Flammingokid Startet 24.Februar.2013 Del på Facebook Startet 24.Februar.2013 Våren er i full anmarsj, men sitter å leser en artikkel om å ha båten i boblehavn på Tanumstrand som hytte om vinteren. Vel bitt av båt som ferieform når en planlegger vinter på våren før, ja... Er vel en sykdom dette.. Ser svært hyggelig ut, og dessuten ikke så veldig kostbart å ha båt her. Får jo skjærgårdshytte hele vinteren! Noen som har erfaring herfra - både vedrørende tollreglene i Sverige og å ha båt her nede. Tollreglene er jo stive her på berget på sånt... Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Det er de samme tollreglene som gjelder i Sverige. Skal du ha båten i vinteropplag i Sverige må båten registeres på Svensk tollager. Dette er en papirøvelse som innregistering når båten ankommer og utregistering når båten tas hjem. Jeg har båten liggende på et svenskt verft. Innehaveren fortatle at de svenske tollmyndigheter nå var blitt vekket og er aktive på å undersøke om norske båter hadde tollpapirene i orden. Riset bak speilet er 25 % avgift på båtens markedsverdi..... Du må få en avtale med et svenskt firma som har tollager. Alternativt må du flytte båten ut og inn av sverige hver 3 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Hvor kan jeg lese meg opp på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Jeg ville tatt en telefon til Tollvesenet i Norge eller Sverige og forhørt meg. De har veiledingsplikt for provatepersoner. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Får prøve det Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Tollreglene er jo stive her på berget på sånt...Apropos: Svensk seiler må betale 200k fordi båten har overvintret i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Dette er det Eu regler som regulerer.. og Eu reglene sier 18 mnd ved og fylle eller muntlig be om en TI (temporary importation).. ikke 3 mnd som hevdet lengre opp. Se link: http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/imports/temporary_importation/article_994_en.htm How can a yacht be placed under TI? Just crossing the frontier of the customs territory of the Community is in general sufficient. But, you may be required to use a route specified by customs and they may require you to make an oral or written customs declaration. It is possible they may require the provision of some kind of security or guarantee to cover the payment of the customs duties and VAT that become due if the boat does not leave the EU. og de 18 mnd kan igjen forlenges da du kan trekke ifra den perioden båten ikke har blitt brukt evt i opplag på land i eu mens du har hatt den der.. Så overvintre i tanumstrand er helt uproblematisk og løses med en tlf til svenske tullen og kanskje et skjema som må fylles ut og ikke på langt nær så rigid som her på bjerget.. De vil jo beholde sine gode norske venner og kunder kan man skjønne!! Nå skal det sies at det er svært få i den svenske tullen som egentlig kan EU regelverket og sist jeg ringte og spurte om dette så kunne ikke de forstå at det var noe og ringe om.. da dette ikke var noe problem Men det har blitt utalt av svenske tullen at de skal bli nøyere på at regelverket følges.. med innrapportering.. Redigert 25.Februar.2013 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Marida Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Vi har hatt vår i Strømstad de siste 3 vintrene og har aldri hørt om dette. Mulig vi har hatt flaks da. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Kjenner til flere norsk registrerte som har overvintret i Strømstad området. Tror ikke noen av dem har vært klar over dette heller. Kanskje en ide å sjekke opp med Svenska Tullen, for å ungå overaskelser. Svensken i saken Ingar linket til lenger oppe, kjente eller ikke til reglen i Norge. Det ble dyrt. Redigert 25.Februar.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Det er nok svært mange år siden svenskene var strikte, minst 15 år. De var tullen rundt og fotograferte alle overvintrende båter i Strömstad, plukket ut de norske, og sendte regning på mva. Da ble det et himla rabalder blant Strömstads politiske elite, som gjallet helt tilbake til Stockholm. Budet var om man i det hele tatt var klar over hvor mange arbeidsplasser i Norra Bohuslän som nå ville gå dukken, og hvem som ønsket å betale den regningen. Dermed ble momskravet trukket tilbake. Nå forholder man seg til EU's regelverk. Og der er Thorlyn den med mest edrulig oppfatning. Hulda har kommunal plass i Strömstads havn. Der kan jeg ligge i 12 måneder uten å forklare noe som helst verken til tullen eller andre. Så må jeg søke om 6 måneder til. Men om jeg er ute av svensk territorialfarvann i noen minutter, og kan bevise det, så starter jeg på nye 12 måneder. Jeg kan f.eks. stikke opp til Hvaler og fylle diesel, ta bilde av båten når jeg fyller og ha kvittering for fylling i båten. Slik var det da jeg sjekket opp dette med tullen for tre år siden. Tror ikke det har blitt endringer på dette. Man skal være klar over at det er dette lille, rare, annerledeslandet vi bor i som har særregler. Ute i EU er det mer liberalt. Eksempelvis kan jeg, fordi jeg har konto og svensk bank- og dermed et personnummer linket til Sverige, kjøpe meg svenskregistrert bil. Den kan jeg lovlig kjøre med over hele verden, uten å bryte en eneste regel. Bare ikke i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Svensken i saken Ingar linket til lenger oppe, kjente eller ikke til reglen i Norge. Det ble dyrt. Det er kun Norge AS som har slike rigide regler som fiendliggjør en stakkar som tar med seg båten hit.. Minner litt om albania og andre land vi ikke vil sammenligne oss med.. At eu er så vennlige mot ikke eu borgere og deres varer er jo netopp for at de ønsker tilflytting og pengebruk.. Mens her i landet er vi så ovenpå at vi næmest voldtar de stakkarne som gud forby hadde glemt og ringe tollvesen om opphold i norge.. det er jo faktisk strengere og være båt i norge enn og være ulovlig innvandrer.. Nå får de jo økonmisk hjelp også.. Redigert 25.Februar.2013 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Så enig så enig Thorlyn, vil på ingen måte forsvare Norske myndighets personer av saken med det Svenske paret, eller de noget spesielle reglene som er i utenforlandet Noreg. Eneste grunnen til at jeg nevnte det, var som en påminnelse. Om hva som KAN skje, hvis en ikke følger de forskjellige lands tollregler. At Svenske Toll myndigheter pr. idag ikke bryr seg nevneverdig om dette, betyr ikke at man. Ikke en dag plutselig kan sitte med både en faktura på Svensk mva. og sjegget i postkassa. Skal bare ett EU pålegg om innskjerpelse til. Utrolig hva politikere og byråkrater kan finne på når det er lite penger i kassa. Myntskrinet til EU er vel ikke overfylt for øyeblikket. