Jump to content

Fjernkontroll til ankervinsj, baugvinsj og baugpropell

Quoc

Recommended Posts

Hei !

Nå har vi byttet bort vår Ibiza mot en scand atlantic og vi skal hente den hjem i løpet av neste uke. Vi gleder oss veldig men det er dessverre litt å gjøre med den siden den er endel år gammel. Ankervinsj virket ikke da vi prøvde båten og selger hadde ikke god forklaring på hva som var galt men han trodde at det kunne være dårlig kontakt mellom fjernkontroll og vinsjen siden den virket fra og med.. Baugvinsj var montert på dekk men ikke har vært i bruk på lenge så vet heller ikke han om den fungere eller ikke.Men jeg tenker at baugvinsj har kanskje ikke stor betydning for en slik båt. Det er pluss dersom den virke. Baugpropell fungere bra og den har touchpanel.

Vi er ikke vant til å styre en så stor båt og derfor synes jeg at det er viktig å ha sikkerhets utstyr i orden. Jeg vurdere å skaffe meg en ny fjernkontroll som kan styre både vinsj og baugpropell som jeg har sett hos maritime butikken. Fjernkontroll koster ca. 2190 kr + radiomottaker for 1749 kr., totalt blir 3939kr. Jeg spurte ansatte i maritime butikken i arendal om de vet noen som kan gjøre jobben men svaret var nei.

Mitt spørsmål til dere er hvem jeg kan får hjelp fra ? og hvor mye koster ca, for arbeidet ?

Er det vanskelig å gjøre selv ?

Jeg ta godt i mot for all tips og hjelp.

Hilsen

Ny båt eier

Jeg kjøpte meg en slik for ankervinsjen, ser det som litt bortkastet å ha fjernkontroll på baugpropell siden du står alltid ved styreposisjon når den trengs. I hvertfall gjør jeg det.

http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330878006704?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09ddb5b0 Hvor bra den er gjenstår å se da den ble montert nå i vinter og båten står på land, den funker i hvertfall en del meter foran båten. Veldig enkel montering :wink:

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg kjøpte meg en slik for ankervinsjen, ser det som litt bortkastet å ha fjernkontroll på baugpropell siden du står alltid ved styreposisjon når den trengs. I hvertfall gjør jeg det.

-Xlnt

Nja.... Det kan være smart å ha pysevispen med fjernkontroll. Jeg kjører mye båt alene og om du skal legge til en Atlantic med litt vind fra brygga så er det enkleste å hoppe på brygga med aktertampen og feste den. Med fjernkontroll på vispen kan du forsikre deg at baugen ikke driver bort fra brygga. Praktisk altså :-)

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330878006704?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09ddb5b0 Hvor bra den er gjenstår å se da den ble montert nå i vinter og båten står på land, den funker i hvertfall en del meter foran båten. Veldig enkel montering :wink:

-Xlnt

Det har du sikkert rett i, men jeg syns det er greit å kunne styre baugen men jeg holder på å ta opp ankervinsj eller i mens jeg går framme for å fortøye båten i en trang plass og dårlig vær

Quoc

Forslag til firekanals kontroll: http://www.ebay.com/itm/Wireless-Windlass-Remote-Control-4-Channel-with-Autodrop-/181068650935?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2a288859b7&vxp=mtr

Har selv en slik tokanals, funker fint og enkel å koble opp.

Har vurdert en slik 4k for også å kobla opp mot baugtruster , av samme grunn

som nevnt over

Redigert av SoBo (see edit history)

Fungerer helt greit disse fjernkontrollene som Bjørn Løvjomås refererer til. Kjøpte en slik (2 stk) for et par år siden, men gikk tilbake til den originale siden det ikke var fjernkontrollen det var noe galt med.

Skulle du være interessert så kan du sende meg en IM så skal du få den veldig billig. (Jeg bor i nærheten.)

Ellers en jeg helt enig med Balder at nytt batteri fort kan være feilen.

