Jump to content

Mercury f150 2013,noen erfaringer ?


bella580C

Recommended Posts

Noen som eier og bruker en slik motor ?

 

Er vel temmelig bestemt å kjøpe en slik motor på min Fibrafort Style 215.

 

Er mest opptatt av støy og forbruk.

 

Har hatt Suzuki 115 og Yamaha 200 hpdi.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
  • 4 uker senere...

skulle gjerne hatt en slik motor da.. 3 liter high-tech no-nonsense easy maintenance high torque american made muscles ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

Den har kjørt 42 timer og ca 600 nm. Lett å innstalere /montere. Litt plyndrete med løfting på båt. Dette krever en spesiell krok til svinghjul.

Kosta flesk men jeg fikk sveiset en slik med mal fra svinghjul.

 

Stille, lite forbruk og fin å se på...kan en ønske mer.

 

Trodde det hva noe galt, men kondens i en ledning til knophjul bak. Gav alarm Water in fuel. Tørking og 556

 

Skal ha stålpropell etterhvert.

 

Håper de kommen med en lik motor i størrelse 175, blir vel 'hjerne' oppgradering da..

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Siden det er en 8-ventilers motor så spørs det om det kommer så mange større utgaver av den. Men de kan jo snekre en 16-ventilstopp og evt. variable ventiltider og 200hk naturligvis.

 

Yamaha har jo gjort det med nye F200.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Merc har vel aldri laget en motor for bare ett effektnivå.. Tipper det kommer en 135hk og en 175hk, 135'ern med struping, og 175 hestern med nytt innsug, selvsagt begge med egne programmvare. Spørsmålet blir hvor lett det blir å oppgradere..

Men tilbake til topic: Har nå nesten 40 timer, og motoren er sterk og fin, digger måten den starter på, og den er sterk i bunndraget. Skulle bare mangle, med 3 liter volum på bare 150 hester effekt..

Har ikke hatt andre store outboardmotorer, så har ikke noe å sammenligne med, men blir fortalt at den går stille.

Smartcraft gir viktig info som ladespenning (70amp dynamo), oljetrykk, motortemp. Veldig greit.

 

teerex: Den nye Yamaha F200 er imponerende, 200 hk og bare 20 kg tyngre enn Merc 150! Litt mindre slagvolum, men mer high tech, som doch, og variable kamtider, og 16v. Spørsmålet her blir hvordan denne avanserte motoren blir å serve, om det blir dyrere en Merc's enkelhets metode?

Link to post

Jeg tror kanskje 135 er en utdøende klasse, når det finnes lettere og rimeligere 115, 125, 130 og 140-hestere å velge i.

 

Men tror den kommer i 175 eller 200 versjon med 16-ventilstopp. Men bare kanskje.

 

F200 er vel ingen billig motor kan jeg tenke meg, med Yamahapriser :wink:

 

De som vil ha max fart for pengene og har båt som takler 230+ kg motor kjøper seg en Verado 135/150 og kontakter Lundins Marin dått SE. De fikser ca 100 hk ekstra.. og det er helt driftssikkert.

De har testet med 300 hk og det holdt. Denne 1,7 literen til Mercury er et lite vidunder for å si det mildt.

Har litt lokalkunnskap om det, det er relativt godt utprøvd kan man si. Og det drar på noe så inn i gamper*** men uten at forbruket øker dramatisk i marsjfart iallefall, heller tvertom. Marsjfarten øker nemlig merkbart :giggle: Men ikke si dette til noen....


Her er litt om F200 for de som syns den er lekker, det kan man vel si at den er selv om den faktisk er bare 4 kg lettere enn Verado 200. Og det finnes chipmuligheter for Verado 200 :smiley:

Men vil anta at F200 er mere sparsom på forbruket.

 

http://www.motorboatsmonthly.co.uk/galleries/featured/34450/1/0/new-yamaha-200hp-outboard-on-test

 

Egentlig en veldig bra pris når man tenker på effektmulighetene :smiley:http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=41977892

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Om motoren ikke er stor nok og må tynes på bortimot full gass bruker nok Verado mere bensin ja, men med korrekt motorisering (evt. omprogrammering) og korrekt propell er det ikke så stor forskjell i forbruk i marsjfart, og uansett langt igjen til forbruket på en konvensjonell 2-takter da. Og en rimeligere inngangsbillett til de som vil inn i 50-knops klubben :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...