Jump to content

Oppgradering på navi/ekkolodd, tips mottas

Viksund 830

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å oppgradere litt elektronikk i båten min.

Jeg har i dag en Raymarine C-435 som plotter inne, en Garmin C-278 ute og et gammelt Interface ekkolodd som står inne, men mulighet for montasje også ute, men kabelen er defekt så det fungerer ikke lenger.

viksund_24.jpg

Plotteren er liten, og står på en brakett. Ekkoloddet er svart/hvitt og gammelt.

Tanken er å oppgradere til en fast nedfelt skjerm inne og en skjerm på brakett ute.

Har sett på en 12" inne og en 8-10" ute, har lyst på Simrad.

Jeg har forstått at man kan ha en "master" skjerm og en slave. men har ikke helt klart å finne ut av dette.

Er det noen her som kan gi meg noen innspill??

Hvis jeg oppgraderer blir det en liten prosjekt tråd, fordi det krever litt ombygning av dashen..

Tar i mot alle innspill med takk...

Simrad NSS er mine favoritter, jeg har to stk.

Brukergrensesnittet med touch, rotasjonskontroller og noen knapper er helt overlegent sammenlignet med alt annet jeg har prvd. (og jeg har prvd alt p堭arkedet;)). Autopilot integrasjonen til Simrad er bedre enn konkurrentene, autopilotkontrollpanelet trengs ikke sammen sammen med NSE, NSO og NSS.

Simrad (og Lowrance) har ogs堤et beste utvalget i tilleggsmidler, BroadBand radar, CHIRP ekkolodd, StructureScan ++

Du trenger bare et kart i et Simrad nettverk, kartet deles over Ethernet. Er ikke master og slaver hos Simrad, alle enhetene fungerer likeverdig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Redigert av abbor (see edit history)

Hvis jeg bruker NSS, kan jeg da ha to forskjellige størrelser. 8" ute og en 12,1" inne?

Hvis jeg har en 8" så er det innebygd ekko i denne..... men enheten ute var tenkt å kun montere i braketten ved behov. (dvs fisking) antar at jeg da mister ekko på enheten inne.

Jeg har tenkt på å montere uteplotteren innfelt i bakveggen, men er litt redd for tyveri/hærverk og lignende. Av den grunn tenkte jeg å ta den bort hver gang jeg forlater båten. Enheten inn vil være fast montert og skulle være trygg inne i kabinen....

Jeg opgraderede sidste vår til nyt Simrad NSS system og er meget tilfreds med valget. Stabilt og meget brugervenligt.

Du kan læse om mine overvejelser og installation her: https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/

Og ja, du kan stort set få det som du vil. NSS 8 har indbygget svingermodul så hvis du demonterer dette så har du ganske rigtigt ikke ekkolod inde. Men du kan så bare installere et separat svingermodul og så sætte dette til netværket. Fisker du meget ville jeg se nøje på StructureScan modulet.

Den vanlige seperate ekkoloddmodulen til Simrad, BSM-1, er akkurat den same som sitter i Lowrance HDS. En får en Lowrance HDS-5 til samme pris som BSM-1. Hvis HDS kobles til NSS12 via Ethernet vil ekkoloddmodulen i HDS virke på kkurat samme måte som en BSM-1. Ved på velge en HDS i stedet for BSM-1 får en både redundans og en ekstra skjerm. HDS bruker data overlegg i stedet for seperat data vindu, derfor er den svært bra til å vise numerisk informasjon. Jeg slår av databar på NSS for å spare skjermareal og viser dataene i stedet på en HDS.

Hvis det ikke står på penger, er valget etter min mening enkel: Simrad / Lowrence. Jeg har erfaring fra mange ulike systemer, Garmin, Raymarin, Lorenz og Simrad. Problemet med Simrad tidligere var et litt knotete brukergrensesnitt. Nå er Simrad er både teknologisk ledende og har etter min mening også det beste brukergrensesnittet.

Da har vi kommet litt videre. Med en 12" blir det svært trangt, se nå ser det ut som det blir det en Lowrance HDS-9m touch inne og enten en 7" eller 8" Lowrance plotter ute. Kun ekkolodd i inne delen, men på grunn av nettverk til plotteren inne får jeg også ekkolodd ute.

Tror jeg velger den nye svingeren som inneholder begge svingerene for structure scan i samme enhet, trenger ikke å lage flere hull da. Kan bruke samme hullet som den gamle svingeren. Litt dyr kanskje, men noen båtpenger går med.........

Her er en skisse av den nye dash'en...

dashbord_hds-9m_touch.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...