Christensen Startet 27.Februar.2013 Del på Facebook Startet 27.Februar.2013 I Skarpnesprosjektet er vi nå klare for å begynne tilpassing av skottkledningene, disse og innredningene blir lagd i mahognyfiner og heltre mahogny. Har forstått det slik at mahognyen bør beises før lakking for å unngå gulning. Hvilken farge og hvilket fabrikat bør jeg bruke? Ønsker ikke alt for rød og mørk mahogny! PS har prøvd å søke, men fant ikke noe jeg følte var brukbart, men noen er kanskje flinkere enn meg til å søke! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
alidal Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 (redigert) Dolvik har det du er på jakt etter Står litt nede på siden. De har også andre gode produkt, f, eks Stoppani lakk... Mahogany Paste 2527 SOL A/B 0.5Lt (0.3+0.2) Redigert 27.Februar.2013 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Hmm, da blir det å høre med dem, ingen problem da han som skal lage innredningene mine har vært læregutt på Dolvik! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Den var visstnok ikke så enkel å bruke på innredninger, da den helst skulle sprøytes, laseres og tørkes med en gang, var visstnok vrient å unngå mørke striper i hjørner og sånt, men et suverent produkt ellers var det visst. Dem er sære disse trebåtfolka altså! Han ville helst bruke en lakkbeis eller lignende, jeg har antageligvis pruta litt mye på prisen tror jeg!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Miss Amalie Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Hei! Det er meg som holder på med disse prosjektene https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-8 Kan i hvertfall anbefale å ikke gjøre alle feilene selv :-) , men heller se hva andre har gjort. Vi har prøvd oss fra og jeg har endt opp med spritbeis fremfor vannbasert. LIBERON har en veldig flott serie. Victoriansk som er pen rødlig, mens Gregoriansk som har sterkere brunt innslag. Det samme har Jotun Mahognyrestorer. Mørkheten kan du bygge opp ved å påføre flere lag. Selv har jeg valgt LIBERON Vict. Herdings pulverbeiser er også veldig fine, med flere fargetoner, men personlig syntes jeg de reiste litt for mye av busta i treet. Skaper lettere skjolder. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Christensen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Hei! Det er meg som holder på med disse prosjektene https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-8Kan i hvertfall anbefale å ikke gjøre alle feilene selv :-) , men heller se hva andre har gjort. Vi har prøvd oss fra og jeg har endt opp med spritbeis fremfor vannbasert.LIBERON har en veldig flott serie.Victoriansk som er pen rødlig, mens Gregoriansk som har sterkere brunt innslag.Det samme har Jotun Mahognyrestorer. Mørkheten kan du bygge opp ved å påføre flere lag. Selv har jeg valgt LIBERON Vict.Herdings pulverbeiser er også veldig fine, med flere fargetoner, men personlig syntes jeg de reiste litt for mye av busta i treet. Skaper lettere skjolder. Lekkert! Tusen takk for tips!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Oliver Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Amalie, hva er egentlig forskjellen på Jotun mahogny beis og restorer? Blir litt forvirret av begrepene. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Nå skal ikke jeg påberope meg all kunnskap om temaet, for det har jeg IKKE . Jeg har bare lært av feil. Men beisen er etter min erfaring et fargepigment for å skape illusjon av mahogny utseende. Restoreren forsterker og får fram en naturlig farge i mahogny-treet. Fremhever strukturen og gir en naturlig brunfarge. Den er veldig fin etter min mening. Ikke så veldig utfyllende i de lysere feltene i treet. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Christensen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Nå skal ikke jeg påberope meg all kunnskap om temaet, for det har jeg IKKE . Jeg har bare lært av feil. Men beisen er etter min erfaring et fargepigment for å skape illusjon av mahogny utseende. Restoreren forsterker og får fram en naturlig farge i mahogny-treet. Fremhever strukturen og gir en naturlig brunfarge. Den er veldig fin etter min mening. Ikke så veldig utfyllende i de lysere feltene i treet. ¨Hensikten i vårt prosjekt er ikke å skape en illusjon av mahogny, er egentlig bare ute etter fin glød i mahognyen og unngå den vanlige gulningen! Ønsker jo at den skal holde seg så pen som mulig over tid! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Banarne Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Amalie, hva er egentlig forskjellen på Jotun mahogny beis og restorer? Blir litt forvirret av begrepene. Etter hva de sa på den lokale malerbutikken så har de bare byttet navn og etikett. Het før beis,men byttet til restorer. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Miss Amalie Svart 28.Februar.2013 Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 (redigert) Nå var jeg klønete, ser det etterpå. Beisen som ofte er pulverform som f.eks Herdins er litt for utfyllende, MENS restoreren til Jotun gir den effekten du er ute etter. Det var hele meningen med det tåpelige svaret mitt Og det er den erfaringen jeg har. Husk bare på å slipe VEEEELDIG glatt før du beiser, slik at du kan trekke av akkurat så mye beis du selv ønsker med kluten. DA er det letter å gni av overflødig beis og få ønsket effekt. Redigert 28.Februar.2013 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Christensen Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2013 Nå var jeg klønete, ser det etterpå. Beisen som ofte er pulverform som f.eks Herdins er litt for utfyllende, MENS restoreren til Jotun gir den effekten du er ute etter. Det var hele meningen med det tåpelige svaret mitt Og det er den erfaringen jeg har. Husk bare på å slipe VEEEELDIG glatt før du beiser, slik at du kan trekke av akkurat så mye beis du selv ønsker med kluten. DA er det letter å gni av overflødig beis og få ønsket effekt. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.