Pass på å holde overflaten fuktig med svak vanndusj under virketiden.Overflaten skrubbes så med en mellomstiv børste og skyldes med rikelig mengder av vann.Mens treverket fortsatt er fuktig legges det på et tynt lag “Deck Cleaner”. Dette vil lysne ognøytralisere overflaten slik at den blir gylden og vakker. Gløden i treverket kommer spesieltgodt frem etter en påfølgende behandling med “Respect Teakolje”.Påføring: Pensel eller rull. Tørt vær 1 – 35°C. Ikke direkte sollys.Forbruk: Ca. 10 m2 pr. liter.Tildekking: Farget plast, glass, aluminium og rustfritt kan få belegg som kan poleres bortetter tørk. Fenderlister kan forandre farge hvis Deep Cleaner blir liggende på for lenge. Gjørforsøk på et lite område før bruk.Vedlikehold: Dersom dekket behandles med olje: Vask først med Deep Cleaner og nøytraliser(lysne) treverket med “Deck Cleaner”. Dersom dekket ikke oljes: Vask med “DeckCleaner” ved behov. Inneholder Metasilikat < 4,2%Irriterer øynene og huden. Oppbevares utilgjengelig for barn. Bruk egnedevernehansker og vernebriller. Får man produktet øynene skyll straks med store mengdervann ogkontakt snarest lege. Vid inntak kontakt snarest lege og vis denne beholder/etikett. Trinn 2:Ferdig til bruk. Et meget godt vaskemiddel som renser opp overflaten på teakdekketog gir teaken tilbake dens opprinnelige glød. Deck Cleaner Fjerner ogsårustflekker og kan brukes mot gulnet gelcoat.Bruk:Etter behandling med trinn 1 (Deep Cleaner) skyldesteakdekket godt med vann før Deck Cleaner legges fyldig på med pensel, svampeller rulle. La den virke i 10-15 min. Pass på å holde overflaten fuktig med svak vanndusjunder virketiden. Skrubb deretter dekket rent med en mellomhard børste og skyll rikeligmed mye vann. Overflaten må tørke i 1- 2 døgn før evt. etterbehandling med olje. Påføring: Pensel eller svamp. Ikke i direkte sollys.Forbruk: 5 – 10 m2 pr. liter avhengig av om det er ettervask eller hovedvask.Tildekking: Ingen spesiell. Inneholder: OxalsyreFarlig ved hudkontakt og svelging. Oppbevares utilgjengelig for barnBruk egnede verneklær og vernehansker. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Dolviking Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Man kan lett spare noen hundrelapper ved å bruke Terasserens (feks. Europris) til rensen og deretter Snappy 2 til nøytralisering. Har gode erfaringer med dette og det virker like godt som det svindyre produktene de selger i båtsjappene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 (redigert) Det er et usedvanlig dårlig råd fra Dolviking. Flere har erfart at diverse land produkter, herunder terasserens, løser opp natemassen i teakdekket og det vil de aller fleste IKKE skal skje. Det er en helvetes drittjobb å først fjerne klissete natemasse for så å nate opp dekket Redigert 20.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Dårlig og dårlig Bitteliten. "Har gode erfaringer med dette" betyr at også andre kan ha det, men selvf. bør man sjekke om det reagerer med natemassen, slik man må med alle produkter som kommer i kontakt med denne. Point taken. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Etter en del arbeidstimer er alt slipt ned til bar og fin ved. Fikk Golden Teak Sealer i posten i dag og smurte nettopp på et strøk. Men jeg syns det trakk dårlig ned i materialet! Hvor lenge tror dere jeg må vente før jeg evnt tørker av overskuddet av olje? Tenkte å ta et til strøk i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Tror at gleden med å olje dekkene med div. produkter er kortvarig glede. Dessverre. Om et par tre år er det pån igjen med rens og sliping. Har fortsatt dekk jeg er stolt av med rens av Respect 1 og 2 deck cleaner. Ubehandlede dekk som fremstår rent og ser pen teakfarge i er dog penest, syntes jeg. Men smaken er som.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Andresh Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 ...baken ;-). Personlig liker jeg at det er litt farge på teak, derfor olje! Var ute nå etter 2 timer å dro av oljefilmen som var. Håper det ser bra ut i morgen tidlig..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 På vår teak trekker Golden Teak Sealer ned på noen minutter. Men det tar litt tid før det tørker på natene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.