Jump to content

Høyde på drev Bravo 3X -dobbelinstallasjon i forhold til båtbunn?

powerpuff

Recommended Posts

Jeg har oppgradert mine Mercruiser D-tronic fra 250 til 320 HP, og er blitt fortalt at jeg bør senke drevene mine av flere grunner...

Båten "spinner" når den skal opp i plan - og beregninger viser at jeg har for mye slip......dessuten vil slipp (ca15-17%) gi vibrasjoner i drevet/båten. :nonod:

Har allerede postet et innlegg her på forumet for å finne ut om jeg skal bruke Spacere for Bravo 1-2-3 eller Bravo 3XR på mine 3X drev fra 2005...uten klare svar :diving:

Noen mener at jeg ikke trenger å senke drevene- men dette bgjør meg bare mer usikker...Mine drev er montert slik at nedre kavitasjonsplate på drevene

er 55-60mm over bunn på båten når drevene er tiltet til loddrett posisjon i forhold til båten.

Har hørt at disse kavitasjonsplatene normalt ligger i samme høyde som bunn på båten - eller under? :confused:

Er det noen som har lignende skrog (Nordic oceancraft 38 - windy 37 eller lignende - laguna 1150) som har bilder eller som husker mål på dette fra deres egne båter ?

høyden må vel tilpasses skrogvinkelen slik at ingen del av propellen bryter skrogplanets linjer bakover, men blir liggende 100% i vannstrømmen. Antar jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei! Jeg har en Laguna 1150 med to instalasjoner Bravo 1. Har også hatt problemer med spinning. Mitt problem er at det ikke skjer alltid og det er ikke noe mønster i når det skjer. Da jeg hadde kjøpt båten i Tønsberg skjedde det første gang da vi kom ut i kraftig sjø. En mekaniker som så på det mente det enten kunne være navet i propellene som hadde gitt seg eller at drevene sto for høyt. Løsningen ble at vi lånte et sett med propeller med fastvulket nav. Dette fungerte som en kule helt til Bergen og regnet med at problemet var løst. Byttet så ut de gamle navene med nye og hadde en problemfri sesong som innbefattet helgeturer og en sommerferie til Kristiansand. På vei tilbake skjedde det samme like før vi skulle runde Jærens rev i kuling og høye bølger. Byttet igjen nav til en annen type og dette fungerte noen mnd til. Da jeg skulle flytte båten i desember kom problemet tilbake og da var det flat sjø. Tok igjen kontakt med Mercruiser forhandler her i Bergen som mente at disse problemene skyldtes at drevene sto for høyt og ba meg sjekke det først. Tok båten på land og kunne der konstatere at kavitasjonsplaten lå ca 1,5 cm høyere en bunnen. At det ikke skjedde hele tiden mente han kunne skyldes at drevene lå i grenseland og ble da følsom for groe, skroggjennomføringer, strøm i sjøen osv. Han mente også at jeg hadde for små propeller til den store båten. Drevene mine burde senkes med et ett tommers spacersett var konklusjonen hans.

Høres ut som samme problem jeg har hatt ja...Ikke løse nav/gummi i mine propeller, så det er ikke problemet. Når jeg hart mye last ombord har jeg derimot hatt store problem med å komme opp i plan,

motorturtallet øker raskt til ca 3000RPM-men båten bruker Laaaang tid opp til 16-17 knop, uten å greie å øke farten videre før noen går frem i baugen-med en gang båten passerer 20 knop øker turtallet/farten raskt videre opp til 3600 og 36 knop.

Medisinen har altså vært å øke effekten med140 HP tilsammen på motorene-men han som oppgraderet forklarte at jeg nok måtte få bedre grep i vannet-altså sennke drevene til de ligger i plan med båtbunnen - eller under båtbunnen.

Har nå bestillt 2 spacersett på 2,5" fra CP Performance i USA- og 2 stk drevdusjer .(Er et absolutt must med drevdusj når man har Bravo X drev og 320HP Mercruiser D-Tronic Diesel motorer....)

Håper nå at turtallet kommer opp til 3900 - og farten skal da være minimum 39 knop- antageligvis 41 knop, da propellslipp vil minke fra 17% som jeg har idag til anslagsvis 10-12% som er mer normalt :saint::saint::saint::saint::pray::pray::pray::pray:

Redigert av powerpuff (see edit history)

Om du ikke har endret propeller etter hk økning, kan jo det være et problem.

Du bør få beregnet propeller i forhold til det hk antall motorene har nå.

Kavitasjons plate plassering kan du se på Mercruiser installasjons veiledning for drevet.

Men skal jo ligge mest mulig plan med bunnen. Blir selvfølgelig ikke helt flush med en v-bunn.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg har ikke endret propellene - men jeg manglet jo 200-300 RPM på å få riktig topp turtall - så jeg håper det skal passe med de propellene jeg har nå....24" Rustfrie 3+3 blads Mercruiser Bravo, og jeg har 1:1,81 utveksling tror jeg....

Klarer ikke å finne seienummrene på drevet-derfor heller ikke sikker på utvekslingen, men har rotert motoren og sett hvor mye propellene går rundt, og det er ca 1,75 roteringer på motor for å få en rotering på propellene....

1,81 er nok ganske standard på 250 hk d-tronic.. har det samme jeg. 2,0 er vel heller ikke uvanlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Om du ikke har endret propeller etter hk økning, kan jo det være et problem.

Du bør få beregnet propeller i forhold til det hk antall motorene har nå.

Kavitasjons plate plassering kan du se på Mercruiser installasjons veiledning for drevet.

Men skal jo ligge mest mulig plan med bunnen. Blir selvfølgelig ikke helt flush med en v-bunn.

