Quoc Startet 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2013 Hei ! Nå har vi byttet bort vår Ibiza mot en scand atlantic og vi skal hente den hjem i løpet av neste uke. Vi gleder oss veldig men det er dessverre litt å gjøre med den siden den er endel år gammel. Ankervinsj virket ikke da vi prøvde båten og selger hadde ikke god forklaring på hva som var galt men han trodde at det kunne være dårlig kontakt mellom fjernkontroll og vinsjen siden den virket fra og med.. Baugvinsj var montert på dekk men ikke har vært i bruk på lenge så vet heller ikke han om den fungere eller ikke.Men jeg tenker at baugvinsj har kanskje ikke stor betydning for en slik båt. Det er pluss dersom den virke. Baugpropell fungere bra og den har touchpanel. Vi er ikke vant til å styre en så stor båt og derfor synes jeg at det er viktig å ha sikkerhets utstyr i orden. Jeg vurdere å skaffe meg en ny fjernkontroll som kan styre både vinsj og baugpropell som jeg har sett hos maritime butikken. Fjernkontroll koster ca. 2190 kr + radiomottaker for 1749 kr., totalt blir 3939kr. Jeg spurte ansatte i maritime butikken i arendal om de vet noen som kan gjøre jobben men svaret var nei. Mitt spørsmål til dere er hvem jeg kan får hjelp fra ? og hvor mye koster ca, for arbeidet ? Er det vanskelig å gjøre selv ? Jeg ta godt i mot for all tips og hjelp. Hilsen Ny båt eier Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Dette fikser du ved hjelp herfra på forumet. Det er styre strøm som går via kobling på fjernkontroll. Eg er sikker på du klarer dette. Post all info du kan og hjelp kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Velkommen til Forumet, hyggelig med båtfolk fra Arendal Nettbåt har en fjenkontroll som er mye billigere, den bruker jeg og er svært fornøyd. Den er og svært enkel å koble til Her er link til fjenkontrollenhttp://webshop.nettbaat.no/products/----------------nettbat-fjernkontroll--ankervinsj---baugpropell Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Xlnt Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Jeg kjøpte meg en slik for ankervinsjen, ser det som litt bortkastet å ha fjernkontroll på baugpropell siden du står alltid ved styreposisjon når den trengs. I hvertfall gjør jeg det. http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330878006704?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09ddb5b0 Hvor bra den er gjenstår å se da den ble montert nå i vinter og båten står på land, den funker i hvertfall en del meter foran båten. Veldig enkel montering -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Quoc Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Tusen takk for tips og råd. Det er beroligende å høre at det ikke er vanskelig å gjøre selv. Fjernkontroll fra nettbåt er veldig billigere enn det jeg har sett hos maritim. Det er virkelig vert å tenke på. Båtforum er fantatisk og ikke minst dere som vil dele erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 (redigert) Jeg kjøpte meg en slik for ankervinsjen, ser det som litt bortkastet å ha fjernkontroll på baugpropell siden du står alltid ved styreposisjon når den trengs. I hvertfall gjør jeg det. -Xlnt Nja.... Det kan være smart å ha pysevispen med fjernkontroll. Jeg kjører mye båt alene og om du skal legge til en Atlantic med litt vind fra brygga så er det enkleste å hoppe på brygga med aktertampen og feste den. Med fjernkontroll på vispen kan du forsikre deg at baugen ikke driver bort fra brygga. Praktisk altså :-) Kk Redigert 25.Februar.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quoc Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Jeg kjøpte meg en slik for ankervinsjen, ser det som litt bortkastet å ha fjernkontroll på baugpropell siden du står alltid ved styreposisjon når den trengs. I hvertfall gjør jeg det. http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330878006704?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09ddb5b0 Hvor bra den er gjenstår å se da den ble montert nå i vinter og båten står på land, den funker i hvertfall en del meter foran båten. Veldig enkel montering -Xlnt Det har du sikkert rett i, men jeg syns det er greit å kunne styre baugen men jeg holder på å ta opp ankervinsj eller i mens jeg går framme for å fortøye båten i en trang plass og dårlig vær Quoc Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 (redigert) Forslag til firekanals kontroll: http://www.ebay.com/itm/Wireless-Windlass-Remote-Control-4-Channel-with-Autodrop-/181068650935?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2a288859b7&vxp=mtr Har selv en slik tokanals, funker fint og enkel å koble opp. Har vurdert en slik 4k for også å kobla opp mot baugtruster , av samme grunn som nevnt over Redigert 25.Februar.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Etter at jeg koblet til baugpropell på fjernkontroll er det blitt mye lettere å klare båten alene på den måten som Kong King beskriver. Den fjernkontrollen til nettbåt har en rekkevidde på ca 75 meter. Og det har jeg testet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