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Veldig viktig for alle at man tar jobben med og sjekke opp regler vedr dette. Så enig så enig Thorlyn, vil på ingen måte forsvare Norske myndighets personer av saken med det Svenske paret, eller de noget spesielle reglene som er i utenforlandet Noreg. At Svenske Toll myndigheter pr. idag ikke bryr seg nevneverdig om dette, betyr ikke at man. Ikke en dag plutselig kan sitte med både en faktura på Svensk mva. og sjegget i postkassa. Skal bare ett EU pålegg om innskjerpelse til. Linken min over innholder lenker igjen som tar for seg regelverket. det kan være lurt og ha en kopi av regelverket for hånden da det er lite kunnskap rundt dette.. jeg ble satt over maaaaange ganger hos tollvesenet i sverige når jeg skulle ha en TI da de ikke ante hva jeg pratet om.. dette regelverket er det samme vi nordmenn benytter oss av når vi handler non tax boat i croatia og skal frakte den inn gjennom eu. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Ved transport av ikke-EU varer fra Kroatia gjennom EU til Norge åpner speditøren på avgangstedet et T1 dokument. Når varen er bekreftet ankommet på bestemmelsestedet lukker speditøren T1 dokumentet. Her er EU regelverk om båter fra ikke-EU land: http://www.tulli.fi/en/finnish_customs/publications/passengers_removals/passengers/Customs_Instructions_private_craft_12.pdf Redigert 25.Februar.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Veldig bra Muligan :) Da har vi dekket de fleste former for NON tax båter i eu :) regelverket er faktisk slik at vi som nordmenn kan ha en non tax båt kjøpt i croatia i for eks sverige i 18 mnd på TI.. Men etter dette må vi ut av eu og da vil det jo påløpe norske avgifter.. I middelhavet så seiler de som har non tax båter gjerne over til afrika for eks og får en kvittering på dette for så og gå tilbake til EU.. Så hvis man er kreativ så kan man seile med non tax båt i mange år innen eu.. Jeg har fundert på hvordan det ville stille seg hvis jeg som normann har en non tax båt i sverige.. for så og få svigers (er svensk) til og seile den inn til norge for og fylle diesel på den som bevis for at båten har hvert utenfor eu.. men ikke blir gjennstand for fortolling i norge.. ?? noen som vil mene noe om denne manøver? Da vil jo ikke båten være ført av en normann men en eu borger som har lov til og entre inn i norge uten at det påfaller avgifter.. men den samme svensken vil jo da heller ikke ha lov til og føre båten inn i eu igjen uten at det da faller på eu tax.. men hvis normannen er med på turen og tar over roret igjen i det båten går inn i eu så burde det jo være legitimt? hahaha en smørje av bakveier for og spare mva hehehehe Redigert 25.Februar.2013 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Snakket med svenske tullen i dag, og de sa at så lenge båten ligger på sjøen, et det 18 mnd.regelen som gjelder. Hvis den skal på land derimot, er det andre regler. Mao. boblehavn trenger man ikke bekymre seg for. Norske tollmyndigheter sa at man skulle fylle ut et skjema for midlertidig utførsel, men så lenge man hadde papirer på at båten er norsk, så mente de at det også skulle holde. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 (redigert) Men hva med om en drar ned til Sverige i oktober og overlater båten på et varv der de tar båten på land, vinterkonverserer den og leverer den klar for ny sesong for henting klar på vannet i april? det er det jo en del norske båteiere som gjør. Redigert 25.Februar.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Etter all oppstanden om svensken som måte betale ble presset for stort til å kunne opprettholde norske SÆR-regler. Uten å si noe kan du forlate båten som før inntil 6 uker, men etter søknad kan den nå ligge inntil to år. Det er jo lengre enn i EU! http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=267315&epslanguage=no Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Da var ikke situasjonen heldigvis ikke så ikke som jeg trodde når båten ligger på vannet, men jeg har min båt på land i Sverige om vinteren. Verftseieren var veldig klar på at svenske tollmyndigheter nå var blitt mer aktive på håndhevelse av dette regelverket. Det ble trigget av "svenskesaken i forfjor. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Svensken i saken Ingar linket til lenger oppe, kjente eller ikke til reglen i Norge. Det ble dyrt. Noen som vet hvordan dette endte til slutt? De gikk til sak og tapte i tingretten, så ble det startet kronerulling. Båteieren sa han skulle kjempe til det siste, Høyesterett ble nevnt.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Men hva med om en drar ned til Sverige i oktober og overlater båten på et varv der de tar båten på land, vinterkonverserer den og leverer den klar for ny sesong for henting klar på vannet i april? det er det jo en del norske båteiere som gjør. I følge damen hos tullen, så må båten ligge i sjøen for at ikke særskilte regler skal tre i kraft. Hvis det er et tollager båten skal ligge på, er det vel smertefritt, men det følger sikkert en del skjemautfylling etc. med vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.