MR Swe Startet 22.Februar.2013 Del på Facebook Startet 22.Februar.2013 Hei, Funderer litt på solcellpanel til sommaren. Har en 26 fot snekke med 1 start batteri og 2 til forbruk. 105ah per batteri. Har ikke landstrøm. Ser litt på 80-100w solcellpanel for og ha på taket til cabinen. Men så er då spørsmålet hvor mye det hjelper. Kommer bruke båten var eller varannen helg. og så noen uke i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Har kjøpt meg et panel som gir 5A lading. Klart det hjelper. Med normalt forbruk skal du ikke gå tom for strøm i løpet av en helg. Du får også fulladet batteri hver fredag. Kjøpte 80W panel og regulator på Maritim, kostet under 2300,- noe jeg anser som billig. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 er det jeg er ute etter..... kjøpte du en med ramme eller et som tynt som man kan gå på?koppler du det rett på forbruker batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Ja via en regulator som sørger fot at strøm ikke "lekker" ut om natten og at ikke batteri blir overladet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Det jeg kjøpte var med ramme, de tynne bøyelige er over dobbelt så dyre. Båten min har jo et digert tak som ingen går på så for meg ble det med fast ramme. Det følger med anvisning for oppkopling, mener og huske dette skal rett på batteriet/ene ( slik var det på en Wiking jeg koplet opp i fjor) På min båt som har landstrøm kopler jeg meg bare inn på el nettet i koplingsboksen i taket, da jeg kun trenger panelet når jeg er på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Jeg har 70w panel. Klart det hjelper. Men forbruket er nok større enn lading, men man drar ut ligge tiden masse.' itillegg er batteriene alltid fulle når du skal ut i helgene. Har virkelig noe for seg. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
SoBo Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 I vår forrige båt hadde vi et 75W solpanel. Dette var koblet via regulator til forbruksbanken (2*110Ah) Dette var en perfekt løsning da vi ikke hadde landstrøm. Som nevnt over: batteriene var stort sett fulle etter en liten uke med lading. Et bra supplement til landstrøm når man ligger i uthavn. Men en regulator bør kobles opp (dersom ikke innebygget) da slike solpanel har en uregulert arbeidspenning på en 17-19V. Solpanel er å anbefale. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Om du trenger to mindre panel for å forenkle plassering så har seasea godt utvalg. De har feks ett på 45 watt som er 1029x360 for 950,-. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Har akkurat bestilt meg 100W socellepanel med regulator, ligg for det meste uten landstraum så då er eg uavhengig av det. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Spørsmål : Virker solcelle bare når det er sol.? hva med overskyet og regn vær.? Har også tenkt på en slik sjøl. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
SoBo Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 (redigert) Det virker bare det er lys, selvfølgelig med redusert effekt. Oppgitt ladestrøm er ved sol og rett vinkel på panelet i forhold til sola, men lader gjør det uansett. Skal montere to 50W solpanel på targaen og lager et system for å ha muligheten for å vinkle panela en smule (begge veier): Slik: Redigert 22.Februar.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hanto1 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Solcellepanelet lader i dagslys men svært lite når det ikke er sol. Det beste er sol og kaldt vær. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Jeg har fisket fram en liten figur som viser solinnstrålingen, se http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html Solceller fungerer utmerket i sterk sol, men hellerdårlig når det er overskya og grått. Mengden strøm er en god del mindre enn hva du tror du får. Spenningen er som nevnt over 17-19, regner vi 17 volt vil et 100W panel gi 100/17=5,9 amp, og med kanskje 12 soltimer en fin sommerdag gir det 71 Ah, hvilket er meget bra. Nå er det bare det at panelet skal stå vinkelrett på sola ellers får du cos h (solhøyden) i mot deg, og da synker effekten. Kanskje du bare får 50-60% effektivitet over dagen. Da er vi nede på 42 Ah. Dette er sommeren og fint vær. Det er det ikke alltid. Så trenger du mer enn 20-30 Ah i døgnet sliter du litt med et 100W panel. Trenger du mindre enn dette har du en evigvarende super løsning. Er du bare ute i helgene og har nok batteri så vil de lades gjennom uka og du kan bruke mye mer uten problemer. Bare ikke ta livet av batteriene, de tåler ikke ikke å lades ut for mye. En kjøleboks trekker f.eks. 2.5 A når den går, men i snitt over døgnet 0.65 A = 15.5 Ah i døgnet. Dertil kommer laptop, instrumenter, radio (DAB & VHF), lys (dioder trekker veldig lite 2-5 W), så kanskje du kommer unna med 30 Ah i døgnet. Da er du dekket med et 100W panel, bortsett fra når det regner, da lader panelene kanskje bare 10% av maks effekt. Solceller er topp når du bruker lite strøm! Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Big Horn Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Absolutt verdt å sørge for at du kan vinkle panelet rett mot solen. Ser på ampermeteret mitt at panelet ofte lader dobbelt så mye ved vinkling mot solen i forhold til når det ligger flatt på hyttetaket. Etter panelinstallasjonen har jeg så godt som sluttet å koble til landstrøm i hjemmehavn. Anbefales på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Som kjent og nevnt er det slik at panelet gir mindre ved gråvær og ikke rett vinkel. Litt lading (ved slike forhold) må da være bedre enn ingen lading ved samme forbruk. Det er da ikke gråvær/regn alltid eller!! Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
avmønstret5 Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Bare sørg for at det ikke kommer noe skygge på panelet. Bare en skyggestripe av f.eks ett tau reduser effekten dramatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Når du velger solpanel så velg så stort som mulig du har plass til. Justerbar brakett er absolutt å foretrekke. Fleksible panel har vesentlig dårligere virkningsgrad, og omtrent dobbelt så dyre. Monter alltid med regulator. Husk at alle oppgitte effekter er oppgitt under maksimale forhold. Ikke bare tenk lavest mulig pris når du velger panel og regulator. Ikke spar på kabeldimensjon, det vil bety spenningsfall. Når det gjelder skygge! 10% skygge på panelet gir 90% effekttap som er det samme som hele panelet gir i gråvær. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Støtter "bøljan " på alle punkt der.. Jeg har et 130 w panel med ramme og har målt 7,4 A på det beste. Ved overskyet vær kommer det rundt 2-3A . Dette er jeg strælende fornøyd med. Uansett må jeg starte for å få varmtvann annenhver dag. Dette med skygge på panelet stemmer. Det er "ikkje bra" Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Ja via en regulator som sørger fot at strøm ikke "lekker" ut om natten og at ikke batteri blir overladet. Jeg har et 60 w panel som jeg henger opp når jeg er ute. Jeg har ikke regulator, det er ikke problemer med overladning på en stor batteribank og et konstant forbruk. Lekkasje utfra batteriene om natten, er det noe som skjer, i tilfelle kunne det kobles opp en diode. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Hadde et lite solcellepanel på den gamle tresnekka og det var alltid fullt batteri på fredager når vi skulle ut, og med bruk av kjøleboks og radio hele helgen så var det masse strøm igjen på søndag ettermiddag. Hadde bare et lite bilbatteri som var til start og forbruk. Ladet veldig godt selv i overskyet vær. Husker desverre ikke merket men skal prøve å få tak i samme type til den nye båten. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 noen som har erfaring av SW EXERGON som seasea selger? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Det ene er hva panelet leverer i forhold til forbruk. Det andre punktet med solscellepaneler er at du får toppet batteriene på en fin måte om du ikke har eller vil ligge med landstrøm hele uken. Dette gir veldig god batteriøkonomi. Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 Jeg har et 50 W panell,3 x105 Ah batterier på forbruk. Det holder fint. I løpet av 5 dager(mandag-fredag) er batteriene full ladet. Kan ligge uten strømm i 5 dager.Viktig å bruke legulator og ikke minst vinkel som her i Norge burde vært ca 35 grader om sommeren. Ligger panellet flatt så vil man miste masse lading. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 23.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 (redigert) tenkte ha det på taket til cabinen framme. men kan man ha et med ramme der eller bedre med et fleksibelt panel? dessverre er de fleksible så dyre Redigert 23.Februar.2013 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 23.Februar.2013 Del på Facebook Svart 23.Februar.2013 De fleksible er nok svakere, ellers vet ikke om det er noen andere forskjeller.Selv har jeg mitt panell oppe på targa med 35 gr. vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.