Jump to content

Lat Yanmar 38 hk

Slarsken

Recommended Posts

Vel her kommer det stadig ny informasjon fra båteier.

Er derfor netthjelp oftest blir skudd i mørket da man må opp i båten og snakke med eier og så foreta systematisk søk for å være sikker på at man har fått alle detaljene med..

Vi er nå tilbake til det spørsmålet jeg stilte tidlig her:

Røyker motoren svart med helt maks stigning og ,manøver-spaken i "skottet"?

Eksosen er usynlig i alle turtall, både med full regulator og maks stigning (2700 rpm) samt også på 3800 rpm (redusert stigning).

Felles for alle turtallsområder er at motoren uansett høres ut til å arbeide lett, liten arbeidsvilje.

Forstå meg riktig, sammenliknet med andre maskiner jeg har kjørt, f.eks en BM volvo med 42hk perkins, setter jeg regulatoren til 2400rpm, så gjør denne maskinen mye større innsats for å holde dette turtallet, og svarer med økende røykutvikling og vibrasjoner etterhvert som belastningen øker.

Yanmaren er jo selvfølgelig en mer moderne motor, men jeg mener at jeg uansett burde sett noen liknende arbeidsvilje, før turtallet faller.

Har også sjekket at jeg har fullt utslag på regulatoren, og her ligg den klistra helt opp i den plomberte settskruen på pumpa.

Er det tillaget for avtapping på tanken?

Ser du drivstoffslangen eller rørene helt fra tank til motor?

Siden du har registrert vann etc, i utskilleren aner ingen hvor mye som er på tanken:.

Begynn med å tømme tanken for diesel og gjør den helt rein. Koster deg ingenting i penger. Åpne det du har av forfiltre og reingjør og skift filterinnsats samtidig. Har du tilgang på trykkluft kunne det kanskje være på sin plass å blåse gjennom rørene så du er sikker på at det ikke er noe som forhindrer dieselen i å renne fritt.

Frem med instruksjonsboken og finn ut om du har filter på motoren eller på fødepumpen.

Først når alt er reint kobler du sammen og fyller på ny diesel og lufter motoren.

Skal plukke av slangene å få de blåst. Samme en kontroll av fødepumpa, og sjekk om kanskje her står dritt.

Kunne egentlig tenkt meg en annen tank siden denne alutanken står kronglet til, det er ingen avtapping,men et mannhull/lokk med rettsporskruer klemt under dekket

Kommer med tilbakemelding hvis noe av dette er løsninga og får motoren arbeidsvillig.

Sjekk også om du har et minifilter(som en fingerbøl) i forbindelse med drivstoffpumpa. Dette hadde tettet seg for meg en gang(Volvo penta tamd30a) etter at verkstedet hadde byttet om tur/retetur slangene i forbindelse med rep. Fikk derfor ufiltrert diesel rett på pumpa og minifilteret tettet seg. Motoren ble veik og klarte ikke å holde turtallet.

• 11 måneder senere...

Vel; skreifisket er i gang, og turene ut til feltet føles lang med høyt støynivå i bare 7 knops marsfart.

Siden sist kan jeg bare summere det som er gjort ut i fra eget forgodtbefinnende og tips;

Rengjort tank, byttet filtrene, blåst dieselslangene sjekketfødepumpa ok, fått justert ventilstyringa, byttet hylsa, nye lagre i omstyringa, fjernet overflødig last, fjernet alt gammelt bunnstoff og lagt på nytt for å få et slett skrog.

Er det noen her som vet om flere ting som kan gi tregheter i framdriftssystemet?

Kan det f.eks være noe som knip inne i gearboksen?

Yanmaren skal gi 38 hk på 3800 rpm. Gearet tmc-60 skal dele dette på 3, så skal 1266rpm gå via em 30mm aksling trekkrør 35mm gjennom omstyringa pakkboksen og stevnelager og til slutt den vribare west mekan propellen.

Er det noen som kan si noe om dette er et helt feil oppsett til denne båten?

Hvis du har mulighet så burde du enten få en mekanikker med deg ut en tur med båten, og da helst med noe last som tilsvarer det du vanligvis har og overlate vurderingene til han/hun. Ellers må jeg si at med sånne plager og irritasjon så ville jeg byttet hele pakken. Ja jeg vet det koster men likevel.

Jeg har samme motoren, problemer med å få opp til full omdreining (slapp motor). Skifter filter, sjekket luft tiførsel, tatt ut aksling og sjekket gir. Enden av visen var å ta av diesel pumpe. Der fant de problemet, det var tannstangen inni diesel pumpen som hadde forskjøvet seg, fekk ikke nok diesel. Satte i pumpen og problemet løst.Mye prøving og feiling!!!

Du sier lengre opp at du har en propell på 15" i diameter. Jeg hadde en 42HK med max turtall 3000, utveksling 3:1 og en 3 bladet propell på 20"x17".

Selv denne propellen var litt i minste laget, den kunne med hell hatt 18" stigning. (Jeg har samme båttypen som deg).

Bare som et tips om dieselpumpen viser seg å virke som den skal.

Hei

Jeg hadde 50hk yanmar motor og satte på nytt filter med vannutskiller. Det viste seg at motoren dro falsk luft gjennom det nye filteret, som førte til at motoren ikke fikk nok diesel. Jeg trodde ikke dette var mulig.

Jeg skjøtet inn en gjennomsiktig slange like før motoren, og når motoren gikk var denne full av luft som forsvant inn i motoren.

Mvh

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...