Per-Slipgaard Startet 19.Februar.2013 Del på Facebook Startet 19.Februar.2013 Jeg hadde en 6HK Suzuki påhengsmotor på lettbåten, en liten Steady 260 i sommer, jeg var plaget med at etterhvet ble innfestingen til motoren mot båten slarkete og måtte etterstrammes. Den ville ikke holdas skikkeli fast over tid uten etterstramming. Detta resulterte jo da i at innfestinga ble slarkete når min sønn brukta båten og motoren falt av under kjøring. Jeg har nå kjøpt en lik motor, da den gamle falt av og dåetter sank til bunns såklart, og tenker da hva jeg kan gjøra for og unngå at detta skjer igjen? Noen forslag? Takkar Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Gjennomgående bolter ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Når jeg hadde en trebåt med liten påhenger hadde jeg altid et sikringstau i tilfellet den datt av. det du kan gjøre er å feste noe bedre antiskli på festebraketten om den er glatt.. rekner med du har slike skruer med sånne "kopper" Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Per-Slipgaard Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Det kan jo også vare en løsning som kan holda. 2xm12 boltar burde vel holda? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Ville tatt det opp med produsenten, sikkert et kjent problem. Gjennomgående bolter i båter av polyetylen (populært kalt bøtteplast)er normalt ingen god løsning. Skal heller ikke være nødvendig på en 6hk, kan høres ut som om akterspeilet er hult der motoren festes. Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Hmmm har lik båt med 9,9 ingen problemer med at det løsner på den..... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 (redigert) Fordi speilet stadig gav etter elr fordi boltene sakte skrur seg opp? I sistnevnte tilfelle så kan du feks bruke en hengelås igjennom øyene i strammeskruehendlene. Da går de inge steder Redigert 19.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Ville tatt det opp med produsenten, sikkert et kjent problem. Gjennomgående bolter i båter av polyetylen (populært kalt bøtteplast)er normalt ingen god løsning.Skal heller ikke være nødvendig på en 6hk, kan høres ut som om akterspeilet er hult der motoren festes. Njaa.....hadde en AL 320 med 9,9 en gang, og der måtte det til med gjennomgående 10 mm før det satt skikkelig ! Når det er sagt ble denne kjørt alt den orka, og litt til av " jollemafian " i huset . Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Akterspeilet er hult og plasten er myk. Jeg reparerte akterspeilet på en River 350 i sommer og erstattet treplaten bak med en av aluminium. Treplaten var for myk og fordelte ikke belastningen godt nok. Gjennomgående bolter ble brukt mellom aluminiumsplate foran og bak. Selvfølgelig viktig å tette godt rundt bolthull. Jeg forsterket hjørner og områder der jeg så det flekset litt for mye ved å sveise på plast av riktig materiale. Funket bra det. Ble stivere og bedre. Hvis ingenting blir gjort vil det til slutt bli deformert og revne på enkelte steder. Trist at det skal skje slik selv om båtene blir brukt og utstyrt etter produsentens anbefalinger. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
andlin Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Jeg byttet ut trepl. med syrefast pl. på ut og innside, laget en kant oppe på innside så ikke motoeren kunne gli opp. Som en ekstra sikring tok jeg på en av gjennomgangsboltene som holdt de nye pl. på plass å monterte en øyebolt så jeg kunne bruke en sjakkel til å sikre motoren med. Jeg var avhengig å kunne ta av motoren lettvint. Funket fint i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Ikke opplevet dette selv. Har Steady 260 med Tohatsu 5hk. Skruelim kan være en mulighet? http://www.jula.no/skruelim-medium-5-g-504020 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.