Jump to content

seilvalg for tur+regatta


Framtia

Recommended Posts

Det gamle storseilet fikk aldri gått seg til før båten ble solgt, men det var så stivt at jeg faktisk knapt klarte å få seilet av båten alene. Det nye blir 10 m2 større, så da er vekt/håndtering et viktig aspekt, kanskje på bekostning av levetid. UK ønsker å selge meg et tape drive seil med tafetta på en side, mens Ullman foreslår den nye Fiberpath Enduro Phantom TF2 duken med vektran fiber. Sistnevnte seil er valgt av Karoline/Landmark 43 nettopp: http://www.ullmansails.com/sails.aspx?q=10029. Den skal ha tynn/lett tafetta på begge sider, og oppgis å ha "middels dukvekt".

 

Blir kun gennaker på meg, som shorthand-seiler blir det for krevende med symmetrisk. Og da sparer jeg noen kroner, samt slipper å ha skinne på mast og bom på dekk som egentlig er i veien.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Båten er vel oppsatt med kort baugspyd for asymetrisk spinnaker. Når det gjelder fokk må du også ta et valg på hvilken fokk du trenger. Lett, medium, tung. Båten oppfører seg ganske forskjellig med disse seilene. Skal du ha en fokk er kanskje medium/Heavy et alternativ. Eller for shorthanded supplere med en genoa 4/hardvindsfokk når det blåser og velge et mer alround design på fokken?

 

Når det gjelder seil er det mengde fiber som gjør at et seil holder formen. I dag er delaminering et mindre problem men hvis seilet brukes i mer vind en det er designet for blir det fortere ødelagt. Jeg ber alltid om ekstra fiber i seilene. Dette fordi vindstyrken varierer så etter hvor man er i skjærgården her sør. Typisk 3m/s ved start og 1,5NM ute er det 7m/s. Enkelte som har fått tur membranseil (fafetta på begge sider) er fibermengden så kjip at jeg har sett strekkmerker etter få gangers bruk inn mot skjøtehjørne.

 

Nå er nødvendigvis heller ikke seilvalg som skal brukes i Oslofjorden lik det vi skal bruke her sør og Vestlandet. Ser det ofte på færderseilasen at vi sør og vestfra ofte er litt annerledes satt opp. Selv om det ihht seilmakerene (Henrik Quantum) har begynt å endre seg litt og de ser større salg av seil for mer vind.

Link to post

@ravddo: jeg har ikke tatt med baugsprydet nå i første omgang, kostet 10 båtpenger for 50 cm karbon. Men det kan ettermonteres når det er penger på boka igjen. Alle seilmakerne sier at jeg bør gå for standardmål for seil, dvs storseil ca 60m2 og en fokk på ca 106% (47m2) og at forseilet må kunne tåle hard vind (heavy) så lenge jeg kun skal ha et forseil. Så da satser jeg på det, selv om jeg gjerne skulle hatt en genoa 4 hvis man skal stille i twostar, Skagen-race eller lignende i ruskevær. Problemet med Færderseilasen er at forholdene kan variere enormt underveis, man kan ligge i timevis uten vind inne i fjorden, og så ha stiv kuling ved Tristein. Men jeg orker ikke tanken på skifte av forseil underveis,

 

@Sun Flyer: ja, jeg tenker på fullspilet storseil.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg tenkte helst at designet på seilet ikke trengte å være helt "Heavy" hvis man også har en genoa 4. Men jeg ville beholdt fibermengden til Heavy slik at det ikke blir for fort ødelagt ved økende vind.

Artig båt med mye krefter du har skaffet deg men økt seilareal gjør at seilprisene også øker dramatisk noe du sikkert har oppdaget :-)

 

Storseilet er vel det seilet som får minst mekanisk slitasje så beskyttelsen trenger ikke være like god som forseil for samme levetid. Men storseilet er jo absolutt dyrest å erstatte igjen!

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...