Jump to content

Tips om kjøp av brukt seilbåt

doc4

Recommended Posts

For å ta det siste først, man kan bytte båt :o) Kjøp en båt nå, og så kjøper du langturdrømmebåten om ti år når du vet akkurat hvor du skal og hva du vil ha.

Ny båt vs. bruktbåt ... jeg vet ikke hvor mye de veldig lave bruktbåtprisene vi har nå påvirker nybåtprisene. Jeg vil ihvertfall tro du kan få med MYE utstyr veldig, veldig billig om du kjøper ny båt. Men mye utstyr kan likegodt være no' herk. Vedlikeholdskostnader og irritasjon. Husk også på at nybåtpriser er ganske misvisende, da en masse utstyr du tar for gitt ikke er inkludert, seil er ofte av aller rimeligste type som du ikke ønsker i det heletatt osv.

Takk igjen for gode tips - nyere bruktbåt med begrenset plass og rekkevidde og langturbåt når pensjonsalderen nærmer seg er kanskje den beste løsningen. Da var det vel bare å sette pris- og aldersfilter på Finn, og lete derfra?

Jeg får legge inn et forslag jeg også:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37779258

Jeg sier ikke at dette er riktig båt for alle, men den inneholder så mange gode og enkle løsninger at det vil være interessant og lærerikt for de fleste å ta en kikk ombord (på f.eks. Båter i Sjøen-messa, kanskje RM er på Sjøen for Alle også). Det er f.eks. lagt veldig godt tilrette for enkelt vedlikehold av det meste, til og med dieseltankene kan demonteres og tas ut med et enkelt håndgrep. Gi interiøret en runde med malingsrulla, så blir det som nytt.

Lyst under dekk og brukbar høyde (det får du i en del andre modeller også som f.eks. Jeanneau DS-serien og Bavaria Vision).

Seilegenskapene er bra, dekkslayout og cockpit likeså. Men det koster over gjennomsnitt og så lenge verftet har leveringstid er nok bruktprisene litt oppblåste i markedet.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Mitt tips: kjøp en relativt ny båt, hvor første eier har tatt mye verditap, fått fikset alle barnesykdommene, og brukt feriepengene på alt mulig ekstrautstyr som man gjerne ser nytten av eterhvert. Det er betydelig verdifall på nesten nye båter, og gapet opp til helt nye båter har økt de siste sesongene. Nybåtselgerne ønsker salg og uerfarne kjøpere er nok det som driver butikken hos de fleste i "volummarkedet". Men husk at det har skjedd lite nytt på seilbåtfronten de siste 5-10 år, det mest er "face-lift" og handler med om design enn om seilegenskaper. Du må gjerne regne med et brukttap på 100k i året, det er i hvertfall min erfaring etter å ha handlet 3 seilbåter i løpet av de siste 6 årene.

Vi anbefale deg om å besøke så mange forhandlere som mulig, båtmesser, osv, men også ta en titt på relativt nye båter. Sett opp et regneark der du krysser av for hva slags ekstrautsytr som finnes, og få deg en oversikt over hva det vil koste å få montert på slikt i ettertid. Og når du finner noe som fenger kan du jo be om konkrete råd her :-). Vi har alle ulike preferanser, og erfaringer.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Blått skrog er ren bonus, og gjør båten til et smykke. Om falming skulle bli et problem koster lakkering drøyt 60 lapper. Min erfaring er at rubbing med abralon gjør hold av blå gelcoat relativt uproblematisk.. husk at sørgerenner knapt vises.

...

Riper etter "små" uhell synes desto bedre og i sydligere strøk blir en blå båt enda varmere enn en hvit som jaggu blir varm nok.

Etter det jeg ser rundt omkring i havner, blir blå båter fortere eldre enn hvite. Om man ikke bryr seg om kosmetikken, spiller ikke fargen noen rolle.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...