Jump to content

Transport av 38 fot trawler fra Nederland - Tips ønskes


sap_2000

Recommended Posts

Hei igjen og takker for svar :)

Hovedgrunnen til at jeg vil utrede frakt er at båten selges og betales ex mva. Selger foretrekker dermed dette alternativet da han er ansvarlig for mva om båten ikke går ut av EU eller eksportdokumentet ikke blir returnert riktig stemplet. Et fraktselskap ordner og garanterer for dette.

 

 

 

Derfor er jeg i første omgang interessert i og finne alternativer for frakt. Enten på skip eller med bil til nord i DK eller svenske vestkysten.

Du kan høre med tollvesenet om du kan forhåndsregistrere fortolling av båten...

Hvis du skal returnere eksportdokumentet riktig stemplet må transportøren få stemplet papirene på Svinesund eller kjøre ombord i en ferge f. eks i Hirtshals med destinasjon Norge. Losse båten i DK eller Sverige holder nok ikke for å få ordnet disse dokumentene. Fraktebåt direkte fra EU til Norge er også ok for å få stemplet eksport dokumenter skulle en tru...

Kontakt tollvesenet så du er 100 % sikker :yesnod:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke betale momsen i Nederland og få den tilbake når du returnerer stemplede tollpapirer? Eneste forskjell er vel rentetapet ditt i de få dagene momspengene er i Nederland, men det kan da ikke dreie seg om så veldig lang tid, toppen en mnd. Siden du handler via megler er dette ikke noe problem og penga dukker opp få dager etter at du har sendt ham de stemplede papirene på innbetalt moms i Norge.

 

Dette er jo en slik tur vi alle drømmer om, du skal tjene ganske fett for å få det til å lønne seg å få den transportert kontra å ta seg fri en uke å seile den hjem selv. Utstyr? Lån deg en gps og tut og kjør! Hør på rådene fra de andre her, er bare tull at du må ha allverdens utstyr for denne turen. Pakk verktøykassa og hiv deg på et fly.

 

Har selv fått transportert en del båter fra fjerne lokasjoner og har alltid fått de levert enten i Sverige eller Danmark, det er veldig fordyrende å få de helt frem til norge. Sist båt ble levert i Frederikshavn og jeg måtte ha punget ut minst 50.000 til for å få den levert i Oslo eller Østfold,

 

Gratulerer med kjempe flott båt :-)

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg bøjer mig naturligvis for argumenterne om at papirmøllen kører lettere hvis det er en professionel, der står for transporten.

 

Men - hvis du alligevel skulle beslutte dig for at tage turen, så er det lige før jeg melder mig til at tage en etape - fx op langs den danske kyst fra Als til Skagen :yesnod:

 

Belært af andre erfaringer her på forummet om køb af trawlere i udlandet, så har du vel fået arrangeret en kyndig gennemgang af båden af en udenforstående ekspert? Det har jo reddet i hvert fald en herinde fra en dyr fejl.

 

Takker for tilbudet Major A :)

Vi får se hva som skjer. Megler skal også sjekke opp i alternativer for frakt.

 

I MBY annonseres det stadig for båt transportører. I siste nummer annonserer disse:

yachtshipping.com: agent for Sevenstar Yacht

MCL transport - www.mcltransboat.com

SoutWest Boat Transport: www.boat-transportation.co.uk

 

Takker Bitteliten. Transportørene er herved notert :smiley:

 

Nor-lines "Nordjarl" har fast rute via Tyskland, muligens Nederland. . Fikk selv en 40 fots båt med denne..

 

Det var et godt tips. Skal sjekke. Nor-Lines er vel kjent for å være rimelig dyre. De var svindyre på når jeg sjekket transport fra Ålesund til østlandet i fjor.

Takker for tips :smiley:

 

 

Som nevnt: DFDS har rute, de seiler fra Gent til Brevik. Den mener jeg går direkte og det er også mulig å være med som passasjer

 

Godt tips! Takker :smiley:

 

Du kan høre med tollvesenet om du kan forhåndsregistrere fortolling av båten...

Hvis du skal returnere eksportdokumentet riktig stemplet må transportøren få stemplet papirene på Svinesund eller kjøre ombord i en ferge f. eks i Hirtshals med destinasjon Norge. Losse båten i DK eller Sverige holder nok ikke for å få ordnet disse dokumentene. Fraktebåt direkte fra EU til Norge er også ok for å få stemplet eksport dokumenter skulle en tru...

