Jump to content

Batteribytte, hvilket merke anbefales?

schnauzer

Recommended Posts

Såvidt jeg har forstått finnes det 2 typer AGM på markedet , den ene typen er US og den andre Europe.....AGM for US markedet tåler ikke mer en 13,3volt over lengre tid, mens EURO typen skal tåle 13,6-13,8volt.....men ikke bra med mange dager eller uker i strekk.

Har selv valgt 2HAZE-gel til forbruk,Optima blue top til baugpropell og et sønnak dualpurpose til start.

Ser ikke behovet for å ha 2 startbatterier, da alt forbruk går fra forbruksbanken-inkl baugpropell og ankervinsjer.

Har 2 motorer og en lader (Ladac 30A) - med skillediode-slik at laderen er tilkoblet forbruksbanken. Startbatteri har lading fra babord motor, forbruksbanken fra styrbord motor dynamo.

Skal bytte ut batteribanken og ønsker noen innspill på hvilket merke og om det er gele batterier som gjelde

Har Syrebatterier 4 stk i to banker FULMEN SHD 140AH 140482. og de holder i 10 til 12 år.

Det meste av utstyret sier i fra ved 12V og med 5A forbruk skulle det være 60% igjen på batteriene, etter denne tabellen og da er det på tide og komme seg videre.

Ikke noe problem å dra i gang en gammel Ford 100HK.

Disse to bankene drifter også en 24V baugpropell

batteridritt.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fordi AGM batteriene våre ikke holdt spesielt lenge, og anbefalt lading fra Mastervolt ble fulgt. Våre holdt i 3 sesonger, var aldri utladet under 50% og lå alltid med lading.

Dette har vel vært diskutert før. Mener du skrev at spenningen var påtagelig lav selv om battmeteret viste 50% ladenivå. Spørsmålet er vel hvor mye du egentlig har ladet ut batteriene?

Har hatt AGM på mine to siste båter, har fungert helt fint og vil være førstevalg neste gang jeg skal ha nye batterier.

Hvilket merke har du?

Kjøpte du batteriene på Hellanor i Fredrikstad? Minns det var oppe i en tråd for et par år siden. Forøvrig bor du jo nesten i samme gate som trådstarter, så dere kan jo ta den diskusjonen over en kopp kakao (kaffe er noe dritt) :smiley:

Jeg bruker concorde agm kjøpt fra Gylling på forbruk. Dyre men kvalitet. Baugpropell maxxima 900 agm. I går målte jeg spenningen på maxxima batteriene . De har stått uten lading siden i fjor høst og målte 12,92 volt.

Startbatteriet ble kjøpt på maritim i fjor det er agm ca 100 amp, men husker ikke fabrikatet på det.

Maritim sitt agm batteri har litt lavere toppspenning enn concordebatteriene når de er full-ladet.

Syns det ikke kommer mange kommentarer på bra merke på agm her.. Ingen som kan rekommendere et bra merke.. Feks er maritim bra- ritar.varta m.m

Jeg kjøpte disse fra Euroglobe før forrige sesong: http://www.bema.no/?ItemID=1240

Men det er vel litt tidlig å konkludere noe særlig rundt kvaliteten på disse. Jeg tror Best Marin har dem til 1.490.- for øyeblikket.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...