Jump to content

Tips om kjøp av brukt seilbåt

doc4

Recommended Posts

Hei, alle erfarne seilere.

Jeg drømmer om å kjøpe meg seilbåt, og våren gir meg kanskje mulighet til å realisere drømmen. Spørsmålet er hva slags båter jeg skal se etter som passer mine behov:

• Jeg må være enkel å seile alene - selv om jeg sikkert vil ha med mannskap i perioder. Jeg har vært mye på sjøen, men har begrenset erfaring med seilbåter større enn en Finnjolle.
  • Den må være stor nok og solid nok til lange turer - utenlands - og hardt vær.
  • Den må være komfortabel å oppholde seg i - med nok vinduer og lys til at man ikke opplever det som å bo i en iglo eller et telt. Det vil neppe bo mer enn to der ad gangen. Derimot vil den nok bli brukt så lenge det er isfritt.
  • Den må kreve lite av innsats og vedlikehold - slik at tiden går med til glede og nytelse, ikke ergrelse og svette.
  • Pris er ikke uinteressant, men ikke avgjørende - det er totalkostnadene over tid som er viktigst.
  • Jeg skal neppe noen gang seile om kapp med noen - konkurransemomentet er fraværende.
  • Motoren bør gå - og gå - og gå
  • Jeg er 190 cm - og liker å strekke på beina

Sikkert mange som har vært opp i liknende situasjoner - tips og erfaringer mottas med entusiasme.

Redigert av doc4 (see edit history)

Husk at du med store vinduer får et mye større varmetap om du skal bruke den hele året med unntak av når isen ligger,

Da antar jeg at du er bosatt i en landsdel hvor det er minimalt med påvirkning fra Golfstrømmen.

Om du med utenlands mener Sverige, Danmark eller Tyskland, så er det ikke så mye å tenke på. De aller aller fleste seilbåtene tåler det og mere til.

En seilbåt til en på 190 som ikke vil bruke så mye tid på vedlikehold og samtidig ha en motor som bare går og går, med store vinduer men som også skal tåle mye sjø og brukes hele året... Jaja... En Nauticat kanskje. Motorseiler med masse plass som ikke seiler så godt.

Det ligger 11 på finn akkurat nå og koster mellom 550.000 og 8.400.000,- så om penger er uinteressant, bør det være en mulighet et sted der.

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?BOAT_CLASS=2188&BOAT_MAKE=2616&sort=3

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror nok du må spesifisere pris. Til de kriteriene dine finner du båter mellom 400tusen og 4 mill. Og med pris følger fot og alder.

Takk for innspill. Manglende presisering skyldes manglende innsikt og manglende erfaring.

Penger er absolutt ikke uinteressant - og jeg ønsker nok å ligge nærmere 4k enn 4m, men det er vel totaløkonomien som er viktigst.

.....

En seilbåt til en på 190 som ikke vil bruke så mye tid på vedlikehold og samtidig ha en motor som bare går og går, med store vinduer men som også skal tåle mye sjø og brukes hele året... Jaja... En Nauticat kanskje. Motorseiler med masse plass som ikke seiler så godt.

Ja, her var det utvilsomt både vinduer og plass. Men hva legger du i "som ikke seiler så godt?" Og hva får man for pengende i nedre del av skiktet?

Ja, her var det utvilsomt både vinduer og plass. Men hva legger du i "som ikke seiler så godt?" Og hva får man for pengende i nedre del av skiktet?

Det er nok de eldre konstruksjonene (som fortsatt produseres) som seiler dårlig. F.eks. 331 eller 441. F.eks. 385 ser mer ut som en seilbåt og seiler nok bedre. Se hvordan cockpit er utformet, rormann rekker fram til begge vinsjer, skrå benker osv. (men du kan ikke sitte på ripa). Nauticat'ene er blytunge båter pga. den gedigne innredningen, og volum under dekk er prioritert, noe som ikke gir optimal skrogform. Ikke nødvendigvis dårlige egenskaper på langtur,..

I den nedre del av skiktet får man som regel en båt med høye vedlikeholdskostnader. "Fordelen" er at du til en viss grad kan planlegge når du vil ha disse utgiftene.

Det dyreste å bytte ut på en seilbåt er motor og seil, og når man selger får man ikke igjen for det man har lagt inn, så se etter en båt med relaitvt ny motor (ikke lett å finne), eller seil som er et par år gamle, så har du ihvertfall fått skjøvet noen større utgifitsposter et stykke fram i tid.