Kontakt tollvesenet så du er 100 % sikker :yesnod:

 

Problemet er (for selger) og la båten kjøre avgårde inne EU når den er betalt netto. Han er da ansvarlig for MVA. Eksportdokumentet skal stemples på siste tollsted før du gåtr ut av EU. Når vi har gjort det med biler, så har det vært i Kiel om man tar ferge derifra, Hirtshals om mn tar superspeed eller på svinesund om man kjører den veien.

Om man f.eks haddde fått losset den i hirtshals er det siste tollsted ut av EU og kunne således stemples etter boka der.

Norsk tollvesen har ikke noe med dette og gjøre.

 

Sap, kan du ikke gå båten hjem selv, men la et firma ordne fortollingen?

 

Som sagt. Ikke fortolling som er problemet, men eksport og garanti for at varen går ut av EU.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt!

 

Hvilken type er det? Og hva med motorinstallasjon?

 

Takker!

Det er en Integrity 346 ES 2009 modell

Motor er en Cummins QSD 5.9 med HD rating på 230 hk v/ 2.600 o/min. 70 timer på telleren i skrivende stund.

 

Hvorfor ikke betale momsen i Nederland og få den tilbake når du returnerer stemplede tollpapirer? Eneste forskjell er vel rentetapet ditt i de få dagene momspengene er i Nederland, men det kan da ikke dreie seg om så veldig lang tid, toppen en mnd. Siden du handler via megler er dette ikke noe problem og penga dukker opp få dager etter at du har sendt ham de stemplede papirene på innbetalt moms i Norge.

 

Dette er jo en slik tur vi alle drømmer om, du skal tjene ganske fett for å få det til å lønne seg å få den transportert kontra å ta seg fri en uke å seile den hjem selv. Utstyr? Lån deg en gps og tut og kjør! Hør på rådene fra de andre her, er bare tull at du må ha allverdens utstyr for denne turen. Pakk verktøykassa og hiv deg på et fly.

 

Har selv fått transportert en del båter fra fjerne lokasjoner og har alltid fått de levert enten i Sverige eller Danmark, det er veldig fordyrende å få de helt frem til norge. Sist båt ble levert i Frederikshavn og jeg måtte ha punget ut minst 50.000 til for å få den levert i Oslo eller Østfold,

 

Gratulerer med kjempe flott båt :-)

 

For det første blir det et mye større utlegg. Så vil norsk tollvesen ha norsk MVA for det du faktisk har betalt uavhengig om det refunderes senere.

 

Gangen blir da:

1: Betale båt inkl EU mva(21% i NL).

2: Betale norsk MVA på hele (brutto) beløpet. Man har da betalt norsk MVA av en kjøpesum som i realiteten er 21% for høy.

3: så må man søke mva refusjon av firmaet i NL. Har firmaet god økonomi kan de legge ut dette kjapt. Har de ikke det, må de vente på neste mva oppgjør. Går de dukken i mellomtiden, eller blir "vanskelige" har man et problem.

4: få overført pengene tilbake med gebyrer og evt kurstap

5: Søke norsk tollvesen om refusjon for betaling av for mye MVA. Dette tar vinter og vår (smertelig erfart med bil).

 

Alt i alt mye enklere og betale netto, så fortolle båten i norge og ferdig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tok ca 1mnd om jeg husker riktig sist jeg gjorde dette med en bil fra Sverige. Ikke noe tull jeg kan huske, dette var da tollkontoret Fredrikstad. Regnestykket blir nok forholdsvis enkelt når du får prisene på frakt. Tipper du lander et sted mellom 50 og 70 tusen litt avhengig av hvor i Norge den skal leveres.

 

Mener jeg fikk en ok frakt pris fra et norsk firma sist men har ikke navnet på det tilgjengelig nå. Skal sjekke i løpet av helgen.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Blir den fraktet av fraktselskap er det moms på hele fraktfakturaen. Jeg fikk tilbake eu moms på frakten også sist gang av fraktselskapet etter at jeg sendte de kopi av fortollingspapirene. Måtte også betale moms på diesel forbruket fra frederikshavn til norge. Men på min seilbåt var det da kun snakk om et par hundrelapper :-)

Er du sikker på at megler går med på å la deg slippe eu moms da selv om du får den fraktet landeveien? Har hørt av andre at noen går med på det og andre ikke.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke betale momsen i Nederland og få den tilbake når du returnerer stemplede tollpapirer? Eneste forskjell er vel rentetapet ditt i de få dagene momspengene er i Nederland, men det kan da ikke dreie seg om så veldig lang tid, toppen en mnd. Siden du handler via megler er dette ikke noe problem og penga dukker opp få dager etter at du har sendt ham de stemplede papirene på innbetalt moms i Norge.

