Lars H. Startet 19.Februar.2013 Del på Facebook Startet 19.Februar.2013 Jeg har vel kabler og ledninger fra alle hold i båten, men lite fra Biltema. Nå hadde jeg imidlertid behov for noen meter med 2,5mm2 hvor både pluss og minus var i samme kabelen. Så jeg sjekket litt rundt til jeg fant at BT hadde en rull på 10m som virket OK. Så jeg kjøpte en rull, og ble positivt overrasket. Isolasjonen var tykk og myk og "innmaten" besto av utrolig mange enkeltkordeler som hver for seg var fortinnet. Billig var det ikke med 139 kroner for kabelen, men jeg betaler gjerne for kvalitet på dette området. Men hva med dere andre, kjøper dere ledning/kabel fra Biltema? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Har ikke kjøpt noe kabel der inntil nå, men kan tenke på det etter å ha lest din erfaring. Fortinnet kabel var rådyr og vanskelig tilgjengelig for noen får år siden. Nå er det vanlig handelsvare i båtbutikkene og som regel til en hyggelig pris. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Emma Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Ja, den er vel helt grei den? Har brukt kabler fra både Biltema og Clas Ohlson, og ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Har noen dårlige erfaringer med slike kabler? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Har ingen problemer med ledninger fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 (redigert) Den twin-kabelen med PVC isolasjon jeg kjøpte har forresten art.nr. 84-542 og finnes også i dimensjonene 0,75mm2, 1,5mm2 og 4,5mm2 . Lars H. Redigert 19.Februar.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
puddingen Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Bare positive erfaringer med BT`s kabler og kabelsko så langt Og det fra en forhenværende avd. ing. TEIN ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Jeg har brukt en lignedne kabel som den du har bilde av der, husker ikke om det var Clas Ohlson eller Biltema, tror kanskje det var CO. Den kabelen likte seg ikke i båten kan jeg fortelle deg, isolasjonen blir dårlig med årene. Jeg har derimot kjøpt endel av enkeltlederene til Biltema og de har holdt seg som ny. Jeg liker å trekke både minus og pluss helt frem til appratet, ikke koble meg inn på noe annet som mange gjør. Men da blir det endel kabling og Biltema prisene muligjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Jeg har brukt en lignedne kabel som den du har bilde av der, husker ikke om det var Clas Ohlson eller Biltema, tror kanskje det var CO. Den kabelen likte seg ikke i båten kan jeg fortelle deg, isolasjonen blir dårlig med årene. . . . .Jeg liker å trekke både minus og pluss helt frem til appratet, ikke koble meg inn på noe annet som mange gjør. Men hvilken type isolasjon det var, det husker du vel ikke? Den kabelen jeg har kjøpt har PVC isolasjon og blir hverken eksponert for sollys eller kjemikalier, så da regner jeg med at det er OK. Vanligvis bruker jeg ikke twin-kabel, men dette er for et helt spesielt formål. Jeg hadde sist år store problemer med en AIS-transponder som faktisk tok kvelden to ganger. Den var datamessig koblet mot kartplotteren med seriell kobling, samtidig som den ble koblet med USB mot en laptop som var konstant tilkoblet til båtens 12volt med en DC/DC lader. Etter hva produsenten sier, har AIS'n vært følsom for potensialforskjeller inn til AIS'n sin USB-tilkobling og vanlig 12volt tilkobling. Selv om den nå hardware-messig er forbedret, legger jeg nå opp direkteforbindelser fra batteriet for både pluss og minus frem til laptopen sin lader, og tilsvarende til AIS/kartplotter. Dette blir uten andre forbrukere på disse kursene. Men nå er vi vel langt ute på feil jorde angående BT sin kvalitet på kabler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BOBO II Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Har byttet ut en del gammel kabelmasse i det siste og har bare gode erfaringer med biltema. Var innom Maritim denne uken for og kompletere med noen meter og er nesten sikker på at de bruker samme leverandør, mener at merking var av same labeling. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
hegra Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Brukte tre ulike tykkelser av den du har avbildet. Myk og fin og jobbe med. Greit med en sort og en rød og bare til og dra de frahverandre hvis du ikke alltid har behov for to ledere . Slipper og splitte med kniv. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Har brukt av alle typene biltema har opp til 6 mm2, ikke noe negativt å si Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
ebonita Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Instämmer med övriga. Har använt en god del av Biltemas el-artiklar, och inte blivit besviken. Bra kvalitet och bra pris. Såg förresten nu i veckan att dom även hade 25, 35 och 50 kvmm röda och svarta kablar. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Kjøper en del ting til båten på biltema, ingen betenkeligheter med det Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Bare positive erfaringer og jeg har lagt mye kabel i fjor. Brukt mye av den to-lederen du viser til i størrelsene 0,75-2,5. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Det var da baaare skryt her Eg kjøpte ein gang BT startkabler å kutta opp å sette på kabelsko for å kopble til lader i båten. Du hendelse for en hard isolasjon, stiv, billigfølelse. Men det skulle monteres fast og klamres, så det var heilt greit. Så forlenga eg kabelen til eber-panelet, og trong ein 6 leder, så eg kjøpte BT sin 7 leder tilhenger kabel. Heilt grei kabel til forsiktig bruk. Den er så stiv at eg er betenkt. Men de lars linker til har eg vert veldig fornøyd med Skulle ønske de hadde meir en 4,5mm2 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Petter-B Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Det er verd å sjekke prisene fra Maritim også. Får 25 meter med 2,5mm2 for ca 160,-, dog ikke med rød og sort kabel sammen. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Men hvilken type isolasjon det var, det husker du vel ikke? Den kabelen jeg har kjøpt har PVC isolasjon og blir hverken eksponert for sollys eller kjemikalier, så da regner jeg med at det er OK. Nei det husker jeg nok ikke så det er jo begrenset hjelp da, blir mer og mer sikker på at det var en CO kabel jeg brukte, merket det allerede når man loddet litt på den at isolasjonen ikke var happy. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Tror det var noen slike guttungene strakk opp i forrige uke i Skilsøen de holder på med. Kablene var rundt frysepunktet eller litt under og isolasjonen var svært stiv. Hvis man ikke skal bøye eller legge opp kablene i kulde er det neppe noe problem. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bøljan Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Som så mange andre har jeg god erfaring med kabler fra Biltema, hyggelige priser også. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Samme her. Brukt biltemakabler dei siste åra til monterin av utstyr/ fornying av kabler. Ser veldig bra ut så langt Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Biltema har også bra utvalg i kabelsko, krympestrømper, presstenger etc. Alt på samme sted og til hyggelige priser. Det liker vi jo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.