...

Det dyreste å bytte ut på en seilbåt er motor og seil, og når man selger får man ikke igjen for det man har lagt inn, så se etter en båt med relaitvt ny motor (ikke lett å finne), eller seil som er et par år gamle, så har du ihvertfall fått skjøvet noen større utgifitsposter et stykke fram i tid.

Takk for tipsene - dette er litt i min retning, ser det ut for. Og for å fortsette den naive spørsmålsstillingen; i hvilken størrelsesorden er kostnadene på å bytte motor og på nye seil, og hva skal jeg ellers sjekke på en sånn båt? Finnes det profesjonelle man kan søke råd hos - bortsett fra dette utmerkede forum?

i løpet av den siste måneden er det vel 2-3 medlemmer her som har startet søken etter sin første seilbåt. Jeg var "der" for ett år siden og kunne null og niks.

Fikk tak i en "rimelig" 30foter og har lagt ned en håndfull timer i arbeid og investeringer i nytt utstyr. Det har i det minste gitt meg relativt grei forståelse for hvordan ting henger sammen ombord. Har du mere kapital tilgjengelig enn fritid, til fri disposisjon, så er nok det gunstigste å kjøpe relativt nytt. Som det var beskrevet i en bok jeg har om selvbygging av seilbåt: er du aksjemegler og tjener mere på å sitte på kontoret å håve inn penger enn å gjør ting selv, bli på kontoret og kjøp nytt.

Har du funnet noen båter/ størrelse på finn.no du liker, som lommeboka tåler?

Som et råd som ofte kommer opp i slike tråder, så er det god grunn til å minne om viktigheten av å komme seg på visning. Om du ikke har vært ombord i større seilbåter før, se minst 4-5 ulike båter, før du i det hele tatt begynner å bestemme deg. Det er er eneste måten å bli klar over hva DU ser etter og hva du får for penger.

I min båt, 30 fot, ble det satt inn kliss ny motor i 2004. Det er en yanmar 2gm20 på 18 hk og kostet drøyt 90 tusen.

Tipper det koster tja..150 tusen for full motorpakke i dag i en 35foter?

Hadde jeg hatt penger til det nå, så hadde jeg kjøpt en båt ikke eldre enn 10 år og opp mot 40 fot. Da er fortsatt elektronikken av nyere, akseptabel årgang, motoren bør være i fin form og har mange mange år igjen, seilene er brukbare og kanskje byttet en gang og utstyrsnivået gjenerelt godt. Ikke minst, båten er bygget og eid i en tid hvor folk nok brukte en del kr på utstyr, -fra før finanskrisen.

Ja, men jeg er nå bare litt moderat enig, Eureka ;-) Det finnes faktisk velholdte båter av eldre årgang. Jeg har sett 20 års gamle båter jeg jeg vil mene var betydelig bedre enn ny. Det handler om vedlikehold og oppgradering. Men ser du en 20 år gammel båt med originale seil da er det bare å snu dersom ikke prisen tydelig avspeiler et nivå som gir rom for ny seilgarderobe evnt, ny motor evnt mye annet nytt.

Vær klar over at vedlikeholdsnivået (generelt) er betydelig bedre på kontinentet. De seiler mindre og pusler mere med båtene sine. VI er "båtgriser" og ligner mer på engelskmenn. Vi snakker ofte om båt på samme måte som om bil, det er nye modeller som gjelder. Men alle tenker ikke slik..derfor.

Hadde jeg hatt penger til det nå, så hadde jeg kjøpt en båt ikke eldre enn 10 år og opp mot 40 fot. Da er fortsatt elektronikken av nyere, akseptabel årgang, motoren bør være i fin form og har mange mange år igjen, seilene er brukbare og kanskje byttet en gang og utstyrsnivået gjenerelt godt. Ikke minst, båten er bygget og eid i en tid hvor folk nok brukte en del kr på utstyr, -fra før finanskrisen.

