Jump to content

Bruker dere/stoler på kabler/ledninger til båten fra Biltema?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har vel kabler og ledninger fra alle hold i båten, men lite fra Biltema. Nå hadde jeg imidlertid behov for noen meter med 2,5mm2 hvor både pluss og minus var i samme kabelen. Så jeg sjekket litt rundt til jeg fant at BT hadde en rull på 10m som virket OK. Så jeg kjøpte en rull, og ble positivt overrasket. Isolasjonen var tykk og myk og "innmaten" besto av utrolig mange enkeltkordeler som hver for seg var fortinnet. Billig var det ikke med 139 kroner for kabelen, men jeg betaler gjerne for kvalitet på dette området.

Men hva med dere andre, kjøper dere ledning/kabel fra Biltema?

bt_kabel.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke kjøpt noe kabel der inntil nå, men kan tenke på det etter å ha lest din erfaring. Fortinnet kabel var rådyr og vanskelig tilgjengelig for noen får år siden. Nå er det vanlig handelsvare i båtbutikkene og som regel til en hyggelig pris.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Den twin-kabelen med PVC isolasjon jeg kjøpte har forresten art.nr. 84-542 og finnes også i dimensjonene 0,75mm2, 1,5mm2 og 4,5mm2 .

84-540_l.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt en lignedne kabel som den du har bilde av der, husker ikke om det var Clas Ohlson eller Biltema, tror kanskje det var CO. Den kabelen likte seg ikke i båten kan jeg fortelle deg, isolasjonen blir dårlig med årene.

Jeg har derimot kjøpt endel av enkeltlederene til Biltema og de har holdt seg som ny. Jeg liker å trekke både minus og pluss helt frem til appratet, ikke koble meg inn på noe annet som mange gjør. Men da blir det endel kabling og Biltema prisene muligjør dette.

Jeg har brukt en lignedne kabel som den du har bilde av der, husker ikke om det var Clas Ohlson eller Biltema, tror kanskje det var CO. Den kabelen likte seg ikke i båten kan jeg fortelle deg, isolasjonen blir dårlig med årene. . . . .Jeg liker å trekke både minus og pluss helt frem til appratet, ikke koble meg inn på noe annet som mange gjør.

Men hvilken type isolasjon det var, det husker du vel ikke? Den kabelen jeg har kjøpt har PVC isolasjon og blir hverken eksponert for sollys eller kjemikalier, så da regner jeg med at det er OK.

Vanligvis bruker jeg ikke twin-kabel, men dette er for et helt spesielt formål. Jeg hadde sist år store problemer med en AIS-transponder som faktisk tok kvelden to ganger. Den var datamessig koblet mot kartplotteren med seriell kobling, samtidig som den ble koblet med USB mot en laptop som var konstant tilkoblet til båtens 12volt med en DC/DC lader. Etter hva produsenten sier, har AIS'n vært følsom for potensialforskjeller inn til AIS'n sin USB-tilkobling og vanlig 12volt tilkobling. Selv om den nå hardware-messig er forbedret, legger jeg nå opp direkteforbindelser fra batteriet for både pluss og minus frem til laptopen sin lader, og tilsvarende til AIS/kartplotter. Dette blir uten andre forbrukere på disse kursene. Men nå er vi vel langt ute på feil jorde angående BT sin kvalitet på kabler.

Har byttet ut en del gammel kabelmasse i det siste og har bare gode erfaringer med biltema. Var innom Maritim denne uken for og kompletere med noen meter og er nesten sikker på at de bruker samme leverandør, mener at merking var av same labeling.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Det var da baaare skryt her :smiley: Eg kjøpte ein gang BT startkabler å kutta opp å sette på kabelsko for å kopble til lader i båten. Du hendelse for en hard isolasjon, stiv, billigfølelse. Men det skulle monteres fast og klamres, så det var heilt greit.

Så forlenga eg kabelen til eber-panelet, og trong ein 6 leder, så eg kjøpte BT sin 7 leder tilhenger kabel. Heilt grei kabel til forsiktig bruk. Den er så stiv at eg er betenkt.

Men de lars linker til har eg vert veldig fornøyd med :thumbsup: Skulle ønske de hadde meir en 4,5mm2

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Men hvilken type isolasjon det var, det husker du vel ikke? Den kabelen jeg har kjøpt har PVC isolasjon og blir hverken eksponert for sollys eller kjemikalier, så da regner jeg med at det er OK.

Nei det husker jeg nok ikke så det er jo begrenset hjelp da, blir mer og mer sikker på at det var en CO kabel jeg brukte, merket det allerede når man loddet litt på den at isolasjonen ikke var happy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...