Jump to content

førstegangskjøper av seilbåt trenger tips og råd!

Ståle4

Recommended Posts

Eg har sett litt på seilbåt, og siden det er første gang eg vurderer kjøp, hadde det vore flott med litt assistanse. Ønsker gjerne å holde prisen til maks kr 50 000,- og vurderer ein Solus 24 som ligg tilgjengelig på finn.no her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39706717

er det nokon som har erfaring med denne type båt, kva eg bør sjå etter etc? Eller tips til andre seilbåter i denne prisklassen som er verdt å sjekke ut?

kva med vedlikehold, rekner med det kan vere ein del arbeid med ein slik gammel båt?

Båten vil bli brukt til dagsturer fyrst og fremst, men ønsker å ha mulighet til å ligge i båten nokre netter uten for store problemer. Me er for tiden berre to, og treng dermed ikkje større båt enn 24 fot pluss/minus. Eg bur i Stavanger, og har funne ut at det finnes tilgjengelige båtplasser eit stykke utenfor sentrum, og ønsker fyrst å fremst å bruke båten i distriktet her.

all hjelp mottas med stor takk!

Aner ingenting om den båten, men det var nettopp en tråd her med mye gode tips for førstegangskjøper av seilbåt: https://baatplassen.no/i/topic/98029-kjp-av-min-frste-seilbt-hva-br-jeg-sjekke/

Om du føler for å komme ombord på en seilbåt for å banke litt i skutesida, hale i et fall og gruble litt får du gi et hint.

For å gi deg konkrete tips om båter kan det være nyttig å skjønne litt om dine prioriteringer; vil du ha båt med mest mulig plass og komfort til turbruk eller en rask regattabåt uten særlig komfort?

Hva som er grei båt å begynne med varierer sikkert veldig fra person til person. Jeg synes det er greit å kjøpe stor nok til at du ikke har lyst til å skifte den ut med det helt første, samtidig er det jo greit å ikke ha lagt for mye penger i det hvis båten ikke blir brukt så mye som tiltenkt.

Da jeg kjøpte min båt syntes jeg det var på kanten til umulig å skulle manøvrere den i trange havner etter å ha vært vant med små daycruisere, men det skal ikke allverden av øvelse til før det går veldig greit.

Solusen ser for så vidt ålreit ut, men jeg vet som sagt ingenting om den. Få båter i den prisklassen på Finn nå, kommer nok et rush i løpet av de neste par månedene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...