Enzo Startet 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2013 Jeg lurer på om det er tinn i bunnstoff som selges i Norge, jeg har kjøpt tinnbooster for bruk i bunnstoff men er usikker på om jeg får brukt det i Norske bunnstoff ? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Norsk bunnstoff til fritidsbåt i plast er basert på kobber. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Ok takk da finnes det altså ikke tinnbasert bunnstoff i Norge, da får jeg ikke brukt boosteren om jeg ikke kjøper tinnbasert i utlandet Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Sakset fra Store Norske Leksikon: De tinnorganiske forbindelsene er giftige og mistenkes å ha hormonlignende virkninger (se hormonlignende forbindelser). Den administrative norm for organiske tinnforbindelser (regnet som Sn) i arbeidsmiljøet er satt til 0,1 mg/m3luft. Tinnorganiske forbindelser er fra 1989 forbudt i grohemmendemaling og bunnstoff til båter under 25 m, og i impregneringsmidler formærer i oppdrettsnæringen. Da hjelper det ikke om du har kjøpt bunnstoffet i utlandet......det er forbudt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Akkurat forbudt ja det er jo kjekt å vite, men det er jo mange som seiler rundt med sea hawk 44 årevis i norge etter å ha bunnsmurt i karibien så da er det jo dessverre endel gift under båter i norge Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Ja, det er vel bare slik at forurensingen er redusert litt. Som du ser gjelder det ikke båter over 25m lang! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Er jo litt synd da det miljømessig muligens ikke er bedre med tinnfritt siden man da gjerne smører 3ganger oftere Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 Politikere vet hva som er best......alltid! Ettersom jeg forstår er det skjedd noe med billakk også. Jeg hørte fra en billakkerer en gang at lakken herder ikke skikkelig lenger pga en komponent som ikke var lovlig lenger. Kan det også ha vært tinn, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Anern Svart 4.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2013 (redigert) Jeg vet ikke om det var tinn i lakk tidligere, men jeg vet at det ble brukt oljebasert lakk. Nå blir det kun brukt vannbasert fordi oljebasert har blitt ulovlig. Det er lovlig og bruke tinn under lakken. Redigert 4.Mars.2013 av Anern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.