Diddn Startet 25.Februar.2013 Del på Facebook Startet 25.Februar.2013 (redigert) Som tittelen sier så vil ikke min Johnson GT 10 gå på tomgang selv om jeg har justert gasshåndtaket og uansett hvor jeg sitter blandingsskruen stopper den på tomgang, enten med en gang eller etter en liten stund. Slangen for tomgangsdysen er fin. Noen som har en løsning på dette, slik at jeg kan få den til å gå på tomgang uten å måtte ruse den for at den skal gå litt på tomgang? Takker for svar på forhånd. Mvh Diddn Redigert 25.Februar.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 så typisk johnson ass!! har en gt 2005 har vært på service mange ganger men den funger aldri etterpå på tomgang! Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Noen som har råd til hva jeg kan gjøre for å få den til å gå på tomgang uten å stoppe? Sitér dette innlegget Link to post
turøy Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 prøv å juster litt på forgasseren det kan gå Sitér dette innlegget Link to post
foxinabox Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Det er muligens feil justert forgasser. Går den på tomgang med choke? I såfall ville jeg skrudd litt på tomgangsskruen til den går som den skal (uten choke selvfølgelig) Om det her skjedde helt plutselig er det mulig du har litt dritt i forgasseren, da ville jeg blåst den ren med trykkluft og vasket den i et kar med bensin eller diesel. :) Redigert 28.Februar.2013 av foxinabox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Sjekk del nr 4 på bildet, er det skade på denne eller den ikke sitter riktig på plass pleier ikke disse motorene å gå på tomgang uansett hvor mye du justerer.. Redigert 28.Februar.2013 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
gon Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Også dårlig kompresjon eller lekkasje i simringene til rammelagrene gjør at motoren har vanskelig for å gå på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 (redigert) Forgasseren er nettopp renset og slangen til tomgangsdysen er fin. Motoren går av og til på tomgang en liten stund før den stopper og andre ganger bare stopper den. Dette er når choken er av. Om den går en stund på tomgang eller ikke avhenger av hvordan gassvaieren og blandingskruen er justert. Blandingsskruen står på 3 og 1/4dels omdrining ut. Altså 0,5 og 1/4dels omdrining ut i fra grunninnstillingen som er 2,5 omdreininger ut fra den er skrudd helt inn og så ut igjen. Sist jeg kjørte motoren kunne jeg få den til å gå på tomgang ved å holde på gasshåndtaket, når jeg slapp håndtaket stoppet motoren. Jeg har justert gassvaieren og blandingsskruen etter at jeg prøvde den for noen dager siden, det var da dette oppsto med at den ikke ville gå ordentlig på tomgang, med at den stopper etter en stund. Den nekter å starte på lavt turtall. Må gi max gass i nøytral for at den skal starte. Motoren går fint ellers utenom tomgangen. Redigert 1.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 På en gammel motor høres 3,25 omdreininger fra bunn av mye ut. Forgassere blir faktisk slitt, og dyser og dyseåpninger blir med tiden romsligere. Jeg har en 9.9 Evinrude fra -77 som tillike med din er lite villig til å gå på tomgang. Den går best på tomgang på èn omdrining fra bunnivå. Men min motor er generelt sliten. Kompresjonen er ikke det den en gang var, og den har slark i råde- og rammelagre. Likevel har den gått slik i mange år. På alle ytelsesnivåer, bortsett fra tomgang, fungerer den fremdeles utmerket. Jeg er bare spent på hvor lenge. Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Plastfjær del nr 12 knakk på min motor da ville den ikke gå på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 2.Mars.2013 Del på Facebook Svart 2.Mars.2013 Ligger rulla del nr 11 inntil plata som justerer tenning? denne og plastklipsene til pinnen på tenningen pleier også å bli en del slitt og da kan tenning bli ujustert slik at motor blir vanskelig på tomgang.kan også være slitt membran på bensinpumpe selvfølgelig Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Diddn Svart 2.