Jump to content

Invertere, 12V og bærbar PC i båt


Batdilla

Recommended Posts

Jeg har funnet ut litt i forbindelse med min research på evt. å bruke en bærbar som TV som jeg tenkte å dele med dere andre. Noe av det er relevant for andre bærbar formål i båt også.

 

Det første er dette med inverter. Jeg har lest en del erfaringer på http://forum.barbara.no/index.php I dette forumet et det utrolig mye erfaring rundt emnet PC relaterte komponenter og 12V. Det virker som den nyeste rånesporten er å bygge inn PC løsninger i bilen - og da er de i samme situasjon som oss med 12V i båt.

 

Det virker som mange advarer mot å bruke for dårlige invertere sammen med PC utstyr. F.eks. advares det mot å bruke invertere fra Clas Ohlson.  Angivelig skal flere ha knekket PC utstyret sitt ved bruk av invertere fra Clas.

 

Jeg har ikke funnet noe grunnlag for å kunne anbefale denne, men jeg håper det borger litt for at dette kan egnes brukt sammen med PC i og med at det selges av en leverandør som stort sett selger kun PC utstyr: http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...p=14670&AvdID=1 Produktet heter Biladapter for PC/Mobil Konvertering fra 12V til 220V. Pris er 550,-

 

Videre har jeg funnet en test av ulike invertere som er gjort av Barbara.no, som er dedikert til bærbare løsninger http://www.barbara.no/tester/invertere/utat/

 

Jeg har gjort en del research for om mulig å slippe unna dette med inverter ved bruk av bærbar i båt. Noen vil kanskje finne det interessant å vite at ASUS visstnok skal ha modeller som går på 19V inn. Ekstrautstyr er 12V->19V konverter som går rett i sigarettenner uttaket. Dette synes jeg kan virke som en bra måte å løse dette med tilførsel av strøm på. Man slipper da forhåpentligvis unna å måtte bekymre seg om inverter er bra nok, eller om det før eller siden vil ryke. Effekttap pga invertering blir sikkert minimalt også i og med det kun konverteres fra 12V til 19V.

 

Håper noe av dette kan være nyttig for dere som sysler med planer om bærbar PC i båt.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen risiko for å ødelegge noe med en inverter.

Men ut fra min erfaring bør man kjøpe en som er dimensjonert for betydlig større effekt enn det man planlegger å ta ut.

Kan virke som om produsentene er optimistiske i sine spesifikasjoner samt at det meste av elektronisk utstyr bruker mye strøm i starten.

Link to post
Share on other sites

Noen invertere er laget for tung start.

 

Mer eller mindre alle elektriske dippedutter trekker vesentlig mer strøm i startøyeblikket enn under normal drift. Tror ikke det er noe problem med PC eller slike ting men jeg hadde et roterende vindu i min forrige båt og kjørte det på 220V via inverter (hadde ikke råd til en 12V compoundmotor...). Oppstarttid 30-40 sek med inverter overlast i hele startperioden. Funket greit da inverteren var laget for tung start. Nominell effekt 600W, intermittent 1050W/5 minutt.

 

https://no.rs-c.dk/servlet/dk.stibo.module....oduleId=6141409

 

N.B. Linken over funker ikke uten at en kopierer den inn i adresselinjen i explorereren og fjerner mellomrommet i siste tallet?!?!? Ingar: Vet du hvorfor? Mellomrommet er ikke der når jeg legger inn linken!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

PC leverandørene har  biladaptere som konverterer fra 12 til 18/19V.

 

Det stemmer, skaffes til alle laptoper ! Ikke spesielt for Asus..

Det som er viktig (som med alt annet på 12 volt) er at ledningen fra batteri til 12 volt-uttaket ikke er for lang. Alternativt at ledningene er kraftige !

Link to post
Share on other sites

Kan legge til at om en ønsker å bygge stasjonær PC i båt/bil finnes det strømforsyninger som går på 12V.

Her er link til en grundig beskrivelse fra en som har bygget stasjonær PC i seilbåten sin, og som har testet opplegget ved å seile over Stillehavet.

