Riddar4 Startet 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2013 Hei! Propellakselen henger ikke med når jeg øker omdreiningene på motoren.Akslingen slurer til tross for at jeg har teita til så hardt jeg kan. Da må det til noe stoff melom klemme og aksling. Hva er å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Tviler på at loctite eller anna lurium kan holde slik på plass. Kanskje du må dreie ned akslingen og skaffe klemflens for tynnere aksling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Glem lurium, maskinering er det eneste som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Skru ut boltene på flensen, Bor et lite hull i akslingen og deretter skru bolten ned i hullet. Gjort det samme på min. bare et par mm ned i akslingen. ( Ikke skad gjengene på flensen ) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Det virker som flensklemma egentlig er litt for stor, for den går helt sammen. Jeg har den samme på omstyringa, men den har litt å gå på. Men alt har fungert i 800 timer siden motoren var ny. Får vel forsøke å borre litt inn på akselen. Ser det er en skrue midt på klemma som nå sitter helt fast...Men må vel jobbe litt med saken viss det ikke dukker opp bedre ideer. Trodde egentlig det fantes en slags pakning / krage til å legge mellom så det ikke blei metall mot metall... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Kan høres ut til at akslingen har rotert og slitt vekk materiell på enten flens eller aksling. Demonter, og se hva som må byttes ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Med pakking ville du vel mistet eventuell jord.. Hvilket ikke er helt uten betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Hva med noen bilder slik at vi ser hvordan det hele er "skrudd sammen"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Riddar4 Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Bilde kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Takker, da er det alltid litt lettere å gi hjelp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaptein Hansen Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Legg flensen på flasken og klask på en lask. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Settskruer kan fungere om det her er snakk om en liten motor. Stor motor og lavt turtall gir stort moment og da holder ikke settskruer. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Aksling Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Bildet følger ikke med når jeg laster det opp og poster innlegget. Hva gjør jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Dersom ikke for mye material er slitt bort, kan du ta hele flensen av og skru ut alle skruene. Deretter spenner du flensen opp i skrustikken og drar gjennom sprekken med skjærfil, slik at flensen kniper litt mer. Borrer du da inn en brytepinne eller settskrue (denne må borres en til tre millimeter inn i aksling) skal det holde. Hele poenget er at det ikke må begynne å slure, da er løpet kjørt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 (redigert) Glem lurium, maskinering er det eneste som fungerer. Jepp, slår en bakk, med aksel som slurer i flensen, kan hele stasen forsvinne ... been there done that ... vær forsiktig (!!!) inntil problemet er fikset. I forover vil vel akselen presses inn i flensen, så da vil det helst gå godt, men i revers ... Redigert 26.Februar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Legg flensen på flasken og klask på en lask. Der måtte jæ skratte gett En annen løsning kan være å legge mellom messingskims. De får du fra 5/100 mm og oppover i alle tykkelser som du kan klippe til. Kan også kombineres med settskruer el. Bare settskrue eller en eller annen form for låsesplint uten å få god nok klemkraft på akselen kan du glemme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Riddar4 Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Det pussige er jo at ingen av de vanlige nettbutikkene som forsyner båtflåten har messing shims. Har ringt rundt på halve Møre og det er vanskelig å få tak i noe av litt tykkelse... Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Jeg må avslutte denne tråden med en lykkelig utgang. Løsningen med shims fikk jeg ikke til å fungere. Fikk løst motorfestene og jekka opp motoren bak. Dermed kunne den gamle flensen tas av akselen og ny innbestilt flens kunne monteres. Dette er en flens som sitter bedre. Den forrige var for rom, så teitemulighetene var begrensa. Derfor løsnet den stadig vekk. Heldigvis var ikke akslingen mer skada enn at det gikk greit å sette på ny. Endelig er båten i drift igjen... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Veldig bra! Defintitivt den beste løsningen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.