-Balder- Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Har du forsøkt byttet batteri på fjernkontrollen ? hender feilen er av enkle og billige sort . Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Fungerer helt greit disse fjernkontrollene som Bjørn Løvjomås refererer til. Kjøpte en slik (2 stk) for et par år siden, men gikk tilbake til den originale siden det ikke var fjernkontrollen det var noe galt med. Skulle du være interessert så kan du sende meg en IM så skal du få den veldig billig. (Jeg bor i nærheten.) Ellers en jeg helt enig med Balder at nytt batteri fort kan være feilen. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Det er vel bare Engbo som har fjærnkontroll til mer en to enheter, har hørt at det kan være vanskelig å koble opp vanlige fjærnkontroller mot Engbo sitt system. men gå inn på engbo.no og last ned manual. Må du skifte mer enn batterier, så holder det vel å skifte den defekte delen, ikke både sender og motaker som du har fått pris på. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 ilas Marine har en fjernkontroll som kan styre to vinsjer + to trustere. Jeg tror de koster rett over 3.000,- for en pakke inkl mottaker og sender. http://www.ilasmarine.no/b%C3%A5tprodukter/ankervinsj-tilbeh%C3%B8r/elektrisk-utstyr.aspx?ProductID=PROD21 RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Quoc Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Jeg kikket litt på fjernkontroll fra Ilas men der står det ikke om man kan kople de til forskjellige merker av vinsj og rushter Quoc Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Jeg kikket litt på fjernkontroll fra Ilas men der står det ikke om man kan kople de til forskjellige merker av vinsj og rushter Quoc Du kan sende en mail til marine@ilas.no og spørre eller ringe 2316 7660 Jeg jobber på ilas, men med noe helt annet enn marine. Jeg produserer bruksanvisningene deres og kan lese i bruksanvisningen til denne radiokontrollen at de skriver. "Radiokontrollen kan installeres sammen med alle typer vinsjer og trustere." Utover det har jeg ingen formening om dette er et bedre valg enn noe annet produkt og har selv intet utbytte av hva du måtte velge. Jeg kan sende deg bruksanvisningen på IM om du er interessert. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Quoc Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Jeg skal ringe dem iløpet av uken. Det er veldig fint om du gidde å sende meg tegningen. Som sagt jeg tar godt imot alle råd og tips.. Jeg skal sender IM, men vil bare finne ut hvordan jeg skal gjøre for at bare du som skal få den Quoc Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 En kompis till mig har precis installerat en 'no-name' fjärrkontroll som han köpte på en annons för ett par hundralappar. Fungerar helt perfekt såvitt jag kan se. Om man väljer märkes-utstyr så får man nog betala en hel del extra för varumärket. Elektriskt är det ju en synnerligen enkel och okomplicerad anslutning från fjärrkontrollen till anakarspelet /vilket som helst/. Sitér dette innlegget Link to post
Rismyr Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Noen som kjenner til "no name" fjernkontroll som kan benyttes på Engbo x-force baugkontroll. Gjerne i kombinasjon med ilas vinsj? Ser f.eks. at den det linkes til fra nettbåt ikke nevner Engbo blant sine kompatible merker. Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 uten at jeg skal si det sikkert er forskjellen på Ilas og engbo pluss og minusstyring. det var det han fortalte meg på nettbåt. På Ilas kan denne kobles rett på i følge vedlagt koblingsskjema, mens på andre merker må det vendes polaritet ved hjelp av ekstra relestyring. Det gjør det litt mer komplisert. Men fullt mulig i følge Nettbåt. Men du vil bare kunne betjene en vinsj og baupropell. Ikke alt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
RSL Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Jeg skal ringe dem iløpet av uken. Det er veldig fint om du gidde å sende meg tegningen. Som sagt jeg tar godt imot alle råd og tips.. Da har jeg sendt deg en link til PDF'n. Den ligger nå i Public-mappa til Dropboxen min, så den blir nok slettet etter hvert. Når jeg evnt skulle trenge plassen til noe annet, men det haster ikke enda. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
All In Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Morsomt å lese at du jobber på Ilas. For et fantastisk godt firma å forholde seg til. Her har mange noe å lære av. Yter god service, og på kundens premisser. Det kan du ta med deg videre, og jeg skal spre det budskap her på forumet. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Engbo er vel det samme som QL? Jeg har QL baugpropell på båten min, med Nettbåt sin fjernkontroll. Måtte sette inn et relé for å få styringen til å fungere, da det viste seg at styringen på QL sitt relé-utstyr er basert på potensialfrie kontakter. Derfor blir den styrt av et lite Biltema dobbeltrelé. Er nå i ferd med å koble samme fjernkontrollen opp i mot en Lofrans vinsj. Helt uproblematisk. Det eneste jeg har å utsette på selve fjernkontroll-enheten, er at en må passe på å trykke knappene rett ned, ellers kan de henge seg opp litt i gummipakningen. Har opplevd det et par ganger. Men nå er jeg mere obs på hvordan jeg betjener den, så da går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Morsomt å lese at du jobber på Ilas. For et fantastisk godt firma å forholde seg til. Her har mange noe å lære av. Yter god service, og på kundens premisser. Det kan du ta med deg videre, og jeg skal spre det budskap her på forumet. Takk takk. Skal gi dem beskjed jeg :-) Jeg har en rekke ganger sagt at de burde sette av litt tid hver dag til å skumme over innlegg her på BT og selv om de selv også synes det er lurt i det jeg sier det, blir det liksom ikke noe av hehe... De er vel travelt opptatt med besvare telefoner og mail's i stedet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Quoc Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Takk ! Nå har jeg lagret den. Sitér dette innlegget Link to post
komplix Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Jeg kjøpte meg en slik for ankervinsjen, ser det som litt bortkastet å ha fjernkontroll på baugpropell siden du står alltid ved styreposisjon når den trengs. I hvertfall gjør jeg det. http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330878006704?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09ddb5b0 Hvor bra den er gjenstår å se da den ble montert nå i vinter og båten står på land, den funker i hvertfall en del meter foran båten. Veldig enkel montering -Xlnt Hei Xlnt. Kjøpte meg en slik en, har ikke montert den ennå. Manglet batteri i den jeg fikk, har du betegnelsen på det batteriet som brukes. komplix Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.