Jump to content

seilvalg for tur+regatta

Framtia

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe ny genoa 1 til sesongen, og så blir det nytt storseil til neste sesong. Fra før har jeg UK tape drive, og det er et godt alternativ videre da jeg er fornøyd både med produkt og seilmaker. Men samtidig er det et naturlig tidspunkt å vurdere annen leverandør. Har derfor sendt noen forespørsler og i skrivende stund fått to tilbud.

Det er altså en 150% genoa som skal brukes både på tur og til regatta. Slitestyrke og holdbarhet er et veldig viktig kriterium, og seilet må tåle bruk i mye vind uten å blåse ut (det er en light 1er som nå skal skiftes ut....). Der jeg seiler er det ofte lite vind, men det hender jo at vi får noen kast opp mot liten kuling, og det må seile tåle uten å bli utblåst. I mye vind bruker jeg selvfølgelig fokk.

North har foreslått tre alternativer, hhv 3DL Marathon 600, Dyneema 300, og Norlam duk.

Hovdan foreslår hhv. Tape drive carbon og CXT pentex duk.

Venter som sagt på flere tilbud enda..

Som de fleste vil vite er 3DL en god del dyrere enn de andre alternativene, så jeg trenger vel litt råd på om ekstrakostnaden er verdt det eller ikke. Her er alle synspunkter varmt velkomne.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Skal seilet være til rulle?

Har 3DL storseil ombord hos oss, tafetta på en side og det er vi veldig fornøyd med. Etter vi kjøpte båten har vi bare brukt dette seilet noen få ganger da vi ikke helt ser grunnen til å bruke det.

Har du planer om å bruke seilet mest til regatta ville jeg nok valgt 3DL, mest til tur ville jeg valgt en annen duk.

Ja, det er en rullegenoa.

Har planer om få seilt en del regatta i år (færdern, watski twostar, zhik onestar, villa malla cup + onsdagsserien), alt med middels ambisjonsnivå. Har mye å lære om seiling enda, men har så stort konkurranseinstinkt at jeg gjerne betaler litt ekstra i seil om det kan hjelpe...

Har nå også fått tilbud fra Gran, de foreslår HPC duk (Challenge MPC 65/75 (formstabil laminat duk)), prismessig ligger de lavest.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Jeg har en fokk som er 3DL Marathon. Den er solid og relativt formstabil. Fokka berget oss til Skagen under relativt friske forhold på Skagen Race 2012. Til din 150% genua vil jeg anbefale en så formstabil duk som du har budsjett til. Det er nettopp på så store seil at det lett blir problemer med strekk i duken og dermed for mye bus. Noe som gir mer mer krenging, større avdrift og dårligere høyde så snart det blåser litt.

Seilet blir så vidt over 50m2, så det er et viktig poeng. I følge reklamen til North kan jeg gå 5-10 grader høyere med 3DL Marathon, det vil si omtrent rett mot vinden.... Har du hatt seilet lenge og har du noe inntrykk av slitestyrken over tid?.

Framtia på AIS

Da har jeg hatt et par informative samtaler med de som ønsker mine likvide midler...

North sier at levetiden på 3DL Marathon trolig er noe mindre enn deres Dyneema variant, men at dette seilet vil holde fasongen over et større vindområde. I tillegg er seilet en god del lettere, slik at det står bedre i lite vind. Så 3DL vil gi mer seilglede og høyere kostnad, med anslått levetid på kanskje 8 år så er det en drøy tusenlapp i året. Hovdan har svar med å gå litt ned på prisen, og et Tape Drive Carbon seil er vesentlig rimeligere og forøvrig et OK alternativ. Men for å få et bedre grunnlag for å velge storseil til neste sesong frister det nå veldig å velge et seil fra North. Om det blir Dyneema eller 3DL skal jeg gruble på til i morgen. Jeg kan visstnok få kampanjepris på 3DL som gir en vesentlig rabatt, men dette til tross så er det er vesentlig dyrere seil enn dyneemavarianten.

Framtia på AIS

Har du g崴 tjenestevei hos North, eller via HSF sin egen sypike hos North? Husk 堮amedroppe Colin og HSF ogs堮岠du snakker med North. Det gir kanskje litt ekstra goodwill...

Johan hos Elvstrm er ogs堨elt sikkert klar for en god handel. Han seiler jo ogs堰堈SF-b崮

Lykke til p堪akten!

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ravddo: Quantum har ikke svart meg, så jeg er usikker på om de har seil selge... Men har også hørt fra andre at de lager gode seil. Sprs om jeg må ringe dem i morgen. Har dine hatt god slitestyrke så langt?

