Jump to content

Kan "bauglist" limes ?? (ikke skrues fast)

mad

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en seilbåt i plast.

Driver med å pusse og male litt på den, og vurderte i den forb å montere en sånn list i metall som går foran på båten og ned i vannet så det ikke blir skraper hvis man stikker innpå fjellet når man ligger fortøyd.

Det jeg lurer på er at jeg har ikke så veldig lyst til å sru denne fast og dermed svekke et veldig såbart punkt på båtens skrog.

Er det mulig å lime fast denne eller vil den bare løsne ved første lille "dunk"?

Hva er vanlig montasje teknikk på sånne lister ?

Får man kjøp disse i metervare og hvilket materiale bør jeg bruke?

Takknemmelig for svar.

Mads

:flag:

Hei.

Jeg har en seilbåt i plast.

Driver med å pusse og male litt på den, og vurderte i den forb å montere en sånn list i metall som går foran på båten og ned i vannet så det ikke blir skraper hvis man stikker innpå fjellet når man ligger fortøyd.

Det jeg lurer på er at jeg har ikke så veldig lyst til å sru denne fast og dermed svekke et veldig såbart punkt på båtens skrog.

Er det mulig å lime fast denne eller vil den bare løsne ved første lille "dunk"?

Hva er vanlig montasje teknikk på sånne lister ?

Får man kjøp disse i metervare og hvilket materiale bør jeg bruke?

Takknemmelig for svar.

Mads

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke liming er godt nok. Du må nok skru den fast i tillegg.

Vanlig montasje (på de båtene jeg har hatt) er å skru bauglista fast, og legge maritim silikon i mellom skroget og lista. Pass spesiellt godt på ifm skruene.

Jeg har hatt lister i messing/bronse, forniklet, og det har gått bra. De finnes vel sikkert også i syrefast stål. Det er sikkert lommebokas størrelse som bestemmer mye her.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

På de båtene jeg har hatt (3stk) har denne listen vært skrudd, de har vært laget av messing eller syrefast hvorav syrefast nok er best/penest på plast. Med skruer av samme materiale. Ved nymontering ville jeg fyldt skruehullene og hellimt listen med sika, tec-7 eller hybrid(bostikk) kjenner ikke til noe lim som alene holder år etter år, det er jo ofte litt spenn i lista også.. vet ikke hvor og i hvilke formater du får kjøpt dette..

Mange takk for svar..

Ha en forteffelig sommer allesammen.! (den kommer snart!!)Mads

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du garantere det?

Jeg mener, når våren etter alle merker burde komme, da kommer vinteren?? :lol::lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...