Jump to content

Div spørsmål. Mercedes Om636


ExirE

Recommended Posts

Hei. Har da tatt til innkjøp av en eldre snekke med Mercedes om636 motor i, men bowman varmeveksler.

Har da en rekke spørsmål til dere med peiling.

 

Har ikke startet den enda, da startmotoren er ødelagt. ( går slår inn, men går ikke rundt )

 

Startmotor:

Har konkludert med at jeg trenger ny. Noen som vet noe om hvor jeg får tak i ? Evnt. pris/link. (Biltema) ?

 

Olje:

Trenger ny smøreolje. Hvilken ? Har tenkt på 15W-40. ( Har ikke naust for øyeblikket, så blir lagret ute vinterstid

 

Filter:

Regner med den ikke har byttet filter på utallige år, så regner med å må bytte det meste. Oljefiler, dieselfiler osv..

Hvor får jeg tak i det ? evnt. pris/link.

 

Elektrisk:

Det meste av el. nettet var "jalla" koblet opp, så tenker jeg gjør alt dette om igjen. Kommer til å lage en "tavle" inne, med brytere og målere.

Spørsmål ang. dette kommer når jeg har begynt på det.

 

Pakninger, moment ol.

Såg at det var mye silikon (rød) som var brukt diverse plasser. Tenker å bytte alle pakninger og o-ringer.

Trenger også info om moment når jeg skrur på toppene.

Noen som vet mm på "ventilmellomrommet" ?

 

 

Kommer sikkert flere spørsmål når jeg får motoren oppi garasjen :)

Stig-Andre Urke

Link to post
Share on other sites

Hadde en sånn motor i den første snekka mi. Jeg og slet med starteren. Starteren spant rundt men ikke alltid bendixdrevet slo inn. Hjalp med litt WD40 rett på bendixdrevet. Da kom den seg..

 

Oljefilter skal ikke skiftes, kun renses i diesel fikk jeg vite av en på Mercedes lastebil avdelingen.

 

Min motor var veldig tungstartet. Håper din er i litt bedre form.. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har en slik motor jeg også, hvis du søker på nettet finner du manual som du kan laste ned (husker ikke hvor, søk på OM 636) Det meste av deler kan du få fra et engelsk firma, de har en nettside med deleoversikthttp://www.west4x4.demonweb.co.uk/OM636/index.html og svarer kjapt på mail. Greit å oppgi motornr, det er slått inn i blokka helt øverst bak på babord side.

 

Ellers flere tråder her inne......

 

Hvilken gearboks står på din? PRM?

 

Som noen av spesialitetene kan nevnes at motoren har separat smøring/påfylling både på vannpumpa og dieselpumpa. Den er relativt avhengig av at glødingen er i orden, og kan bygges om til å bruke glødeplugger for hurtiggløding.

Redigert av Rune Totland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for kjappe svar :)

tb55 : JA. Åpnet den, og da var den full i SAND og rust. Leverte den inn til en lokal Startmotor forhandler, og han sa at det var billigere å kjøpe ny.

 

Får ikke sjekket noe på motoroen, da jeg er på sjøen (Jobb) nå. Men er ikke lenge til jeg skal hjem, og begynne på motoren.

Link to post
Share on other sites

Ahh, OM 636. Alle lette dieselmotorers mor.

 

Som selvutnevnt ekspert kan jeg være behjelpelig med det mulige og umulige rundt disse motorene.

 

Oljefilteret er vaskbart, både liggende og hengende, og trenger bare å byttes om det blir mekanisk skade på det. Forøvrig kan man kjøpe en ombyggingssats slik at du kan benytte standard spin-on filter.

 

Dieselfilteret er en standard Knecht 1/2 liter filter som ble benyttet av de fleste Mercedes Benz på 50 60 og 70-tallet. De fleste filterleverandører har den i sitt standardsortiment. F.eks Bosch 1 457 43 11 64

 

Ventilklaringen er 0,20 / 0,25

 

Toppen trekkes til i to trinn til 8 Kg, untatt de to boltene med M10 gjenger som trekkes til med 6 Kg. (Viktig)

 

Eksossiden

15 13 11 6 8 16

4 2 1 3 5

17 12 9 7 10 14

Dysesiden

 

 

Startmotor finnes lett tilgjengelig, den er dog ikke den billigste lenger.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Toroa : du kan få bli min guru også.........;.)

 

 

Har du noen alternativ løsning for luftfilter, syns org filter ble dyrt, spesielt i og med at det ikke inkluderer inngang for veivhuslufting.

 

Hvor er påfyllingshullet for olje på dieselpumpa?

Link to post
Share on other sites

Skru ut pluggen som sitter bak fødepumpa, (om du ser mot dieselpumpa så er det på venstre side av fødepumpa), dette er nivåpluggen. Pluggen for påfylling er den som sitter rett bak den bakre dieselrøret på selve pumpa, sett ovenfra. Avhengig av alder på motoren. På de riktig gamle er det et lokk som du åpner og fyller olje i. På de nyeste er det en rød "pusteplugg" som du tar av med fingrene. Fyll til det kommer ut nivåpluggen.

 

Om motoren er i god stand, kan du bruke hva som helst av luftfilter. F.eks et slikt http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Luftfilter/Luftfilter-konisk-82260/ Om motoren er "litt sliten" i ventilene, bør du nok være sørge for et luftfilter lik det som er orginalt, siden det er bedre til å fange opp flammer som kommer tilbake innsugningsrøret uten fare for brann.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Jeg har


El diagram OM 636 engelsk

OM 636 Manual engelsk

OM 621 og OM 636 reparasjonsmanual tysk

PRM Owners Handbook engelsk


Alle er PDF filer.


Send meg en IM med epost adressen i, så sender jeg deg filene. Du kan få æren av å laste de opp til motorbiblioteket har på plassen.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Et T-Stykke med en slangebit i hver ende er en enkel løsning.

 

Slange på manifoil og til T-stykke, slangen fra PCV ventilen inn på T-stykket - og Luftfilter på andre enden.

 

Eller som mange gjør, la slangen ende rett ved luftfilteret.

 

Her føler jeg at en tegning hadde gjort seg :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Bilde skjønte jeg, men beskrivelsen med T-stykke gikk over mitt hode. I eksisterende oppsett går det et rør og videre en slange fra den ventilen og inn på et rør på selve filteret.

 

Tenker at jeg prøver å finne et filter som passer og at jeg imroviserer en rørstuss i tilknyttning til dette.

Link to post
Share on other sites

Fikk av min bestefar, fortalt at veivhusventilasjonen på disse motorene må IKKE plasseres mot innsuget men få dampen ut av båten. Det var visst fordi olje-dampen kan antennes i motor, og motoren går på fullt turtall til den skjærer seg. Funka fint med meg i hvert fall, da jeg hadde en om 636. Ps husk svanehals.

Link to post
Share on other sites

Det finner en mengde forskjellige luftfiltre til denne motoren, personlig har jeg vel sett minst 5 varianter.

 

Noen har slangekobling for veivhusventilasjon, andre ikke. Men vanligst var det å slippe dampen rett i kjølen frem til midten av 70tallet.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...