Jump to content

VP 2003T 1986 ferskvannskjølt, bytte eller overhale?


kdtran

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en særdeles velholdt Najad 360 i fjor sommer, vel vitende om at motoren, en VP2003T med ferskvannskjøling, på ett eller annet stadie ville trenge litt TLC, all den tid den er fra byggeåret, 1986.

 

Antatt total driftstid på motoren er en plass mellom 1500 og 2000 timer, men ettersom oljeforbruket er lavt, motoren starter svært lett og går nydelig men ryker en del og har redusert kjølevannsgjennomstrømning tenker jeg å foreta en topp end overhaling inkl injektor bytte, gjennomgang av kjølesystemet og overhaling av turbo.

Delene til disse motorene er relativt dyre, men på tross av dette vil det være rimeligere å foreta en "topp end" overhaling og rense + trykkprøve varmevekslerne, enn å bytte motor.

 

Så til problemstillingen.

Jeg vurderer å selge båten innen 1 - 5 år fra nå og lurer på hvordan dere i en potensiell kjøpsfase ville forholde dere til en nær 30 år gammel båt med overhalt original motor kontra samme båt med en 1 - 5 år gammel VP D2-40?

Anslagsvis hvor mye mer ville dere være villige til å betale for en båt med ny motor kontra en med overhalt motor?

(Båten har p.t. en realistisk salgspris mellom 780 000 - 800 000)

Alt annet kritisk utstyr på båten er byttet (nye skroggjennomføringer, ny stående rig, ny aksling hylse, epoxy behandlet under vannlinjen etc etc).

 

Setter pris på tilbakemeldinger.

Link to post

Motoren er neppe utslitt med så lavt timetall.Kjøleproblemer er forholdsvis enkle å utbedre Lett kvit røyk kan komme av dårlig kjøling.Ville tatt ein skikklig gjennomgang av motor ,med konttoll av brennstoffventiler ,ventiljustering målt turbotrykk,reingjering av kjøleststem og skifte av impeller.olje og filter.Trenger ikkje å bli så kostbart

Link to post

Motoren er neppe utslitt med så lavt timetall.Kjøleproblemer er forholdsvis enkle å utbedre Lett kvit røyk kan komme av dårlig kjøling.Ville tatt ein skikklig gjennomgang av motor ,med konttoll av brennstoffventiler ,ventiljustering målt turbotrykk,reingjering av kjøleststem og skifte av impeller.olje og filter.Trenger ikkje å bli så kostbart

Link to post

If it Works, dont fix it er min strategi.

Jeg har samme motor selv og med samme byggeår. Den har gått 4500 timer og går som en klokke.

Jeg hadde for to sesonger siden problemer med en exhaustlekkasje mellom en dysehylse og en dyse. Da tok jeg av toppen og sendte den inn til overhaling. Plansliping, skifte av foringer e.t.c og etter det har den gått som den skal.

Javist ryker den frem til den er varm, men det tror jeg bare er slik det skal være.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Takker og bukker RSL og Jakob T.

Jeg har trålt nettet etter informasjon uten å finne allverden, noe som nok er en bekreftelse på det jeg hører fra Volvo Penta også. Motoren anses å være meget driftsikker og har nok en høyere forventet levetid en 2000 timer.

Da blir det demontering av diverse komponenter i nær fremtid slik at jeg er klar til sesongen starter.

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post

Ved dårlig sirkulasjon på sjøvatn,er det stor sansynlighet at det er impeller eller eksosbend.På motorer med støypejern eksosbend er det ganske vanlig at dei tettes av rust,når motoren begynner å bli opp i åra.Bendet kan legges i saltsyre for fjerning av rust Syra gjer ikkje skade på metallet,blir det hull er det rusten som har holdt det tett.Ville starta med impeller og bend ,og forsatt med systemrens.

Link to post

Til spørsmålet om merverdi ved salg: da jeg var i kjøpsmodus i fjor var tanken at en båt med ny motor ville være verdt rundt 50000 ekstra for å slippe den potensielle kostnadsbomben en gammel dieselmotor er (da for litt mindre båter). Jeg endte imidlertid med å kjøpe båt med originalmotoren fra 1986 (et nyoverhalt eksemplar), og er neigu ikke sikker på om det var bakt inn noen rabatt i den prisen jeg endte med å betale. Så det ender nok opp med å variere mye etter hvem som kjøper, hvor utålmodig han er, dagsform, om svalene flyr lavt og andre tilfeldigheter.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post

Hehe

Ser at valget mitt ikke blir enklerer etter å ha postet her :-D

Bakgrunnen for å poste er at jeg har gått og fundert på dette lenge nå.

