H-H Startet 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2013 Kontaktet Pronav i dag for å bytte batteri og programmere Epirb. De er visstnok de eneste som kan gjøre dette i Norge. Programmering koster 500,- og nytt batteri koster 5000,-. Ny Epirb koster 5600,-.. Noen flere som synes dette virker litt drøyt? Kan man bytte dette batteriet selv? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Det var dyrt, vil tro at de aller fleste da heller kjøper en ny fremfor å skifte batteri i den gamle. Hvor langt intervall er det mellom hvert batteribytte/hvor gammel er EPIRBen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
H-H Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Batteriet skal byttes etter 5 år. Men det er vanskelig å se om det er svekket eller ikke. Såvidt jeg vet er det fortsatt fullt av strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 (redigert) Tror jeg ville heller kjøpt ny enn å kostet på så mye. Mange EPIRBer å få for en 4-600 USD på ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1311.R1&_nkw=epirb&_sacat=0&_from=R40 evt kan du se om du finner et batteri du kan bruke: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=epirb+battery&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=epirb+replacement+battery&_sacat=0 Redigert 21.Februar.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
jensemann2 Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Hadde ikke kjøpt ebay batteri til noe så livsviktig som EPIRB. Enig i at prisen var fullstendig latterlig, men da hadde jeg heller undersøkt om det var mulig å få nytt originalbatteri fra forhandler og byttet det selv. kan umulig være noen vanskelig operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Ombord bytter vi Epirbene hvert 5.år nettopp på grunn av pris på batteriskiftet. Så derfor er det veldig viktig å sjekke utløpsdatoen når du kjøper den!!Her skjer det ofte at den har ligget på lager lenge slik at det kanskje bare er fire år til utløpsdatoen og ikke fem! Redigert 22.Februar.2013 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Tror ikke det er lov å skifte de selv Jensemann. Men det burde vel være greit på fartøy hvor det ikke er krav til det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg byttet batteri selv på min EPIRB. Bestilte batteriet fra Jotron. Byttet på 5 minutter Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Nå skal jo ikke en epirb sendes i posten med batteriet tilkoblet så at man ikke skal kunne fikle litt med batteriet selv er merkelig... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg vil anta at prisen for å bytte batteri er inkludert selve batteriet. Prisen på 5600 for en ny epirb er vel før programmering? Er holder/brakett inkludert i prisen? Eventuelle andre registreringskostnader? Den endelige prisen blir nok større enn 5600,- Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Du kjøper jo samme merke sånn at braketten passer.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Herman Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Er det så sikkert? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jotron har ihvertfall kjørt på det samme lenge. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
aileenll Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/64843-battery-rebuilding-bcrbar-vhf/ "Jeg hadde i forige båt en jotron, tron 1 nødpeilesender. Batteriet i denvar gått ut på dato. Jotron sa de ikke kunne skaffe batteri. Men Nordic battery,." Nordic battery eksisterer vist fremdeles, og var svert behjelpelige og rimelige sist! Send en forespørsel! Redigert 22.Februar.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
H-H Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Takk for alle tips. Skal se etter batteri og forsøke å bytte dette selv. Tror nok dette lar seg gjøre. Tror nok den høye prisen har sammenheng med monopolsituasjonen til Pronav her. .. Skal gi feedback når problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.