Jump to content

elektrisk anlegg i båt-jording...

Albinisten

Recommended Posts

For de av dere som har peiling på dette er spørsmålet mitt muligens sykt dumt, men jeg trenger en oppklaring: Legger nye kabler fra lanterner og trekker disse bakover i båten mot sikring/bryterpanel og kommer plutselig på at ett eller annet sted skal det vel på en jordingskabel? Jeg er fullstendig amatør når det kommer til strøm og elektrisitet så jeg må ha det meste innenfor dette temaet inn med teskje er jeg redd.

Da skal jeg ta en ekstra kikk i eksisterende "sentral" neste gang jeg er i båten, det er hvertfall ingen jordingskabel på bryterpanelet jeg kjøpte i dag (seaworld m/6 brytere), dette er ferdig oppkobla som du sier, men kun pluss minus kabler. Trolig er det vel en jordingsskinne i det gamle skapet, nå spør jeg muligens utrolig teit, men hvor ender i såfall denne jordingskablen?

Som index sier, jording er et uttrykk som best hører sammen med landstrøm og 110/220 volds anlegg. På 12/24 volt anlegg så opererer vi med kun pluss og minus. Om du har fryktelig lite peiling hadde det kanskje vert lurt å gardert seg med noen som har litt mere peiling til å støtte deg med dimensjonering av kabler og sikringer slikt du ikke setter fyr på skuta di... 12volt er nemmelig ikke til å kødde med det heller...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...