Jump to content

Johnson GT 10 91mod vil ikke gå på tomgang

Diddn

Recommended Posts

Som tittelen sier så vil ikke min Johnson GT 10 gå på tomgang selv om jeg har justert gasshåndtaket og uansett hvor jeg sitter blandingsskruen stopper den på tomgang, enten med en gang eller etter en liten stund. Slangen for tomgangsdysen er fin.

Noen som har en løsning på dette, slik at jeg kan få den til å gå på tomgang uten å måtte ruse den for at den skal gå litt på tomgang?

Takker for svar på forhånd.

Mvh Diddn :smiley:

Redigert av Diddn (see edit history)

Det er muligens feil justert forgasser. Går den på tomgang med choke? I såfall ville jeg skrudd litt på tomgangsskruen til den går som den skal (uten choke selvfølgelig)

Om det her skjedde helt plutselig er det mulig du har litt dritt i forgasseren, da ville jeg blåst den ren med trykkluft og vasket den i et kar med bensin eller diesel. :)

Redigert av foxinabox (see edit history)
Svart (redigert)

Forgasseren er nettopp renset og slangen til tomgangsdysen er fin. Motoren går av og til på tomgang en liten stund før den stopper og andre ganger bare stopper den. Dette er når choken er av. Om den går en stund på tomgang eller ikke avhenger av hvordan gassvaieren og blandingskruen er justert.

Blandingsskruen står på 3 og 1/4dels omdrining ut. Altså 0,5 og 1/4dels omdrining ut i fra grunninnstillingen som er 2,5 omdreininger ut fra den er skrudd helt inn og så ut igjen.

Sist jeg kjørte motoren kunne jeg få den til å gå på tomgang ved å holde på gasshåndtaket, når jeg slapp håndtaket stoppet motoren.

Jeg har justert gassvaieren og blandingsskruen etter at jeg prøvde den for noen dager siden, det var da dette oppsto med at den ikke ville gå ordentlig på tomgang, med at den stopper etter en stund.

Den nekter å starte på lavt turtall. Må gi max gass i nøytral for at den skal starte. Motoren går fint ellers utenom tomgangen.

På en gammel motor høres 3,25 omdreininger fra bunn av mye ut. Forgassere blir faktisk slitt, og dyser og dyseåpninger blir med tiden romsligere. Jeg har en 9.9 Evinrude fra -77 som tillike med din er lite villig til å gå på tomgang. Den går best på tomgang på èn omdrining fra bunnivå. Men min motor er generelt sliten. Kompresjonen er ikke det den en gang var, og den har slark i råde- og rammelagre. Likevel har den gått slik i mange år. På alle ytelsesnivåer, bortsett fra tomgang, fungerer den fremdeles utmerket. Jeg er bare spent på hvor lenge.

Ligger rulla del nr 11 inntil plata som justerer tenning?

denne og plastklipsene til pinnen på tenningen pleier også å bli en del slitt og da kan tenning bli ujustert slik at motor blir vanskelig på tomgang.
kan også være slitt membran på bensinpumpe selvfølgelig

Ha en fin dag

Svart (redigert)

Rullen ligger inntil platen som justerer tenningen. Jeg tror membranen på bensinpumpen er i orden, da jeg går ut i fra det siden den ellers går fint uten at den stopper så skulle vel det tilsi at membranen er i orden? Da pumpen på slangen fra tank er hard når motoren har stoppet.

Kan du være så vennlig å forklare meg hvilke plastklips og pinne du snakker om og hvor de er plassert på tenningen, da jeg ikke henger helt med akkurat her? :smiley:

Svart (redigert)

Takk for forklaringen :smiley:

Nå har jeg endelig fått den til å gå på tomgang, men når jeg setter den i fri må jeg skru ned turtallet på den knotten frempå gasshåndaket der som stoppkanppen sitter montert for at den skal gå på tomgang i fri. Jeg må skru tomgangshastigheten opp igjen når den er satt i gir. Hvordan justerer jeg dette riktig slik at den går på tomgang selv om jeg setter den i fri? Jeg har også skrudd ned igjen blandingsskruen til 2,25 omdreininger. Nå starter den som den skal.

Svart (redigert)

Takk for gode forslag.

Den går helt fint på tomgang i gir nå når jeg har justert tomgangshastigheten opp da denne var for lav slik at den stoppet, men når jeg setter den i fri øker turtallet som resulterer i at jeg må justere tomgangshastigheten ned litt igjen. Noen som vet hva det er som gjør at den oppfører seg sånn?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...