Det er vel bare Engbo som har fjærnkontroll til mer en to enheter, har hørt at det kan være vanskelig å koble opp vanlige fjærnkontroller mot Engbo sitt system. men gå inn på engbo.no og last ned manual. Må du skifte mer enn batterier, så holder det vel å skifte den defekte delen, ikke både sender og motaker som du har fått pris på. Lykke til :smiley:

Jeg kikket litt på fjernkontroll fra Ilas men der står det ikke om man kan kople de til forskjellige merker av vinsj og rushter

Quoc

Du kan sende en mail til marine@ilas.no og spørre eller ringe 2316 7660

Jeg jobber på ilas, men med noe helt annet enn marine. Jeg produserer bruksanvisningene deres og kan lese i bruksanvisningen til denne radiokontrollen at de skriver.

"Radiokontrollen kan installeres sammen med alle typer vinsjer og trustere."

Utover det har jeg ingen formening om dette er et bedre valg enn noe annet produkt og har selv intet utbytte av hva du måtte velge.

Jeg kan sende deg bruksanvisningen på IM om du er interessert.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

En kompis till mig har precis installerat en 'no-name' fjärrkontroll som han köpte på en annons för ett par hundralappar.

Fungerar helt perfekt såvitt jag kan se.

Om man väljer märkes-utstyr så får man nog betala en hel del extra för varumärket.

Elektriskt är det ju en synnerligen enkel och okomplicerad anslutning från fjärrkontrollen till anakarspelet /vilket som helst/.

:fishing:

uten at jeg skal si det sikkert er forskjellen på Ilas og engbo pluss og minusstyring. det var det han fortalte meg på nettbåt. På Ilas kan denne kobles rett på i følge vedlagt koblingsskjema, mens på andre merker må det vendes polaritet ved hjelp av ekstra relestyring. Det gjør det litt mer komplisert. Men fullt mulig i følge Nettbåt. Men du vil bare kunne betjene en vinsj og baupropell. Ikke alt

Endelig ble det Bobåt

Jeg skal ringe dem iløpet av uken. Det er veldig fint om du gidde å sende meg tegningen. Som sagt jeg tar godt imot alle råd og tips..

Da har jeg sendt deg en link til PDF'n.

Den ligger nå i Public-mappa til Dropboxen min, så den blir nok slettet etter hvert.

Når jeg evnt skulle trenge plassen til noe annet, men det haster ikke enda.

RSL

Engbo er vel det samme som QL? Jeg har QL baugpropell på båten min, med Nettbåt sin fjernkontroll. Måtte sette inn et relé for å få styringen til å fungere, da det viste seg at styringen på QL sitt relé-utstyr er basert på potensialfrie kontakter. Derfor blir den styrt av et lite Biltema dobbeltrelé.

Er nå i ferd med å koble samme fjernkontrollen opp i mot en Lofrans vinsj. Helt uproblematisk.

Det eneste jeg har å utsette på selve fjernkontroll-enheten, er at en må passe på å trykke knappene rett ned, ellers kan de henge seg opp litt i gummipakningen. Har opplevd det et par ganger. Men nå er jeg mere obs på hvordan jeg betjener den, så da går det bra.

Morsomt å lese at du jobber på Ilas. For et fantastisk godt firma å forholde seg til. Her har mange noe å lære av. Yter god service, og på kundens premisser. Det kan du ta med deg videre, og jeg skal spre det budskap her på forumet.

Takk takk.

Skal gi dem beskjed jeg :-)

Jeg har en rekke ganger sagt at de burde sette av litt tid hver dag til å

skumme over innlegg her på BT og selv om de selv også synes det er lurt i

det jeg sier det, blir det liksom ikke noe av hehe...

De er vel travelt opptatt med besvare telefoner og mail's i stedet.

RSL

• 3 år senere...

http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-remote-windlass-wireless-switch-boat-Chaparral-bayliner-searay-ski-sail-/330878006704?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d09ddb5b0 Hvor bra den er gjenstår å se da den ble montert nå i vinter og båten står på land, den funker i hvertfall en del meter foran båten. Veldig enkel montering  :wink:  

-Xlnt

Hei Xlnt.

Kjøpte meg en slik en, har ikke montert den ennå. Manglet batteri i den jeg fikk, har du betegnelsen på det batteriet som brukes.

komplix

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...