Jump to content

Den digitale båten (Arduboat)

jhskailand

Recommended Posts

Hei,

Jeg er i gang med et prosjekt for å digitalisere båten min, en Hansvik 18 TF.

Jeg har to mål med dette prosjektet:

1. Integrere GPS, AIS, VHF-DSC, Ekkolodd og motorinstrumenter med iPhone/iPad. Denne skal være Arduino-basert, og kjøre når båten er i bruk. Både for sanntidsvisning og logging, samt tilbakespilling av hva som skjedde. Jeg bruker i dag Transas iSailor, og ønsker å kunne ta AIS informasjon inn i dette programmet.

2. Utvikle og installere en overvåkningsmodul som kan sende informasjon til min mobiltelefon/pad om båtens tilstand; bevegelser, vann-nivå, temperaturer o.l. Denne skal også være Arduino-basert, men skal kjøre når båten ikke er i bruk.

Jeg har opprettet en blogg, de som vil kan jo følge med etterhvert som prosjektet går fremover:

arduboat.blogspot.com

Bruker engelsk i bloggen for å nå et større publikum.

Målet er å være ferdig med steg 1 innen påske 2013, og begynne på steg 2 etterpå.

Hilsen

Jan Helge

Guest Kaptein Fredrik

Heisann Jan Helge!

Artig prosjekt :thumbsup: Noe av det samme driver jeg også på med med mine Arduinoer https://baatplassen.no/i/topic/97003-diy-arduino-systemer-i-bt/ . Jeg har da mere rettet meg mot motorovervåkning og autostart+autostop+idle up.

Jeg har også jobbet en del på denne fronten her også https://baatplassen.no/i/topic/86157-diy-prosjekt-enkel-dieselforbruksmaaler-kan-lages-selv/ .

Skal bli artig å følge med på andre som holder på med det samme :thumbsup:

Mvh

Kaptein Fredrik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...