Jump to content

Mercruiser 7.3 D-tronic, erfaringer? Delepriser?


Andicap

Recommended Posts

Jeg vurderer en båt med Mercruiser 7.3 D-tronic (300 hk) og Bravo III drev (2001 modell med bare 350 timer gangtid). Er det noen som har erfaringer med motor som de ønsker å dele?

 

Det er jeg interessert i er følgende

- Driftsikkerhet

- Støy (har hørt den på tomgang, definitivt mer støy enn på en moderne disel, men ikke så ille at det er sjenerende)

- Forbruk

- Tilgjengelighet og pris på deler

- Eventuell annet jeg bør tenke på før jeg kjøper ett slikt monster :)

 

 

Link to post

Har en slik installasjon.. 2000 modell og bikket 1000 timer. Skulle ha ny peilepinne da den gamle knakk, det er ikke mulig å få tak i lenger ikke fra USA heller. Har laget meg en løsning med en tykk ledning som har merket max min og topp på. Gjør jobben men litt irriterende.. Har også byttet startmotor. Den ligger under motoren og det kom vann opp i min..

 

Ellers har jeg ikke hatt problemer av noe slag på de 2 årene jeg har hatt den. Ryker endel ved kald oppstart spesielt nå på vinteren. Eg har brukt båten endel i vinter.

Syns lyden er fin eg fra V8 eren.. Men bruker endel drivstoff. Uten å ha noe å sammenligne med er jeg overbevist om at denne er blant verstingene på forbruk.. Jeg har en Mørejet 30 og ligger på vel 2l\nm. Vekta er også høy sammenlignet med andre motorer med mindre volum men samme HK.. Hva som gir mest driftskostnader vet jeg ikke, men innbiller meg at denne motoren er så kraftig bygget og tatt ut så lite hk i forhold til volum at du klarer ikke å slite den ut i allefall..

 

For egen del så er det ikke aktuelt å gjøre noe med denne installasjonen nå. Iallefall ikke så lenge det sviver som det skal, men om det skjer noe som vil koste mye å reparere, vil jeg sterkt vurdere skifte for å få en lettere motor med lavere forbruk..

 

Drevet er vel sagt at er for båter under 5 tonn mener jeg. Min båt er akkurat på grensa. Bravo 2 er vel et kraftigere drev som er anbefalt for litt tyngre båter.. De kom jo med bravo 3X og 2X som skulle være kraftigere også, men vet ikke når de kom.

Link to post
Svart (redigert)

Var redd dette var en forholdsvis tørst motor.

 

Har sjekket litt rundtom på nett angående forbruk på denne motoren. Det nærmeste jeg kunne finne var dette;

http://www.botenkeuze.nl/bat--forbruk-mercruiser-diesel-73

 

Dette er for 270 hk utgaven (mekanisk innsprut?). Om dette forbruket stemmer (selvfølgelig avhengig av båt osv) så er det ikke avskrekkende ift. f.eks.disse;

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

Vurderer også båter med utenbordsmotorer og synest derfor sammeligningen var verdt å nevne.

 

Tatt i betraktning at diesel er vesentlig billigere så ser det ikke så ille ut for denne motoren. Vedlikeholdskostnader er en annen sak :)

Redigert av Andicap (see edit history)
Link to post
  • 4 år senere...

Dette er opprinnelig en motor fra International Harvester som Ford bruker i sine lette lastebiler og vans. Selve motoren er vel derfor relativt kurant. Jeg kjørte den en periode i en politibåt på nittitallet, rett etter at Mercruiser lanserte den. Vi brakk en drivaksel, noe som var en liten svakhet. Det er veldig mye moment i den motoren, helt på grensen av hva Bravo III kan håndtere. Det er også en irriterende raklelyd i dempeplata mellom motor og drev, i tillegg til at motoren har litt hard, kaklete gange. Mekanikerene understreker forøvrig at det er viktig at motoren kun bruker original kjølevæske. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...