Jump to content

Hvor mye kostet Viknes 1030 ny i 2001-2004?

cosmic

Recommended Posts

Det stemmer at 184 Hk versjonen var et alternativ. Det ble solgt noen båter med denne motoren men det er feildimmensjonert til båttypen. Toppfarten havnet bare på 17-18 knop.

Kjenner til et tilfelle der en mann hadde bestilt en ny Viknes 900. Så brant fabrikken og formene. Han fikk tilbud om en ny 1030 med minste motor til samme pris som den andre og gikk følgelig for denne. Man la jo 900 serien på hylla etter brannen og lagde ikke nye former igjen. Kan nok stemme at prisene for en greit utstyrt båt lå på ca. 1,5-1,6 mill. rundt 2001-2002 med 340 Hk varianten.

Fritt etter hukommelsen:

En 1030 med kun standard utstyr og standard motor (184 hk) kostet 1.250.000,- når jeg var og tittet på en flytende "messe" for Viknes og NB i Fredrikstad. Sliter litt med å huske årstallet, men det var antagelig 2003 eller 2004.

I tillegg til dette kom jo en omfattende prisliste for alt "ekstrautstyret" man måtte trenge.

Redigert av Komodo (see edit history)

Det var ca 16 som hadde kontrakt på 900 og som fikk tilbud om 1030 med samme utstyr og motor til den avtalte prisen for at de skulle slippe å lage nye former.

Jeg tror imidlertid de fleste oppgraderte motorstørrelse mm til noe som passet båten bedre.

Jeg var med og hentet den første 1030 som ble levert, og husker det som en fin tur fra Bergen til Søgne.

Mons

Mons

• 3 uker senere...

Kjøpte 1030 i 2004, har forlengst fortrengt hva jeg betalte for den, men mener å huske at prisen lå på rundt 1.4 mill med 340 HK, som var det største som ble levert på den tiden. 184 hk ble stort sett solgt til Nederland, der de skulle gå i langsom fart i kanalene. Det er laget noen med blått skrog, tror minst en av dem ble levert tll Russland. Også levert noen med lyseblått/ grått skrog.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

• 1 år senere...

Takk for den,Komodo. Dette er hva jeg mener er mer riktig pris.Selvfølgelig er det selger som avgjør om de vil selge eller ikke,men rart at de forlanger såpass mye mer enn hva som er realistisk. Har lagt merke til at båter som averteres fra nordvestlandet,uansett merke,ligger noen hundre tusen over tilsvarende.

• 3 år senere...
cosmic skrev On 19.5.2014 at 8.05:

Har lagt merke til at båter som averteres fra nordvestlandet,uansett merke,ligger noen hundre tusen over tilsvarende.

Hehe - gammel tråd, men kunne ikke la vær å kommentere på dette etter å ha lest gjennom.. Sunnmøringene har vel gjort seg viden kjent for å ikke å gi slipp på mer enn ytterst nødvendig ? Har merket meg fenomenet på Finn.no selv også, og det er fascinerende å se hva de forventer av priser på den kanten. Det finnes selvfølgelig noen unnntak som bekrefter regelen ?

ashfirelate skrev On 4.3.2013 at 22.07:

Heeeelt OT... men kom over ett bildet med en Viknes med blått skrog, aldri sett før. Båten seiler under Hollansk flagg. Noen som har sett Vikneser i Norge med blått skrog?

069a02cbeeb2bea6556bbe9f484181d2.jpg

Jepp, har sett en som har lagt på Weiberg Gulliksen i Ålesund for service noen ganger...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...