IslandStone Startet 25.Februar.2013 Del på Facebook Startet 25.Februar.2013 Hei! Vurderer å installere varme i ein Askeladden 605 Explorer som defroster og for varme i cockpit. Eg har ingen erfaring med båtvarme, og i den samanheng lurer eg på dimmensjonering av systemet. Er 2kW utgangseffekt tilstrekkelig for å varme opp cockpit slik at det er rimelig god temperatur i cockpit (f.eks 15 grader) i 25 knop ved minus 5 grader ute? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Eg vil anta det skulle klare seg ja Men eg ser det selges nye 24fotere med heilt opp i 4kw, så ingen garanti. Men eg ville gått for 2kw. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lalima Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Har 2kw Webasto i 22 fots Uttern,og synes det fungerer utmerket Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
IslandStone Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Har 2kw Webasto i 22 fots Uttern,og synes det fungerer utmerket Fungerer utmerket i 5 minus og 25 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Ja det gjør det,Webastoen har ingen problemer med å varme opp den lille båten. Monterer man for stor varmer (f.eks. 4 kw.) ligger den bare og kobler inn og ut (soter ned). Båten skal vel ikke bare brukes om vinteren? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Bearded Beast Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) snakker vi varmeapparat som tar varme fra innenbordsmotor nå elr snakker vi dieselvarmer type webasto ? Det kommer ikkje frem på noe plan hva som menes og om båten har innen eller utombordsmotor Redigert 26.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
IslandStone Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Ja det gjør det,Webastoen har ingen problemer med å varme opp den lille båten. Monterer man for stor varmer (f.eks. 4 kw.) ligger den bare og kobler inn og ut (soter ned). Båten skal vel ikke bare brukes om vinteren? Båten skal selvsagt ikke bare brukes om vinteren. Men det er når det er kaldt varmebehovet er størst. snakker vi varmeapparat som tar varme fra innenbordsmotor nå elr snakker vi dieselvarmer type webasto ? Det kommer ikkje frem på noe plan hva som menes og om båten har innen eller utombordsmotor En Askeladden 605 Explorer er en båt som utelukkende ble levert med utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) javel. Siden dette er en teltbåt vil eg anbefale minst det dobble av de 2 kw du spør om. Eg har en 19 ht bakveggbåt og har 2 kw og det er bare akkurat hva som trengs en vinterdag. Det er en enorm forskjell på hva som behøvs av varme i minusgrader i forhold til i plussgrader . Gå for en 5 kw (elr hva de nå er) og ha luftuttakene nede ved dørken ellers får du et veldig skille kor det kun er varme fra midten og opp. Dvs varm i hodet og kalde bein. Redigert 28.Februar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Har du vurdert de Kina-varmerne? Får en 5kw til 5000 omtrent Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Du kan nok holde 15°C med en 2 Kw, men hvis du stadig vekk skal varme den opp fra kald vil dette ta veldig mye lengere tid enn med en 4 Kw. Jeg stemmer for 4......... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Relativt nye Ebersprecher varmere (lik vebastoen) stiller du inn på ønsket temperatur. De gir da full gnu til temp er oppnådd og reduserer da både dieseltilførselen og luftgjennomstrømningen slik at temperaturen holdes jevn. Den skal ikke stoppe og starte. Ville gått for 4-5 kW da det tar lang tid å varme opp og avise vinduene på en båt som er 5 minusgrader. Legg et uttak med minst mulig bøy og sperringer (dyser ol) som kommer ut ved gulvet. Legg en Y-kobling slik at du får en slange som du fører opp til vinduene med dyser som blåser på glasset. Hvis du ikke har et uttak som er nokså direkte vil du få så mye luftmotstand at brenneren ikke går for fullt pga høy uttemperatur. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
SS Martha Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Hei. Har samme båt og vurderer også å montere en dieselvarmer i min. Har du funnet ut hvilken type du blir å gå for? Plassering? Fant en 605 på finn.no der det var montert en Wallas. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=40812498 https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33523/04_1203092555_xl.jpg SS Martha Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.