 

 

The result is a fast booting, fanless, no moving parts system which runs on 9 to 32 volts DC, ideal for a boat or other vehicle. We decided to mount it in a dry place inside the boat and use a remote touch screen in the cockpit.

 

Build%208.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at PCen kan ha kontinuerlig 19 V. Ladereguleringen er innebygget i PCen. Eller..?

 

Litt usikker på hva du mener, Sjørøveren.. De fleste laptoper skal ha mellom 18-20 volt inn. Det finnes selvfølgelig unntak (16 volt på enkelte Lenovo, 15 volt på noen Toshiba osv.) men dc adaperet må gjøre om fra 12 til rett volt inn i maskinen. Om du ser på batteriet i maskinen så står det som regel 11,1 eller 14,8 volt på dette, men i og med at batteriet skal ha ladespenning, pluss at maskinen skal driftes, så krever den 18-20 inn. Jeg kjenner ingen maskiner (med unntak av noen småtommere) som regulerer dette selv..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har også forstått det slik at om en skal bruke inverter til data, så Bør en skaffe en med ekte sinus kurve.

 

jeg kjøpte selv en 300w inverter med ekte sinus kurve, den holder fint til bærbar pc, mobil lader.

men foretrekker likevel og bruke strømforsyningen som går direkte på 12v

denne skaffet jeg på spaceworld og kan stille den til ønsket volt den skal levere. følger med et utall av forskjellige kontakter etter hva en skal koble den til.

denne kan jeg også koble bruke på 12 volt og 220 volt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at PCen kan ha kontinuerlig 19 V. Ladereguleringen er innebygget i PCen. Eller..?

I teorien skal alle portable PC-er ha reguleringsmekanismer som ikke overlader / tørker ut batteriet.

Det er ulikt hvor avanserte de er (billig-PC er billig, ja).

i praksis ser jeg at de som har strømadapteret kontinuerlig tilkoblet oftere får defekt batteri.

I de mange bruksansvisninger står det at man skal bruke batteriet helt ut en gang hver måned / 3 måned.

Noe av problemet kan unngås ved å ta ut batteriet, men batteriet skal ikke stå lenge totalt uten strøm heller.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener, Sjørøveren..

Småbåtentusiasten skriver at man må bruke originalt utstyr for ikke å knekke batteriene. Jeg mener at det er revnende likegyldig hvor PCen får spenning fra, bare den forsynes med stabil og riktig spenning (19 V til min PC) og får trekke nok strøm. Den intelligente ladingen han skriver om tror jeg at styres i selve PCen, og ikke i den den origianle strømforsyningen.

Link to post
Share on other sites

Småbåtentusiasten skriver at man må bruke originalt utstyr for ikke å knekke batteriene. Jeg mener at det er revnende likegyldig hvor PCen får spenning fra, bare den forsynes med stabil og riktig spenning (19 V til min PC) og får trekke nok strøm. Den intelligente ladingen han skriver om tror jeg at styres i selve PCen, og ikke i den den origianle strømforsyningen.

 

helt enig.. strøm er strøm.

men har hørt fra folk som arbeider med slikt at ekte sinus kurve er og foretrekke ved bruk av inverter.

Link to post
Share on other sites

Strøm er strøm... vel, vel.

Nå er det ingen automatikk i at ting blir ødelagt - det er å strekke det jeg skriver vel langt.

Sier bare at det kan være fornuftig, særlig hvis PC er under garanti, å kjøpe produsentens 12V adapter.

F.eks hos Lenovo er den intelligent og passer både nye og eldre Lenovo PC-er med forskjellig inngangsspenning! I tillegg er den ekstremt flat og lett.

 

Regulering veier og kan skape varme. Ulikt hvordan produsentene av PC-er velger løsningene.

Noen PC er optimalisert for å veie lite og bruke lite strøm (lite viftebruk). Noen går til og med så langt som å lage egne strømadaptere for hver lille PC-serie.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...