Er tildels enig, men ti år gammel elektronikk, mjæ ... elektronikken min fusker (9 år), det funker stort sett til mitt bruk så jeg kommer ikke til å bytte ennå, men syns ikke det er noe voldsomt poeng i å kikke etter en båt fra før "krakket" som er proppfull av jappe-elektronikk som kanskje har et par år igjen å leve. Men ta det gjerne som en bonus om det dukker opp, altså.

seilbåter glir da ganske lett gjennom vannet med påhengsmotor, så om du ikke må ha innenbords, så er vel bare og kjøpe ein ny 6-8hk eller noe så har du jo ny motor som ikke koster allverden:p

selv ville eg valgt ein seilbåt på rundt 27 fot dersom eg skulle seile den alene og reise litt rundt, noe større hadde vel bare blitt eit styr og handtere alene og eg hadde ikke hatt bruk for mer plass uansett.

ein eg har prata med på facebook har da klart seg jorda rundt i ein 19 fots seilbåt hehe :p

Litt vanskelig å hjelpe deg siden så lite er gitt om hva du egentlig ser for deg. Her har du noen relativt ulike alternativer, noen av disse som av en eller annen grunn virker uaktuell eller interessante?

HR34: skikkelig gubbebåt ;-) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39541785

X-362 (X-Yachts), båt lagd for aktiv seiling, solid og velbygd: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40110768

Bavaria 38: norges mest solgte volumbåt?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40091653

Dufour 40, velseilende, fransk volumproduksjon på sitt beste: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39958371

Sweden Yachts 41, Sprek båt, men ikke ny... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39059454

Luffe 43, Dansk feinschmecher båt, håndbygd. 20 år gammel, men fortsatt en god båt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39714530

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

i hvilken størrelsesorden er kostnadene på å bytte motor og på nye seil?

Motorbytte koster et sted mellom 100' og 150', litt avhengig av størrelse og hvor mye som må byttes. Selve motoren koster vanligvis ikke mer enn halvparten av det en full installasjon gjør (dvs alt nytt fra nye motorlabber til kabler og kontrollpanel)

Seil koster egentlig så mye du er interessert å betale. Til vår 33 foter vil storseil og genoa i dacron koste fra 30 000 og oppover til et par hundre tusen for eksotiske materialer og avanserte teknikker for å produsere seilet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Takk for mange gode innspill. Mine spørsmål skyldes jo langt på vei at jeg ikke har så klare tanker eller så mye erfaring.

Framtia: Det var en fin liste med fine båter og greie priser. Antar man ikke trår feil med noen av dem - men det var ikke åpenbart lett å identifisere de tydelige forskjellene ut fra Finn. Antar jeg bare må starte med å se på en del aktuelle, og lære av det.

Ut fra det jeg leser og hører heller jeg nesten mot å vurdere en ny båt - med mulighet for å påvirke en god del parametre og skreddersy til mitt behov - men da vil nok økonomien tvinge meg i nedre prissjikt. Hva finner man der - til omtrent samme pris som i listen til Framtia?

Bruksområdet er uklart for meg også - men etter som jeg har under ti år til pensjonsalderen ser jeg for meg at jeg en dag kan sette meg i båten og bare dra. Middelhavet er et fascinerende mål - det er mange steder der jeg er godt kjent, og hver gang har jeg savnet en båt. Men da må det jo være plass til å leve innendørs - og trives der. Alene i en båt kan det være godt å kunne se ut også når man ligger stille.

Ut fra det jeg leser og hører heller jeg nesten mot å vurdere en ny båt - med mulighet for å påvirke en god del parametre og skreddersy til mitt behov - men da vil nok økonomien tvinge meg i nedre prissjikt. Hva finner man der - til omtrent samme pris som i listen til Framtia?

Bruksområdet er uklart for meg også - men etter som jeg har under ti år til pensjonsalderen ser jeg for meg at jeg en dag kan sette meg i båten og bare dra. Middelhavet er et fascinerende mål - det er mange steder der jeg er godt kjent, og hver gang har jeg savnet en båt. Men da må det jo være plass til å leve innendørs - og trives der. Alene i en båt kan det være godt å kunne se ut også når man ligger stille.

For å ta det siste først, man kan bytte båt :o) Kjøp en båt nå, og så kjøper du langturdrømmebåten om ti år når du vet akkurat hvor du skal og hva du vil ha.

Ny båt vs. bruktbåt ... jeg vet ikke hvor mye de veldig lave bruktbåtprisene vi har nå påvirker nybåtprisene. Jeg vil ihvertfall tro du kan få med MYE utstyr veldig, veldig billig om du kjøper ny båt. Men mye utstyr kan likegodt være no' herk. Vedlikeholdskostnader og irritasjon. Husk også på at nybåtpriser er ganske misvisende, da en masse utstyr du tar for gitt ikke er inkludert, seil er ofte av aller rimeligste type som du ikke ønsker i det heletatt osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...