Jump to content

Kan jeg bruke dekkskontakt til å skjøte TV-antenne kabel?

Terje_F

Recommended Posts

Jeg vurderer å innstallere en Glomex TV-antenne i båten.

Idag har jeg to solcellepaneler på targa-bøylen. Disse demonteres ved vinteropplag via 2 to-polede dekkskontakter fra Maritim (har dessverre ikke link da jeg sitter på telefonen og skriver dette).

Videre har jeg en avtagbar lanterne-mast på targa som demonteres med samme type kontakt bare tre-polet pga 2 lanterner.

Planlegger å montere Glomex'en i denne lanterne-masta.

Kan jeg benytte en en-polet dekkskontakt for å kutte antenne-kabelen i to og dermed kunne fjerne Glomex om vinteren?

Eller bør jeg bruke en sånn svanehals-gjennomføring for ikke å kappe ledningen?

Ved eventuell skjøting/kapping av kabel; er det bare lederen i midten av antenne-kabelen som sender signal og som skal kobles i dekkskontanten eller har "folien" i kabelen en funksjon som leder?

Vil en skjøt via dekkskontakt forringe signalet vesentlig?

Veldig usikker på om jeg skal velge stor eller liten Glomex. Skal ferdes i Hvaler-skjærgården og rett over svenskegrensa.

Håper på nyttige tilbakemeldinger.

Skal du bruke dekkskontakt for antennekabel, så må du bruke en dekkskontakt som har de samme verdiene som antennekabelen. TV-antenne har gjerne en impedans på 75 Ω, så da må du finne en kontakt som også har samme verdi.

Jeg har ingen slik løsning for TV, men VHF-antennekabelen (impedans 50 Ω) fører jeg gjennom en dekksgjennomføring, har montert på en antennekontakt (BNC, hun) på enden - altså over dekk, og kabelen fra masta er avsluttet med en tilsvarende hankontakt. Det hele er pakket inn med selvvulk-tape, som skjæres opp så jeg får åpnet koplinga når masta skal av.

Du må føre både senterleder og skjerm gjennom. Jeg tenker at du burde bruke en svanehals, og evt skjøte under dekk med vanlig TV-kabelskjøt.

Antennevalg: Jeg ferdes i samme område, og bruker en liten Glomex. Høyås og Vealøs dekker godt. Svensk TV fra Svinesund eller Strömstad.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Dekkskontakter er noe hærk, svært få av dem holder tett og blir grønne av irr fort og med resultat manglende kontakt. Jeg har valgt samme løsning som Salt-JanP, svanehals er eneste brukbare løsning gjennom dekk. Antennekabelen til tvn skjøter du med F conektor twist on, da trenger du ikke presstang og opprettholder impedansen på 75 ohm. Da har du full kontroll og lett tilgang på alle skjøter i et bedre klima under dekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...