Popeye: har ikke prøvd innsidehandel nei. Prisforskjellen er i yeblikket 18000 mellom 3DL og Tape Drive. Skal jeg være råflott kan det være en ide å heller legge litt ekstra i storseilet neste sesong, fremfor en alt for dyr genoa....

Hmm, må gruble litt til kjenner jeg....

Framtia på AIS

Sjekk med Margrete eller Johan om de har en åpning for en liten "foreningsrabatt". Det er kanskje vanskeligere for Margrete ettersom hun er en sypike (hennes egne ord), mens Johan er jo i salg og har sikkert rom for en liten rabatt. Det koster ikke noe å spørre, og seilloftene vil jo ha et ekstra salg...

Hvilket seil er "motoren" i din båt? Du har brøkdelsrigg og litt mindre genoa, ikke sant? I så fall kan det tenkes at det er bedre å legge pengene i storseilet, men du vet mye bedre enn meg hvordan båten din seiler og hvilke seil det er som gir mest effekt. Jeg har bare sett båten din på vannet noen få ganger fordi det har blitt så lite seiling på meg de siste par årene, så jeg har ikke noe grunnlag for å si noe om hvordan den seiler.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har brøkdelsrigg og standardoppsettet er kryssfokk. Men i lite vind er jeg sjanseløs uten genoa. Under ser du en seilvalgstabell jeg har fått fra en tilsvarende båt. G1 er altså førstevalget helt opp til 8 m/s.

seilvalg.jpg

Du har vel sikkert sett båten min mest forfra du Popeye... det aller viktigste for meg er at Baltazar ser den bakfra... Der i gården er det nye seil fra Elvstrøm underveis, så det spørs om jeg ikke må velge noe litt råere... (dessuten er det en stor fordel med North, Hovdan, Quantum... at deres loft ligger på vei til båtplassen).

Framtia på AIS

Slett ingen spøk å skulle velge seil. Ikke bare må en forstå hva en er best tjent med av type seil, man skal også velge seilmaker, duk samt veie pris, levetid, design og egenskaper opp mot hverandre i noe som uansett blir et kompromiss. Valget mitt er nå tatt (fikk en veldig god dialog med Quantum seil), og velger en genoa1 i deres Fusion M IQ serie, altså et membranseil med 17000 DPI/100% aramid fiber. Med tafetta blir dette et relativt tungt seil, og for lettvind ville jeg helt sikkert ha hatt bedre nytte av et lettere seil. Men erfaringen fra min gamle G1 light (som nå kasseres) er at et slikt seil utsettes for så mye mekanisk slitasje at det får for kort levetid for min bruk. Som shorthandseiler velger jeg heller prioritere et seil som tåler en støyt (blir jo ikke blir skiftet underveis i regatta).

Framtia på AIS

• 1 måned senere...

Gratulerer med ny genoa! Ikke bli alt for god nå da ;) Tips, bruk appen til North til å ta noen bilder av seilet under bruk (bilde underfra og opp)- lærer en del om tvist og bus og hvordan fall og skjøtevogn bør justeres. Nyttig også for storseil.

Jeg har en code-0 i bestilling for levering til Færder'n (rekker ikke trene).

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

• 1 år senere...

da skal det på nytt handles seil (stor og fokk). Har kontaktet "the usual suspects", noen priser foreligger og noen har lovet tilbud i løpet av nærmeste fremtid. Som vanlig er det nesten umulig å kunne sammenligne duktyper/egenskaper mellom tilbudene, og det er også umulig å kunne si noe om detaljer i utførelsen. Litt erfaring med serviceinnstillingen til noe av seilmakerne har jeg dog etterhvert fått, og det blir helt sikkert tillagt vekt.

Er det noen her som nylig har kjøpt nye seil i "tur+regatta segmentet" som vil komme med noen anbefalinger vedr dukvalg/leverandør?

Framtia på AIS

Det er jo alltid vanskelig å gi anbefaling. Det er jo en balansegang mellom levetid/prestasjon. Taffeta på begge sider gir levetid men seilet blir dobbelt så tungt. Men seilene gjør som alle cruising laminat seil og mykner opp så de blir lettere å brette. Tafetta på en side gir et greit kompromiss.

Men når du kjøper en slik båt er det vel naturlig å se i membranverden. Da også å bruke strekkfaste materialer?

Er båten satt opp for spinnakerbom eller kun assymetrisk spinnaker?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...