ExirE Startet 3.Mars.2013 Del på Facebook Startet 3.Mars.2013 Hei. Har da tatt til innkjøp av en eldre snekke med Mercedes om636 motor i, men bowman varmeveksler. Har da en rekke spørsmål til dere med peiling. Har ikke startet den enda, da startmotoren er ødelagt. ( går slår inn, men går ikke rundt ) Startmotor: Har konkludert med at jeg trenger ny. Noen som vet noe om hvor jeg får tak i ? Evnt. pris/link. (Biltema) ? Olje: Trenger ny smøreolje. Hvilken ? Har tenkt på 15W-40. ( Har ikke naust for øyeblikket, så blir lagret ute vinterstid Filter: Regner med den ikke har byttet filter på utallige år, så regner med å må bytte det meste. Oljefiler, dieselfiler osv.. Hvor får jeg tak i det ? evnt. pris/link. Elektrisk: Det meste av el. nettet var "jalla" koblet opp, så tenker jeg gjør alt dette om igjen. Kommer til å lage en "tavle" inne, med brytere og målere. Spørsmål ang. dette kommer når jeg har begynt på det. Pakninger, moment ol. Såg at det var mye silikon (rød) som var brukt diverse plasser. Tenker å bytte alle pakninger og o-ringer. Trenger også info om moment når jeg skrur på toppene. Noen som vet mm på "ventilmellomrommet" ? Kommer sikkert flere spørsmål når jeg får motoren oppi garasjen :) Stig-Andre Urke Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Mars.2013 Del på Facebook Svart 3.Mars.2013 Hadde en sånn motor i den første snekka mi. Jeg og slet med starteren. Starteren spant rundt men ikke alltid bendixdrevet slo inn. Hjalp med litt WD40 rett på bendixdrevet. Da kom den seg.. Oljefilter skal ikke skiftes, kun renses i diesel fikk jeg vite av en på Mercedes lastebil avdelingen. Min motor var veldig tungstartet. Håper din er i litt bedre form.. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 (redigert) Har en slik motor jeg også, hvis du søker på nettet finner du manual som du kan laste ned (husker ikke hvor, søk på OM 636) Det meste av deler kan du få fra et engelsk firma, de har en nettside med deleoversikthttp://www.west4x4.demonweb.co.uk/OM636/index.html og svarer kjapt på mail. Greit å oppgi motornr, det er slått inn i blokka helt øverst bak på babord side. Ellers flere tråder her inne...... Hvilken gearboks står på din? PRM? Som noen av spesialitetene kan nevnes at motoren har separat smøring/påfylling både på vannpumpa og dieselpumpa. Den er relativt avhengig av at glødingen er i orden, og kan bygges om til å bruke glødeplugger for hurtiggløding. Redigert 4.Mars.2013 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Er du sikker på at starter er gåen ? Det kan være bare børstene som henger, eller er utslitt. Nesten gratis å bytte, iforhold til å kjøpe ny starter. Sitér dette innlegget Link to post
ExirE Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Takk for kjappe svar :) tb55 : JA. Åpnet den, og da var den full i SAND og rust. Leverte den inn til en lokal Startmotor forhandler, og han sa at det var billigere å kjøpe ny. Får ikke sjekket noe på motoroen, da jeg er på sjøen (Jobb) nå. Men er ikke lenge til jeg skal hjem, og begynne på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Ahh, OM 636. Alle lette dieselmotorers mor. Som selvutnevnt ekspert kan jeg være behjelpelig med det mulige og umulige rundt disse motorene. Oljefilteret er vaskbart, både liggende og hengende, og trenger bare å byttes om det blir mekanisk skade på det. Forøvrig kan man kjøpe en ombyggingssats slik at du kan benytte standard spin-on filter. Dieselfilteret er en standard Knecht 1/2 liter filter som ble benyttet av de fleste Mercedes Benz på 50 60 og 70-tallet. De fleste filterleverandører har den i sitt standardsortiment. F.eks Bosch 1 457 43 11 64 Ventilklaringen er 0,20 / 0,25 Toppen trekkes til i to trinn til 8 Kg, untatt de to boltene med M10 gjenger som trekkes til med 6 Kg. (Viktig) Eksossiden 15 13 11 6 8 16 4 2 1 3 5 17 12 9 7 10 14 Dysesiden Startmotor finnes lett tilgjengelig, den er dog ikke den billigste lenger. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Rune Totland Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Toroa : du kan få bli min guru også.........;.) Har du noen alternativ løsning for luftfilter, syns org filter ble dyrt, spesielt i og med at det ikke inkluderer inngang for veivhuslufting. Hvor er påfyllingshullet for olje på dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Skru ut pluggen som sitter bak fødepumpa, (om du ser mot dieselpumpa så er det på venstre side av fødepumpa), dette er nivåpluggen. Pluggen for påfylling er den som sitter rett bak den bakre dieselrøret på selve pumpa, sett ovenfra. Avhengig av alder på motoren. På de riktig gamle er det et lokk som du åpner og fyller olje i. På de nyeste er det en rød "pusteplugg" som du tar av med fingrene. Fyll til det kommer ut nivåpluggen. Om motoren er i god stand, kan du bruke hva som helst av luftfilter. F.eks et slikt http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Luftfilter/Luftfilter-konisk-82260/ Om motoren er "litt sliten" i ventilene, bør du nok være sørge for et luftfilter lik det som er orginalt, siden det er bedre til å fange opp flammer som kommer tilbake innsugningsrøret uten fare for brann. