Albinisten Startet 26.Februar.2013 Del på Facebook Startet 26.Februar.2013 For de av dere som har peiling på dette er spørsmålet mitt muligens sykt dumt, men jeg trenger en oppklaring: Legger nye kabler fra lanterner og trekker disse bakover i båten mot sikring/bryterpanel og kommer plutselig på at ett eller annet sted skal det vel på en jordingskabel? Jeg er fullstendig amatør når det kommer til strøm og elektrisitet så jeg må ha det meste innenfor dette temaet inn med teskje er jeg redd. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Du har vel jording enten på bryterpanelet hvis du har et sånn ferdig oppkoblet med brytere,eller så har du nok en jordingsskinne i nærheten vil jeg tro. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Albinisten Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Da skal jeg ta en ekstra kikk i eksisterende "sentral" neste gang jeg er i båten, det er hvertfall ingen jordingskabel på bryterpanelet jeg kjøpte i dag (seaworld m/6 brytere), dette er ferdig oppkobla som du sier, men kun pluss minus kabler. Trolig er det vel en jordingsskinne i det gamle skapet, nå spør jeg muligens utrolig teit, men hvor ender i såfall denne jordingskablen? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Den svarte (minus) kabelen er jordingen din,bruk den som satt i det forrige panelet ditt.Hvis du har en jordingskinne så ender den opp på minus polen på batteriet. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post