Jump to content

Trestjerner gulvlakk, erfaringer med denne på teak?

Alternes.

Recommended Posts

Jeg la Ravilakk over Clipper 2 på et båtdekk. Clipper ligner veldig på,Owatrol. Det gikk fint i de ca 5 årene jeg hadde båten. I ettertid har jeg lært at jeg kunne ha blanda inn ca 20 prosent Clipper i lakken, for å gjøre den mer fleksibel..

Owatrol penetrerende olje (den som også markedsføres som en olje som stopper rust) er glimrende til slik tynning, i steden for white spirit. Fører til mer elastisk hinne, uten at det går så veldig på bekostning av slitestyrke. Fungerer også godt til tynning av maling, bortsett fra hvit maling som gjerne får et lite gulskjær i seg med Owatrol oppi. 5% Owatrol penetrerende i oljemaling ble brukt der jeg jobbet tidligere, med godt resultat med tanke på at vedlikeholdsintervallene ble lengre :thumbsup:

Takk. Nyttig informasjon. Forøvrig er jeg enig i at det tryggeste er å skrape/pusse vekk det gamle før man legger på lakk. Jeg prøvde for å se om jeg kunne slipper eller utsette, og det gikk greit.

Teak kan jeg ikke så mye om, men gammell teak kontra plantasjeteak som er det man får tak i dag, er ikke det samme.

Teak er kjent som vanskelig å behandle. Trebåtbyggere brukte feks ikke teak i innredningen, men mahogni, fordi dette er lettere å lakke.

Da har jeg lært noe nytt i dag også :smiley: viste faktisk ikke at det var forskjell på ny og gammel teak. så hva er da mitt teakdekk fra 70 tallet laget av da? ny/ gammel? Jeg vurderer å legge vanlig lakk oppå dekket som nå er satt inn med d2 for og få det enda blankere. men ser at det da kanskje kan lønne seg å fjerne oljelakken først. det er ikke akkurat en liten jobb så dette tror jeg blir utsatt til det er nødvendig å skrape helt ned neste gang, om jeg beholder båten så lenge.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Teakdekk fra 70 tallet er regnskog. Saktevoksende og fullt av og oljer og sand. Det som selges nå er geldigvs noe nnet, men krever annen. Edøikehold. Jeg ville ha pussa det ned det du har , og behandla det med Coelan - xtrmedeck. Koster en del, men da kan man utsette jobben med å bytte dekk mange år.

teakdekket mitt er i topp stand og nybehandlet med 8 strøk owatrol d1 og d2 i fjor, så det skal verken pusses ned eller behandles med noe annet det på en stund. Forøvrig lurer jeg på om det er noen som har en formening om hvor viktig det er å matte ned vanlig lakk mellom strøkene? jeg har ikke konsekvent gjort dette men har lagdt på nytt strøk mens det forige enda var litt klebrig for god heft. er det noen som gjør likedan eller er denne metoden helt på villspor?

KNS MEDLEM

....... Tviler på at holdbarheten på teak har forandret seg siden de var ung, hehe. ....

Å joda, mye av det som i dag selges som teak er bare rask og ikke egnet til båtdekk.

Teakdekk fra 70 tallet er regnskog. Saktevoksende og fullt av og oljer og sand. Det som selges nå er geldigvs noe nnet, men krever annen. Edøikehold. Jeg ville ha pussa det ned det du har , og behandla det med Coelan - xtrmedeck. Koster en del, men da kan man utsette jobben med å bytte dekk mange år.

Du har nok stort sett rett her, bortsett fra at teak ikke vokser i regnskogen. Den vokser i høylandet i Asia. Det er stort sett bare Burma som har gammel teak i dag som er egnet til utendørs båtdekk. Den skal ha vokst i minst 50, men helst i 100 år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nei, du er ikke på villspor. Men du må matte før første strøk :smiley:

Tror jeg ramlet litt av ressonementet ditt.

Har ikke Bavaria teakdekk, eller er det denne Bavariaen som ikke har teakdekk? Teak kontra Iroko kjenner jeg til.

Som sagt denne båten jeg refererte til har teak, jeg skal se om jeg ikke får tatt noen bilder av dette dekket til uka. ødelagdt er det ihvertfall. Foresten så er det en annen seilbåt i havna som har dekk av sibirsk lerk om jeg ikke husker feil. dette påstås også av disse kaffegubbene å være vedlikeholdsfritt, dette dekket er helt dekket av grønske, natene er presset opp flere milimeter grunnet at treverket er helt mettet av vann og dekket ser generellt helt forjævlig ut! Som sagt så vet vi jo at slikt treverk kan holde seg veldig lenge uten behandling, men når det nå er slik at dekket både blir finere og mere holdbart når det behandles hva er da unnskyldningen for å la være å behandle det annet en direkte latskap :confused:

KNS MEDLEM

Et ubehandla dekk er penere enn et dekk som skaller. Så det er ikke bare latskap som gjør at noen velger å ha dekket ubehandla. Det handler faktisk om å velge den peneste av løsningen.

