Jump to content

Dimensjonering av varmer i 20 fot daycruiser


IslandStone

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å installere varme i ein Askeladden 605 Explorer som defroster og for varme i cockpit.

 

Eg har ingen erfaring med båtvarme, og i den samanheng lurer eg på dimmensjonering av systemet.

 

Er 2kW utgangseffekt tilstrekkelig for å varme opp cockpit slik at det er rimelig god temperatur i cockpit (f.eks 15 grader) i 25 knop ved minus 5 grader ute?

 

 

 

 

Link to post

Har 2kw Webasto i 22 fots Uttern,og synes det fungerer utmerket :yesnod:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Ja det gjør det,Webastoen har ingen problemer med å varme opp den lille båten.

Monterer man for stor varmer (f.eks. 4 kw.) ligger den bare og kobler inn og ut (soter ned).

Båten skal vel ikke bare brukes om vinteren?

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Ja det gjør det,Webastoen har ingen problemer med å varme opp den lille båten.

Monterer man for stor varmer (f.eks. 4 kw.) ligger den bare og kobler inn og ut (soter ned).

Båten skal vel ikke bare brukes om vinteren?

Båten skal selvsagt ikke bare brukes om vinteren. Men det er når det er kaldt varmebehovet er størst.

 

snakker vi varmeapparat som tar varme fra innenbordsmotor nå elr snakker vi dieselvarmer type webasto ? Det kommer ikkje frem på noe plan hva som menes og om båten har innen eller utombordsmotor

En Askeladden 605 Explorer er en båt som utelukkende ble levert med utenbordsmotor.

Link to post

javel. Siden dette er en teltbåt vil eg anbefale minst det dobble av de 2 kw du spør om. Eg har en 19 ht bakveggbåt og har 2 kw og det er bare akkurat hva som trengs en vinterdag. Det er en enorm forskjell på hva som behøvs av varme i minusgrader i forhold til i plussgrader . Gå for en 5 kw (elr hva de nå er) og ha luftuttakene nede ved dørken ellers får du et veldig skille kor det kun er varme fra midten og opp. Dvs varm i hodet og kalde bein.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Relativt nye Ebersprecher varmere (lik vebastoen) stiller du inn på ønsket temperatur. De gir da full gnu til temp er oppnådd og reduserer da både dieseltilførselen og luftgjennomstrømningen slik at temperaturen holdes jevn. Den skal ikke stoppe og starte.

Ville gått for 4-5 kW da det tar lang tid å varme opp og avise vinduene på en båt som er 5 minusgrader. Legg et uttak med minst mulig bøy og sperringer (dyser ol) som kommer ut ved gulvet. Legg en Y-kobling slik at du får en slange som du fører opp til vinduene med dyser som blåser på glasset.

Hvis du ikke har et uttak som er nokså direkte vil du få så mye luftmotstand at brenneren ikke går for fullt pga høy uttemperatur.

 

Mons

Mons

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...