Jump to content

tips på solcellpanel

MR Swe

Recommended Posts

Hei,

Funderer litt på solcellpanel til sommaren. Har en 26 fot snekke med 1 start batteri og 2 til forbruk. 105ah per batteri.

Har ikke landstrøm. Ser litt på 80-100w solcellpanel for og ha på taket til cabinen.

Men så er då spørsmålet hvor mye det hjelper. Kommer bruke båten var eller varannen helg. og så noen uke i sommer.

Det jeg kjøpte var med ramme, de tynne bøyelige er over dobbelt så dyre. Båten min har jo et digert tak som ingen går på så for meg ble det med fast ramme.

Det følger med anvisning for oppkopling, mener og huske dette skal rett på batteriet/ene ( slik var det på en Wiking jeg koplet opp i fjor)

På min båt som har landstrøm kopler jeg meg bare inn på el nettet i koplingsboksen i taket, da jeg kun trenger panelet når jeg er på tur.

I vår forrige båt hadde vi et 75W solpanel. Dette var koblet via regulator til forbruksbanken (2*110Ah)

Dette var en perfekt løsning da vi ikke hadde landstrøm. Som nevnt over: batteriene var stort sett fulle

etter en liten uke med lading. Et bra supplement til landstrøm når man ligger i uthavn. Men en regulator bør kobles opp (dersom ikke innebygget) da slike solpanel har en uregulert arbeidspenning på en 17-19V. Solpanel er å anbefale.

Det virker bare det er lys, selvfølgelig med redusert effekt. Oppgitt ladestrøm er ved sol og rett vinkel

på panelet i forhold til sola, men lader gjør det uansett.

Skal montere to 50W solpanel på targaen og lager et system for å ha muligheten for å vinkle panela en smule (begge veier):

Slik:

8476747166_84b0281693_m.jpg

8476740168_6c2d3cd1a2_m.jpg

Redigert av SoBo (see edit history)

Jeg har fisket fram en liten figur som viser solinnstrålingen, se http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html

Solceller fungerer utmerket i sterk sol, men hellerdårlig når det er overskya og grått. Mengden strøm er en god del mindre enn hva du tror du får. Spenningen er som nevnt over 17-19, regner vi 17 volt vil et 100W panel gi 100/17=5,9 amp, og med

kanskje 12 soltimer en fin sommerdag gir det 71 Ah, hvilket er meget bra.

Nå er det bare det at panelet skal stå vinkelrett på sola ellers får du cos h (solhøyden) i mot deg, og da synker effekten. Kanskje du bare får 50-60% effektivitet over dagen.

Da er vi nede på 42 Ah. Dette er sommeren og fint vær. Det er det ikke alltid. Så trenger du mer enn 20-30 Ah i døgnet sliter du litt med et 100W panel. Trenger du mindre enn dette har du en evigvarende super løsning. Er du bare ute i helgene og har nok batteri så vil de lades gjennom uka og du kan bruke mye mer uten problemer. Bare ikke ta livet av batteriene, de tåler ikke ikke å lades ut for mye.

En kjøleboks trekker f.eks. 2.5 A når den går, men i snitt over døgnet 0.65 A = 15.5 Ah i døgnet. Dertil kommer laptop, instrumenter, radio (DAB & VHF), lys (dioder trekker veldig lite 2-5 W), så kanskje du kommer unna med 30 Ah i døgnet. Da er du dekket med et 100W panel, bortsett fra når det regner, da lader panelene kanskje bare 10% av maks effekt.

Solceller er topp når du bruker lite strøm!

Ole

Ole
S/Y Algol

Absolutt verdt å sørge for at du kan vinkle panelet rett mot solen. Ser på ampermeteret mitt at panelet ofte lader dobbelt så mye ved vinkling mot solen i forhold til når det ligger flatt på hyttetaket. Etter panelinstallasjonen har jeg så godt som sluttet å koble til landstrøm i hjemmehavn. Anbefales på det varmeste.

Når du velger solpanel så velg så stort som mulig du har plass til.

Justerbar brakett er absolutt å foretrekke.

Fleksible panel har vesentlig dårligere virkningsgrad, og omtrent dobbelt så dyre.

Monter alltid med regulator.

Husk at alle oppgitte effekter er oppgitt under maksimale forhold.

Ikke bare tenk lavest mulig pris når du velger panel og regulator.

Ikke spar på kabeldimensjon, det vil bety spenningsfall.

Når det gjelder skygge! 10% skygge på panelet gir 90% effekttap som er det samme som hele panelet gir i gråvær.

Ja via en regulator som sørger fot at strøm ikke "lekker" ut om natten og at ikke batteri blir overladet.

Jeg har et 60 w panel som jeg henger opp når jeg er ute. Jeg har ikke regulator, det er ikke problemer med overladning på en stor batteribank og et konstant forbruk.

Lekkasje utfra batteriene om natten, er det noe som skjer, i tilfelle kunne det kobles opp en diode.

Hadde et lite solcellepanel på den gamle tresnekka og det var alltid fullt batteri på fredager når vi skulle ut, og med bruk av kjøleboks og radio hele helgen så var det masse strøm igjen på søndag ettermiddag. Hadde bare et lite bilbatteri som var til start og forbruk. Ladet veldig godt selv i overskyet vær. Husker desverre ikke merket men skal prøve å få tak i samme type til den nye båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...