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2013 (redigert) Rullen ligger inntil platen som justerer tenningen. Jeg tror membranen på bensinpumpen er i orden, da jeg går ut i fra det siden den ellers går fint uten at den stopper så skulle vel det tilsi at membranen er i orden? Da pumpen på slangen fra tank er hard når motoren har stoppet. Kan du være så vennlig å forklare meg hvilke plastklips og pinne du snakker om og hvor de er plassert på tenningen, da jeg ikke henger helt med akkurat her? Redigert 2.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 På den plata som justerer tenning sammen med gasspådraget får det en liten pinne opp og under svinghjulet, den er leddet med plastklips og plastleddkuler. Disse kan det bli slark i slik at tenning ikke blir korrekt justert sammen med gasspådraget Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Diddn Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 (redigert) Takk for forklaringen Nå har jeg endelig fått den til å gå på tomgang, men når jeg setter den i fri må jeg skru ned turtallet på den knotten frempå gasshåndaket der som stoppkanppen sitter montert for at den skal gå på tomgang i fri. Jeg må skru tomgangshastigheten opp igjen når den er satt i gir. Hvordan justerer jeg dette riktig slik at den går på tomgang selv om jeg setter den i fri? Jeg har også skrudd ned igjen blandingsskruen til 2,25 omdreininger. Nå starter den som den skal. Redigert 3.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 (redigert) http://www.google.no/imgres?start=120&um=1&hl=no&biw=1280&bih=631&tbm=isch&tbnid=yCvWexDaeSx2pM:&imgrefurl=http://witbank.olx.co.za/15hp-johnson-tiller-arm-motor-with-original-yamaha-fuel-tanks-x4-in-perfect-working-cond-iid-401423964&docid=xyIdxYEgu4XhQM&imgurl=http://images03.olx.co.za/ui/11/43/64/1339930874_401423964_2-15hp-Johnson-tiller-arm-motor-with-original-Yamaha-Fuel-tanks-X4-in-perfect-working-cond-Witbank.jpg&w=625&h=469&ei=uMIzUaK9A6en4ATC-QE&zoom=1&iact=hc&vpx=840&vpy=101&dur=23&hovh=194&hovw=259&tx=151&ty=106&sig=118202119798802331780&page=5&tbnh=139&tbnw=174&ndsp=31&ved=1t:429,r:41,s:100,i:127 Den justeringsskruen helt forran på gasshåndaket der som dødmannsknappen befinner seg er det tomgangsjusteringen eller friksjonskontrollen på gasshåndtaket? Redigert 3.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Det er tommgang justeringen det du skrur på . Men endel av plast lokket oppå forgassern sprekker ! Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Det plastlokket er helt nytt, så tror ikke det er sprekker i det nei Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Det er også mulig og montere en tomgang skrue under svinghjulet bak , se etter ett lite hull , Der kan du sette inn en lang skrue med fjær eller gummislange på .Da blir tomgangen mer stabil pga elementering av slakk / slitasje av overføringer . Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Det kan også være lurt og bytte nr 8 og 6 på bildet over . Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Nyser motorn før den stopper eller bare stopper Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Motoren bare stopper når tomgangshastigheten er for lav. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Lufting av bensintank ok? Tett bensinfilter? Går den ok når den ikke går på tomgang? I så fall, kanskje tette tomgangsdyser? Ta fra hverandre forgasser og rens/blås vekk driten. Mine tre forslag i alle fall. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Diddn Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 (redigert) Takk for gode forslag. Den går helt fint på tomgang i gir nå når jeg har justert tomgangshastigheten opp da denne var for lav slik at den stoppet, men når jeg setter den i fri øker turtallet som resulterer i at jeg må justere tomgangshastigheten ned litt igjen. Noen som vet hva det er som gjør at den oppfører seg sånn? Redigert 4.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Beklager, leste bare siste post og trodde det var hele problemet :-) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Diddn Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Helt i orden, uansett var det gode råd du kom med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.