Jump to content

Steady 260, hvordan sikre innfesting 6hk utenbordsmotor?


Per-Slipgaard

Recommended Posts

Jeg hadde en 6HK Suzuki påhengsmotor på lettbåten, en liten Steady 260 i sommer, jeg var plaget med at etterhvet ble innfestingen til motoren mot båten slarkete og måtte etterstrammes.

Den ville ikke holdas skikkeli fast over tid uten etterstramming.

 

Detta resulterte jo da i at innfestinga ble slarkete når min sønn brukta båten og motoren falt av under kjøring.

Jeg har nå kjøpt en lik motor, da den gamle falt av og dåetter sank til bunns såklart, og tenker da hva jeg kan gjøra for og unngå at detta skjer igjen?

 

Noen forslag?

 

Takkar

Link to post

Når jeg hadde en trebåt med liten påhenger hadde jeg altid et sikringstau i tilfellet den datt av. det du kan gjøre er å feste noe bedre antiskli på festebraketten om den er glatt.. rekner med du har slike skruer med sånne "kopper"

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Ville tatt det opp med produsenten, sikkert et kjent problem. Gjennomgående bolter i båter av polyetylen (populært kalt bøtteplast)er normalt ingen god løsning.

Skal heller ikke være nødvendig på en 6hk, kan høres ut som om akterspeilet er hult der motoren festes.

Njaa.....hadde en AL 320 med 9,9 en gang, og der måtte det til med gjennomgående 10 mm før det satt skikkelig ! Når det er sagt ble denne kjørt alt den orka, og litt til av " jollemafian " i huset . :smiley:

Link to post

Akterspeilet er hult og plasten er myk. Jeg reparerte akterspeilet på en River 350 i sommer og erstattet treplaten bak med en av aluminium. Treplaten var for myk og fordelte ikke belastningen godt nok. Gjennomgående bolter ble brukt mellom aluminiumsplate foran og bak. Selvfølgelig viktig å tette godt rundt bolthull.

 

Jeg forsterket hjørner og områder der jeg så det flekset litt for mye ved å sveise på plast av riktig materiale. Funket bra det. Ble stivere og bedre. Hvis ingenting blir gjort vil det til slutt bli deformert og revne på enkelte steder. Trist at det skal skje slik selv om båtene blir brukt og utstyrt etter produsentens anbefalinger.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Jeg byttet ut trepl. med syrefast pl. på ut og innside, laget en kant oppe på innside så ikke motoeren kunne gli opp. Som en ekstra sikring tok jeg på en av gjennomgangsboltene som holdt de nye pl. på plass å monterte en øyebolt så jeg kunne bruke en sjakkel til å sikre motoren med. Jeg var avhengig å kunne ta av motoren lettvint. Funket fint i mange år.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...