 

Det måtte eg gjøre for å få frigitt båten i Gøteborg med siste båten eg importerte fra USA. Når eg returnerte eksport papirene fra Svinsund fikk eg pengene tilbake :pray: Husker ikke hvor lang tid det tok, men ikke en mnd

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder moms på frakt, tror jeg nok at det er sånn at det blir stipulert et beløp som man må betale moms av, selv om man henter båten selv. Sånn er det ihvertfall på bil og mc. Tollvesenet gir nok svar på det også.

Da jeg tok inn båten fra England, var det utgifter til fuel de skulle ha moms av. Tollbetjenten spurte hvor mye dieselen hadde kostet, og ut fra det beregnet de mva.

Link to post
Share on other sites

He he, veldig OK å være utenfor også en gang i mellom.

 

Det var DSV som ga en OK pris av norske transportører, de skulle ha 72k fra Barcelona til Frederikshavn og 92K til Østfold. I tillegg kom kran etc i hver ende. Det stod ikke noe om dette var priser eks eller med mva, men kjenner jeg norske firmaer rett så er det pris pluss mva. Jeg landet selv på Glogau som transportør.

Ps, prisene er ca 1 år gamle nå.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Som ægte solidariske nordmænd bør I naturligvis være med til at betale til de mindrebemidlede søstre og brødre i Sydeuropa! Her gør oliefondet sikkert mere nytte end i Norge.

 

Jeg var for nylig i Malaysia og var interesseret i hvorfor Brunei ikke ville være en del af det malaysiske fællesskab. Taxachaufføren trak bare på skuldrene og svarende: "They found oil..."

 

/end digress

Link to post
Share on other sites

Problemet er (for selger) og la båten kjøre avgårde inne EU når den er betalt netto. Han er da ansvarlig for MVA. Eksportdokumentet skal stemples på siste tollsted før du gåtr ut av EU. Når vi har gjort det med biler, så har det vært i Kiel om man tar ferge derifra, Hirtshals om mn tar superspeed eller på svinesund om man kjører den veien.

Om man f.eks haddde fått losset den i hirtshals er det siste tollsted ut av EU og kunne således stemples etter boka der.

Norsk tollvesen har ikke noe med dette og gjøre.

 

 

Som sagt. Ikke fortolling som er problemet, men eksport og garanti for at varen går ut av EU.

Jeg hadde samme problemstilling når jeg kjøpte fra UK. Men her ble dette løst av at jeg deponerte beløp tilsvarende engelsk VAT til megler (stort Anerkjent firma). Dette beløpet var utenom salgsum og jeg trengte således ikke å betale norsk mva av beløpet.

Så snart jeg kunne dokumentere at båten var kommet til Norge (sendte et bilde samt bekreftelse fra min lokale seilforening) fikk jeg tilbakebetalt pengene. Pengene var tilbake på min konto før Norske tollmyndigheter var ferdige med å beregne beløpet som de skulle ha (jeg anbefaler dog at du har en løsning på betaling av MVA om ikke pengene er kommet tilbake fra megler tidsnok)

Den eneste utfordringen med dette er å forklare norske myndigheter hvorfor du har overført dette beløpet til utlandet (de kan jo mistenke deg for å ha avtalt for lavt fakturabeløp for å spare mva). Men eksportdokumenter og en forklaring fra megler om at beløpet var en garanti for eventuell VAT om båten ikke ble tatt ut av EU var godt nok for dem.

Ble forresten imponert over hvor god oversikt norske tollmyndigheter hadde over mine transaksjoner i UK for aktuell periode. Tips er at om du skal påkoste båten noe før avgang kan det være lurt å la en bekjent ta seg av betalingen for dette ;-)

 

Gratulerer med knallfin båt :-)

Link to post
Share on other sites

Bankene ar vel plikt til å opplyse myndightene om transaksjoner på over 10.000 tror jeg det er. Lett å sjekke med banken. Det du får montert av selger, slipper du vel i alle fal EU moms på, så da går det cirka opp i opp. Ikke prøv å være lur for å spare småbeløp. Mistenker myndightene deg for å drive urent spill, kan de nok gjøre livet ganske surt for deg.

Holdt på å glemme. Gratulerer med flott båt. Jeg skal ha en sånn i mitt neste liv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...