Jump to content

Valg av beis til mahogny

Christensen

Recommended Posts

I Skarpnesprosjektet er vi nå klare for å begynne tilpassing av skottkledningene, disse og innredningene blir lagd i mahognyfiner og heltre mahogny. Har forstått det slik at mahognyen bør beises før lakking for å unngå gulning. Hvilken farge og hvilket fabrikat bør jeg bruke? Ønsker ikke alt for rød og mørk mahogny!

PS har prøvd å søke, men fant ikke noe jeg følte var brukbart, men noen er kanskje flinkere enn meg til å søke!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Den var visstnok ikke så enkel å bruke på innredninger, da den helst skulle sprøytes, laseres og tørkes med en gang, var visstnok vrient å unngå mørke striper i hjørner og sånt, men et suverent produkt ellers var det visst. Dem er sære disse trebåtfolka altså! :giggle:

Han ville helst bruke en lakkbeis eller lignende, jeg har antageligvis pruta litt mye på prisen tror jeg!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hei! Det er meg som holder på med disse prosjektene https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-8

Kan i hvertfall anbefale å ikke gjøre alle feilene selv :-) , men heller se hva andre har gjort. Vi har prøvd oss fra og jeg har endt opp med spritbeis fremfor vannbasert.

LIBERON har en veldig flott serie.

Victoriansk som er pen rødlig, mens Gregoriansk som har sterkere brunt innslag.

Det samme har Jotun Mahognyrestorer. Mørkheten kan du bygge opp ved å påføre flere lag. Selv har jeg valgt LIBERON Vict.

Herdings pulverbeiser er også veldig fine, med flere fargetoner, men personlig syntes jeg de reiste litt for mye av busta i treet. Skaper lettere skjolder.

Hei! Det er meg som holder på med disse prosjektene https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-8

Kan i hvertfall anbefale å ikke gjøre alle feilene selv :-) , men heller se hva andre har gjort. Vi har prøvd oss fra og jeg har endt opp med spritbeis fremfor vannbasert.
LIBERON har en veldig flott serie.
Victoriansk som er pen rødlig, mens Gregoriansk som har sterkere brunt innslag.
Det samme har Jotun Mahognyrestorer. Mørkheten kan du bygge opp ved å påføre flere lag. Selv har jeg valgt LIBERON Vict.
Herdings pulverbeiser er også veldig fine, med flere fargetoner, men personlig syntes jeg de reiste litt for mye av busta i treet. Skaper lettere skjolder.

Lekkert!

Tusen takk for tips!!

Nå skal ikke jeg påberope meg all kunnskap om temaet, for det har jeg IKKE :giggle: . Jeg har bare lært av feil.

Men beisen er etter min erfaring et fargepigment for å skape illusjon av mahogny utseende. Restoreren forsterker og får fram en naturlig farge i mahogny-treet. Fremhever strukturen og gir en naturlig brunfarge.

Den er veldig fin etter min mening. Ikke så veldig utfyllende i de lysere feltene i treet.

Nå skal ikke jeg påberope meg all kunnskap om temaet, for det har jeg IKKE :giggle: . Jeg har bare lært av feil.

Men beisen er etter min erfaring et fargepigment for å skape illusjon av mahogny utseende. Restoreren forsterker og får fram en naturlig farge i mahogny-treet. Fremhever strukturen og gir en naturlig brunfarge.

Den er veldig fin etter min mening. Ikke så veldig utfyllende i de lysere feltene i treet.

¨Hensikten i vårt prosjekt er ikke å skape en illusjon av mahogny, er egentlig bare ute etter fin glød i mahognyen og unngå den vanlige gulningen!

Ønsker jo at den skal holde seg så pen som mulig over tid!

Nå var jeg klønete, ser det etterpå. Beisen som ofte er pulverform som f.eks Herdins er litt for utfyllende, MENS restoreren til Jotun gir den effekten du er ute etter. Det var hele meningen med det tåpelige svaret mitt :yesnod: Og det er den erfaringen jeg har. Husk bare på å slipe VEEEELDIG glatt før du beiser, slik at du kan trekke av akkurat så mye beis du selv ønsker med kluten. DA er det letter å gni av overflødig beis og få ønsket effekt.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Nå var jeg klønete, ser det etterpå. Beisen som ofte er pulverform som f.eks Herdins er litt for utfyllende, MENS restoreren til Jotun gir den effekten du er ute etter. Det var hele meningen med det tåpelige svaret mitt :yesnod: Og det er den erfaringen jeg har. Husk bare på å slipe VEEEELDIG glatt før du beiser, slik at du kan trekke av akkurat så mye beis du selv ønsker med kluten. DA er det letter å gni av overflødig beis og få ønsket effekt.

:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...