Høres bra ut det, men det eneste jeg har funnet om plassering/høyde drev hos Mercruiser er utregningene for hulltaging i skroget -altså før drevene monteres. Såkalt X-mål.....For sent å sjekke om dette stemmer fra fabrikk nå, og det står ingenting om hvor høyt kavitasjonsplatene/propellene havner - eller hvor høyt de skal være??OM noen vet hvor man kan finne info om dette-er det helt supert å få en link.....

Om det er montert etter Mercruiser anvisningen for drevet vil drevet ha riktig plassering i forhold til bunnen.

Men det kan være at drevene har blitt plassert noe høyere pga innvendige forhold for motor plassering.

Det er kanskje en flat v-bunn og det kan begrense motorplassering i forhold til bunnen.

Om det ikke er byttet motorer fra f.eks Volvo, er vel drevene montert mest mulig etter anvisningen.

Ved effekt økning har jo moment og hk kurvene forandret seg, og du må bruke det som tilsvarer 350hk motoren.

Maks turtall kan og være endret.

En annen ting er om du faktisk har fått så mye effekt økning med bare en pc tilkoblet og fått endret data.

Vil tro motorene er forskjellige mht dyser og turbo.

På mine 220 hk motorer har jeg Bravo 2 drev med 2.20:1 i utveksling og 17,25" dia x 25" pitch rf propeller. Da drar den opp i plan uten full

pådrag.

Det kan være du må forandre både utveksling og pitch/dia for å få riktige tall.

Med 1,81 i utveksling går prop med høyere omdreininger enn 2 eller 2.20 utveksling, og kan gi spin om dia eller pitch er for lite.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Visse årsmodeller motorer (hovedsaklig de med overlading men også mindre outboards), det gjelder både diesel og bensin, turbo og kompressor (Mercruiser/CMD, VP, Verado, Optimax osv.), har motormodeller i flere effekttrinn som er helt identiske teknisk sett (eller med mindre forskjeller som ikke hindrer en viss effektøkning).

Dette gjør det naturligvis enklere og billigere for produsentene vedr. delenummer og logistikk, når det hovedsaklig er programmering av ECU som styrer effekten.

Min D-tronic 250 fra 1998 er dessverre litt forskjellig fra f.eks. 2005-modellene slik at jeg ikke kan omprogrammere min til 320 (eller 350 hk som vel er max for den serien), men ca 290 hk isteden. Det skyldes bl.a. forskjellige turbo, men 40 hk ekstra er sikkert nok på en så gammal motor ;-)

Etterhvert ble motoreffekt-trinnene standarisert teknisk sett, slik at 250, 270, 300 og 320 ble så like at alle kunne "chippes" opp.

http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1/MERCRUISER_D-TRONIC.html

Redigert av teerex (see edit history)

Mine motorer er fra 2005 - og har et serienummer som viser at de er av den nye "standariserte typen". Dvs at ALT er likt på 250/270/300/320 HP motrene, unntatt styreenheten/programvaren. 350 HP motren har en anne styring og en annen turbo....

Chip i hjernen er loddet ut og ny standard programvare for 320 HP er blitt lastet inn-deretter er alt blitt satt sammen og kjørt diagnosetest på... :thumbsup: Så da skal mine motrerers momentkurver og forbruk være helt likt en orginal 320HP motor :thumbsup: - i motsetning til om man monterer en såkalt CFhip/tuningboks-som vanligvis øker trykket på commonrail :lipseal: - og ikke har nye parameter på eksostempratur-luftmengde osv.... :thumbsdown:

Om det er montert etter Mercruiser anvisningen for drevet vil drevet ha riktig plassering i forhold til bunnen.

Men det kan være at drevene har blitt plassert noe høyere pga innvendige forhold for motor plassering.

Det er kanskje en flat v-bunn og det kan begrense motorplassering i forhold til bunnen.

Om det ikke er byttet motorer fra f.eks Volvo, er vel drevene montert mest mulig etter anvisningen.

Ved effekt økning har jo moment og hk kurvene forandret seg, og du må bruke det som tilsvarer 350hk motoren.

Maks turtall kan og være endret.

En annen ting er om du faktisk har fått så mye effekt økning med bare en pc tilkoblet og fått endret data.

Vil tro motorene er forskjellige mht dyser og turbo.

På mine 220 hk motorer har jeg Bravo 2 drev med 2.20:1 i utveksling og 17,25" dia x 25" pitch rf propeller. Da drar den opp i plan uten full

pådrag.

Det kan være du må forandre både utveksling og pitch/dia for å få riktige tall.

Med 1,81 i utveksling går prop med høyere omdreininger enn 2 eller 2.20 utveksling, og kan gi spin om dia eller pitch er for lite.

Min båt har en skarp V-bunn (ca 15grader) - og drev/motorer står derfor ganske tett sammen-kan være en grunn til at de er havnet så høyt oppe??

Din er vel svart, altså uten commonrail/QSD ? Minste QSD var vel 270 hk og original 350 hk kom også først med de hvite QSD motorene.

Men svartmalt 320 kan chippes til 350 hk såvidt jeg skjønner, om man tør ;-) Kanskje alle etter 2005 kan det siden Norsk Motorkompani oppgir inntil 100 hk økning på denne serien.

Redigert av teerex (see edit history)

Din svarte Mercruiser 320 kan chippes opp til 350 ja, men da er det ikke samme programvare som på en orginal 350 Cummins motor

Ikke alle motrer etter 2005 kan det , men alle med serienummer over xxxx kan det skal prøve å søke opp og poste dette nummeret...

Fra og med serienummer 88040601 og oppover er ALT likt, dette er bekreftet av Mercruiser - motorene fikk da også en ny modellkode : Model Code . . + DSD 3973717

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...