Lakkerte dekk holder seg ikke pene en hel sesong.

Da må en isåfall pusse å lakker hele sesongen gjennom.

Innvendig er det mulig å holde det, men lakk ville jeg ikke brukt.

En olje av et slag som ikke danner hinne. Hinne blir det bare problemer av. Uten hinne er det bare å påføre mer olje når det ser slitt ut.

Min siste båter har vært helt Teakfri og det er den beste løsningen av alle :-)

Lykke til med ønske om en fin sommer og mange flotte turer.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Hmmm.. ikke snakk om latskap, velge den peneste løsningen.. :giggle:

1401133.jpeg Lakkert

1401134.jpeg ubehandlet. resultatet taler vel for seg selv.

Ps, lakk flasser ikke om man vedlikeholder det på korekt måte. og det holder seg pent vesentlig mer en en sesong, lett sliping en gang hver vår og et nytt lag lakk og du har et dekk du kan speile deg i en hel sommer og mer til :smiley: Et moment jeg glemte å ta med over her er til lakkens fordel er at natene i et teakdekk blir forholdsvis fort ødelagt av ikke bli behandlet. Når ubehandlet teak suger vann ekspanderer det og presser natene opp til flere milimeter over dekket, disse slites dermed fortere når du går på de og du risikerer og sparke de opp fra underlaget. når teaken igjen tørker og krymper går fugene tilbake og slipper ofte på den ene siden av teaken.

En fin sommer ønskes deg også :smiley:

KNS MEDLEM

[quote

Tror jeg ramlet litt av ressonementet ditt.

Har ikke Bavaria teakdekk, eller er det denne Bavariaen som ikke har teakdekk? Teak kontra Iroko kjenner jeg til.

tror han mente at den ikke har "ekte" teak (les gammel senvokst teak, men "billig" hurtig voksende teak/teak type. (Nyere) Bavaria og andre "billig" merker har alle denne rimelige teak typen. Styr derfor unna "billig merker" m teakdekk. prøv å Google bavaria og teak. Er mere regelen enn unntaket at dette må renoveres etter bare få år. (Finnes egne firmaer som har spesialisert seg p å renovere teakdekk på "billig båter")

Trygve

Lakk på teak er uegnet ute. Vil fort begynne å trekke vann og gråne i skjøter og ved endeved. Nærmest umulig å "reparere" også hvis du vil ha et perfekt resultat.

Lakk inne er OK, men kun Epifanes etter mitt syn, Fortynn første strøk 50%, deretter 30% på neste. Benytt kun Epifanes tynner. Legg minimum 7 strøk. Skal du ha silkematt finish, lakk de 6 første med blank, og kun det sistye med silkematt.

Ute så benytter du Ovatrol Edelolje. Legger du 4 strøk får du like bra finish som lakk, bare at det holder mye lenger. Enkelt å reparere/vedlikeholde også, legg bare på ett nytt strøk over det gamle hvert annet år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det var Owatrol edelolje på den båten som jeg lakka med Ravilakk på Clipper2. Clipper var brukt på skroget, men edletreolje på dekk. Den ble klissete i solsteiken, og dro man et tau over ripa da, forsvant olja som dugg for sola, med klissete tau som resultat. Jeg slipte og pussa det vekk, og la på Ravilakk.

Jeg la 7 strøk Ravi etter nedpussing. Mattaned mellom hver annet strøk. De påfølgende årene matta jeg forsiktig ned, la på to strøk Ravi uten å matte imellom. Det går fint dersom man får lakke med ca ett døgns mellomrom. Går det lenger dit, bør man nok matte for å få vedheft. Teorien er at lakken ikke er gjennomherda etter ett døgn, og det nye strøket binder i det gamle. Temeratur og fuktighet spille selvsagt inn her. Står man inne med jevn temperatur, er det jo lettere enn når man står ute og er avhengig av værets lunefullhet.

Et ting som er helt sikkert:

Om behandlig av treverk finnes det flere meninger enn det finnes trebåteiere. Dette var bare noen av mine erfaringer. Jeg har blitt vant til å jobbe med Ravilakk, og fått bra resultat med den. Andre har andre erfaringer og meninger.

Redigert av gjeldfri (see edit history)

Hmmm.. ikke snakk om latskap, velge den peneste løsningen.. :giggle:

1401133.jpeg Lakkert

1401134.jpeg ubehandlet. resultatet taler vel for seg selv.

Lakkert er pent ja! Men totalt ubrukelig på en seilbåt. Ser for meg en frisk seilas så sjøsprøyten står på denne båten....Bambi på glattisen. Teakdekk på en seilbåt skal være ubehandlet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...