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Rune Totland Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Uten at jeg kan garantere det virker ikke min å være sliten i ventilen, går reint og fint, lavt forbruk og lettstartet, men hva gjør jeg med veivhusluftingen? Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Eg hadde ein om615, har kanskje ein startmotor liggande, vil den passe til ein om636...? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Sjekk startmotor hos Økonomideler, (Perkins i hovedsak, men også deler til andre motorer). Der fikk jeg tak i rimelig starter til min OM621- motor. Bosch kan nok skaffe, men det blir dyrt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Toroa Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Hvor går veivhusventilasjonen din i dag? Du har en PCV (Positive Crankcase Ventilation, omentrent) ventil som henger på blokka, og fra den går det enten et rør, eller en slange. Ender den i nærheten av dagens luftfilter? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
ExirE Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 hmm, vanskelig spørsmål her Toroa. Skal prøve å få tatt noen bilder når jeg kommer hjem fra sjøen. Er forresten ikke luftfilter på den i dag, så dette må jeg gå til innkjøp av. Kanskje biltema sitt ? Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 (redigert) Jeg har El diagram OM 636 engelsk OM 636 Manual engelsk OM 621 og OM 636 reparasjonsmanual tysk PRM Owners Handbook engelsk Alle er PDF filer. Send meg en IM med epost adressen i, så sender jeg deg filene. Du kan få æren av å laste de opp til motorbiblioteket har på plassen. Redigert 5.Mars.2013 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Rune Totland Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Riktig Toroa, slangen ender på en rørstuss på dagens luftfilter. Regner med at dette er for å ungå oljedamp i motorrom.Kan man montere "noe" på denne slangen som fanger denne dampen? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Et T-Stykke med en slangebit i hver ende er en enkel løsning. Slange på manifoil og til T-stykke, slangen fra PCV ventilen inn på T-stykket - og Luftfilter på andre enden. Eller som mange gjør, la slangen ende rett ved luftfilteret. Her føler jeg at en tegning hadde gjort seg :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Toroa Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Her er et bilde av en OM 636 som kjører PCV rett i kjølen. https://baatplassen.no/i/topic/96782-mercedes-om-636-diesel-nybegynner-haaper-paa-hjelp/ Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Rune Totland Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Bilde skjønte jeg, men beskrivelsen med T-stykke gikk over mitt hode. I eksisterende oppsett går det et rør og videre en slange fra den ventilen og inn på et rør på selve filteret. Tenker at jeg prøver å finne et filter som passer og at jeg imroviserer en rørstuss i tilknyttning til dette. Sitér dette innlegget Link to post
freewilly Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Fikk av min bestefar, fortalt at veivhusventilasjonen på disse motorene må IKKE plasseres mot innsuget men få dampen ut av båten. Det var visst fordi olje-dampen kan antennes i motor, og motoren går på fullt turtall til den skjærer seg. Funka fint med meg i hvert fall, da jeg hadde en om 636. Ps husk svanehals. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 (redigert) Merkelig at det da er laget med veivhusluftinga inn på filteret på den orginale mariniseringen. Ser vanskelig for meg at vi her kan snakke om så mye damp at det skal være mulig å få motoren til å gå bare på den. Redigert 7.Mars.2013 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
freewilly Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 (redigert) Ja. Ikke noe problem om du har orginal filteret ja. Orginalen samler oljen i bunnen av filteret og eliminerer risikoen. Jeg forstod det slik at du ikke hadde det orginale ? Redigert 7.Mars.2013 av freewilly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Orginalfilteret samler ikke nei, har bare en rørstuss som går gjennom filterveggen og rett inn i innsugslufta. Sitér dette innlegget Link to post
freewilly Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Ok. Min var ikke sånn. Mulig det var flere utgaver..... Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Det finner en mengde forskjellige luftfiltre til denne motoren, personlig har jeg vel sett minst 5 varianter. Noen har slangekobling for veivhusventilasjon, andre ikke. Men vanligst var det å slippe dampen rett i kjølen frem til midten av 70tallet. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
utsjaa Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Slenger inn et spørsmål i denne tråden. Noen som vet hva oljetrykket på denne maskinen skal være? Min måler viser 9-10bar. Har prøvd å finne svar i manualen, men den sier bare noe om min oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.