Jeg hentet inn priser fra VP i høst på det jeg antok kunne bli nødvendig å bytte, og dette inkluderte:

- nye (overhalte) injektorer

- nye høytrykkspumper (kan nok slippe unna uten å bytte disse)

- komplett sjøvannspumpe (rep kit koster ~75% av ny pumpe, så da bytter jeg heller)

- komplett sirkulasjonpumpe, ferskvannskrets

- overhalings kit, turbo

- ventiler, ventil seter og relaterte deler for topp overhaling

- bunnpanne pakning

- innsats til hovedvarmeveksler (skremmende dyr, over kr 20 000,- !!!)

- gummilabber (motorfundament)

 

Prisen jeg endte opp med ligger på ca 50 % av ny-motor pris dersom jeg slipper å bytte innsatsene til varmeveksleren og olje kjøleren og nær 70 % av ny-motor pris dersom veksler(e) må byttes. I tillegg kommer timene det tar meg å gjøre jobben, samt den risikoen jeg løper ved å ikke følge volvos anbefaling om å overhale girkassen i samme slengen. (kasse gått ut av produksjon, svært dyre deler)

Nå kan det nok være at jeg muligens maler fanden noe på veggen med tanke på hva som må gjøres. Litt røyk kan jeg leve med, men jeg er bekymret for tilstanden til kjølerne etter 27 år i saltvann på en motor som ikke har sink plugger. (Kun solas utgaven og senere utgaver av denne motoren har det)

Begynner en først å skru, kan en like godt gjøre jobben skikkelig og da renner pengene fort ut, gitt.

 

Nei, tidligere i dag sa jeg at det blir overhaling, nå ble jeg brått mer usikker igjen.......

Link to post

Med det kostnadsanslaget du forespeiler hadde jeg ikke vært i tvil. Motoren fungerer pr.dags dato, ergo ville jeg gjort følgende:

Bruk motor frem til det dukker opp et godt objekt til en god pris på finn.no sine sider. Da kan du spare noen kroner på å kjøpe en 1-5 år gammel motor kontra en ny en. Dette vil antakelig gå opp i opp mtp kostnader rundt overhaling av den du har, samt øke(forhåpentligvis) verdien på skuta med noe mer enn det koster deg å foreta motorbyttet.

Dette er iallefall mine tanker. En overhalt motor fra 1986 fungerer helt sikkert utmerket, men man kommer ikke unna faktumet at motoren er nettopp 30 år gammel.

 

Håper dette var et innspill til nytte, avgjørelsen tar du selv. Lykke til :-)

Link to post

Det er fort gjort å skifte Impeller, så kjøre en runde med systemrens og så se om det hjelper.

Vær klar over at det lett kan bli groe i Seildrevet som gjør at du ikke klarer suge nok vann.

Om du har et 120s-drev, er det 3-4 huller på hver side, pluss ett helt i bunnen som må stakes opp fra tid til annen.

 

Hadde jeg hatt noe særlig med penger, skulle jeg rådet deg til å kjøpe ny motor og kjøpt din brukt.

Min har gått mer enn jeg sa i et tidligere innlegg. Min har gått 4750 timer og jeg har ingen ny planlagt på en god stund enda.

 

RSL


 

 

 

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hei RSL

 

Jeg har strak aksling på båten min, og da jeg byttet impeller i sommer manglet den gamle ett par vinger som jeg "ikke har klart å gjøre rede for".

Regner med at de ligger en plass mellom pumpen og anti hevert ventilen (Syphon Valve tror jeg VP kaller den).

Så ikke den helt store forskjellen på vanngjennomstrømningen etterpå heller, (den er grei men ikke optimal) så da var det bare å fortsette turen til Bergen på 2300 - 2400 rpm slik jeg uansett hadde gjort fra Oslo til Haugesund.

Det turtallet stemmer bra med skrogfarten uansett.

 

Blir vel til bytte av motor tenker jeg. Banken påstår at jeg skal få lov til å låne penger av dem mot ett liiiiiiiiiiiiiiiite påslag på x antall prosent, så nå må jeg bare bli ferdig med min egen mentale overbevisningsprosess (altså bli klar for å lukke øynene, holde pusten og signere lånebrevet..) siden solen skinner i Bergen i dag og vi derfor helt sikkert får en MYE bedre sommer i år enn i fjor. :lol:

Link to post

Hmm.. hadde ikke dere en knallsommer i fjor da?

Dere hadde færre dager med regn enn Oslo i sommermånedene i fjor, så det er bare å gratulere. (selv hadde jeg 4 flotte og tørre uker på Sørlandet)

Jeg tror ikke dere skal satse på at det blir en årviss tradisjon... hehe...

 

De bitene fra impelleren, har det med å legge seg i forkant av oljekjøleren og der kan det samles masse annen dritt også.

Både der og i Varmeveksleren vet jeg andre har oppdaget masse rur etc etc.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...