Jump to content

Kjappe spørsmål om nytt el. anlegg i båt med utenbordsmotor

BAN

Recommended Posts

Båten har i dag utenbordsmotor, et batteri og en gammel veksler. Feilkoblinger og slitasje har før til strømfeil, og jeg vil sette opp alt på nytt på enklest mulig måte.

Mye er koblet på i årenes løp, og det er et virvar av ledninger, sikringer og brytere rundt omkring. Jeg skal sette inn et batteri til og koble alt til et panel.

Veksler:

Hvilken velger jeg? Jeg vil ha så lite plunder som mulig under bruk.

Startkrets:

Skal denne kobles rett på pluss/minus på startbatteri? Har funnet en masse diskusjoner på nett og ble bare forvirret...

Lensepumpe:

Skal denne kobles rett på pluss/minus på startbatteri? Denne skal fungere når jeg ikke er til stede.

Ankervinsj:

Tenker etterhvert å skaffe en slik. Må den ha ekstra batteri eller kan den gå på forbruksbatteri?

Dagens opplegg....

imag0056.jpg

Som dere ser så er ikke dette optimalt i det hele tatt...

Redigert av BAN (see edit history)

Kan jo si hvordan jeg har det i min båt,om det er riktig måte vet jeg ikke,men det fungerer ihvertfall :smiley:

Jeg kjøpte en batterivelger på Båtbua, http://cpanel5.proisp.no/~batbuygk/components/com_virtuemart/shop_image/product/03_030505_stor.jpg som klarer 380ah.

Startkretsen går via batterivelger hos meg,slik at det eneste som kan trekke strøm når jeg skrur av er ei taklampe som er koblet rett på batteriet (med bryter og sikring selvfølgelig)

Hvis lensepumpe skal ha kontinuerlig tilgang på strøm så må du koble rett på batteriet,er ihvertfall det jeg skal gjøre når jeg monterer den nye Rule pumpa i trebåten.

Ankervinsj vet jeg ikke hvordan jeg skal løse når jeg engang skal montere,antageligvis med eget batteri og monterer vel opp et solcelle panel samtidig for å kunne få litt "gratislading" når båten ligger ved brygga på ukedagene.

Jeg er langt ifra noen elektriker,og ikke noen ekspert på dette men det fungerer ihvertfall hos meg.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...