Jump to content

Hva betaler du for å bo i båt (bruk av servicebygg)?

S/Y Emma

Recommended Posts

Av ren nysgjerrighet: hva betaler dere som bor i båt for å bruke servicebyggene i havnene dere bor i?

Ser f.eks. Herbern på Aker brygge tar 5.500 kr pr. person ombord for vinterhalvåret (inkludert sommerhalvåret om man bor der da og) og 650 kr for renovasjonsavgift.

I Solheimsviken i Bergen koster det 200,- pr mnd for tilgang til servicebygg og 200,- for leie av strømboks.

Merk: jeg snakker om "båtboeravgift", ikke leie av havneplass. Det kommer i tillegg. "Båtboeravgift" er den kostnaden man selvsagt må betale for den belastningen man påfører anlegget, ikke selve båtplassen.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

I Sandefjord har de stengt av servicebygget på vinteren. Derfor er den kostnaden kr.0

Vi har tillgang til vinterkran med vann.

Betaler ikke noe for å koble oss til strømmen, men 1000,- i depositum for lån av strømmåler.

Strømprisen er forøvrig 0.70 pr. kw inkl nettleie og mva.

Vinterplass leie kr. 580,- pr. mnd.

Må man i tillegg til de 5500,- PP på Herbern. Kjøpe poletter for bruk av vaskemaskiner og Dush, eller er det bare å vaske og dushe så mye du vil "gratis".

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Her betaler jeg kr. 1,- pr Kw/t og 2.250,- for vinterhavn (ikke pr mnd) - Det er intet botilegg, men jeg har vel hørt rykter om at det KANSKJE kommer neste sesong,

Jeg har fri tilgang til dass, dusj og vann i servicebygget.

Jeg husker ikke helt fra prislista, men tror det er "litt" dyrere å ligge her i vinterhavn om man ikke er medlem og har sommerplass her.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det stemmer nok det ja, hehe.. Asker stemmer, nærmere bestemt leangbukta :thumbsup: Tror det blir til at jeg beholder denne båten en stund til så da kommer jeg til å seile den nedover i begynnelsen av juni tipper jeg og regner med å bruke ca noe over en måned? Det kommer til å bli en tur for livet :wink:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Skal vi se... Båtboeravgift eksklusiv bryggeleie:

Aker Brygge: 512,50 /mnd

Solheimsviken: 400,- /mnd

Oppegård båtforening: 375,-/mnd

Ålesund seilforening: 700,-/mnd

"Alternes" sin havn i Nordland: 400,-/mnd.

Ørsta småbåtlag: 1.500,-/mnd.

Kom gjerne med flere eksempler.

Høres latterlig mye ut i Ørsta. Men hva koster selve båtplassen? Det er vel totalen som er avgjørende her?

Bodde i Horten gjestehavn i fjor vinter. Der kostet det 600 i måneden men strøm kostet 1,80 pr kw/t. Servicehuset med bad, dusj og vannslange var gratis, men de hadde ingen vaskemaskin der. Dette var også et tilbud de hadde fra 15/10 til 1/5. Resten av året var det loffing, anker eller dyr gjestehavntakst som gjaldt.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Skal vi se... Båtboeravgift eksklusiv bryggeleie:

Oppegård båtforening: 375,-/mnd

Jeg tror du missforsto meg litt. Summen på 2.250,- er hele vinterlen (bryggeleien)

Fra etablering av vinterhavn til etablering av sommerhavn. Det er ikke beboertillegg her enn så lenge.

Det eneste tillegget er strøm til kr. 1,- pr kw/t

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Må man i tillegg til de 5500,- PP på Herbern. Kjøpe poletter for bruk av vaskemaskiner og Dush, eller er det bare å vaske og dushe så mye du vil "gratis".

Prisen inkluderer tilgang til servicebygg med gratis dusj og do. Vaskemaskin/tørketrommel kostet 20 per maskin (dvs 40 for vask og tørk) når vi bodde der for noen år siden. Da var det til gjengjeld skikkelige industrimaskiner.

Nå er jo ikke prisene for båtboere så veldig interessante på Herbern lenger, NPRO har jo uttalt at de ikke vil ha folk boende i båtene som skal ligge der.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 7 måneder senere...

Ingen respons fra Ryfylke så langt, så jeg får legge inn min egen erfaring fra Sandnes Gjestehavn. For båt over 40` koster det kr 2.500,- pr måned for langtidsleie i vintersesongen. Båt under 40` kr 2.000,- I tillegg kommer strøm med måler kr 1,50 pr kwh, eller kr 75,- pr døgn uten måler. Fint sanitæranlegg, kr 20,- pr vask og kr 20,- for tørk. Veldig sentralt med gåavstand til butikkene. Det negative er veldig dårlig lukt i havnebassenget og mye fugler som driter ned båtene og flytebryggen grunnet mye mating av fuglene. I tillegg kan man ikke reise bort fra båten. Dyrt nok synes jeg.

Redigert av navid (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...