Jump to content

Kom med tips om hvordan ta av presenning, og vask av denne.

Jan E.

Recommended Posts

Snart begynner presenningene å falle. Og vil tro flere en meg ikke har funnet den optimale metoden enda.

Når jeg bretter den har jeg innsiden ned mot bakken, og bretter meg inn fra hver side. Slik at når den skal på båten til høsten er det bare å hive den over midten på stanga, og brett seg utover i hver retning.

Jeg har tidligere bare dratt den av båten, hivd den på tilhenger, og kjørt den hjem. Så har jeg lagt den utover hele gårdsplassen og sprayet på såpe, skuret med kost, og skylt av. Med det resultat at undersiden blir full av dritt, og en må vaske undersiden etter som en bretter sammen presenningen. Og en må da vente med å brette neste brett til alt er tørt for ikke å fange fukt inne i presenningen. Noe som tar ekstrem lang tid...

Tenkte i år å prøve og vaske den når den henger på båten. Og bare brette/rulle den fra hver siden inn mot midten.

Men er vanskelig å få den helt ren uten mekanisk å skure med kost. Så hvordan rengjøre den på båten om det er den beste metoden?

Tørker dere av eventuell skitt fra innsiden også?

Hva gjør dere? Tips?

Jara Wynja

Veldig enkelt.

Vasker ikke presseningen. Legger den på bakken med yttersiden ned og bretter sammen.

Dobbelbrett inn fra begge sider.

Teorien er da at på høsten er det bare å få midten over stangen så er det bare å trekke ned på begge sider.

Teori og praksis stemmer sjelden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Svart (redigert)

Vasker ikke presseningen. Legger den på bakken med yttersiden ned og bretter sammen.

Dobbelbrett inn fra begge sider.

Teorien er da at på høsten er det bare å få midten over stangen så er det bare å trekke ned på begge sider.

Teori og praksis stemmer sjelden.

Jeg har hvit presenning, så ganske synlige renner jeg vil ha bort før den pakkes.

Innbiller meg at den vil vare lenger også ved å rengjøre, men er kanskje bare innbilning?

Måten du bretter på høres jo lettere ut å få den utover. Men å da må en vel balansere den utover på toppstangen, før en kan folde den nedover?

Er ofte ganske sølete der båten står. Så må enten brettes sammen på stativet, eller skufles rett i en tilhenger uten å være i bakken.

Har ikke prøvd å pakke den sammen på stativet. Men den er ganske stiv å brette ut på høsten, så tror det blir ganske vanskelig å brette den fint sammen...

Om noen har prøvd begge deler:

Hva er enklest å få på igjen til høsten. Når den er brettet, og må brettes utover toppstangen? Eller om den er rullet, og kan rulles utover?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Min burka er så tung at det er et helvete uansett hvordan jeg gjør det.

Tilførsel av vann og såpe har aldri falt meg inn.

Jeg FORSØKER å brette den forfra og bakfra inn mot midten og så brette den lange pølsen inn fra hver side når jeg får den på land, men jeg har så langt klart å bytte om styrbord og babord hvert år når jeg skal ha den på igjen, så jeg er livredd for hjertet hver gang. Etter et par arbeidspils og en røyk går det i orden, men jeg gruer meg like mye hvert år.

I år som alle andre år, har jeg planer om å merke styrbord side med grønt osv, men jeg hopper sikkert over det i år også... den tid den sorg liksom....

Jeg er håpløs og fortjener ikke bedre enn å slite med det antar jeg...

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei

Bugten Yach Club er sølete, så der sliter du, hehe

Jeg vasker den i hagen hjemme på begge siden (ikke hvert år da!) legger et tau under den på midten og opp i hvert sitt tre hjemme og heiser den opp rett og slett, for så å spyle av der den da henger. Fungerer bra det. Har du ikke trær, så har du sikkert et hus eller annet å trekke den opp i til tørk litt

Hva er enklest å få på igjen til høsten. Når den er brettet, og må brettes utover toppstangen? Eller om den er rullet, og kan rulles utover?

Hei!

Jeg benytter følgende metode for å få lagt presenningen på:

På våren, når presenningen tas av, legges den ut på bakken og brettes et par ganger inn mot midten fra hver langside. Deretter ruller jeg den sammen fra den ene enden (ca 1,5 m lang rull), og lagrer den slik til neste høst. Når det er tid for å dekke til skuta igjen, stikker jeg et 2-2,5 m langt aluminiumsrør inn i midten av presenningsrullen (kan være at den må rulles litt opp igjen for å få inn røret), slik at røret stikker ca. like lang ut i hver ende av rullen. Rullen løftes så opp foran på mønestanga av stativet (krever to tilstrekkelig høye personer), og rulles så bakover langs mønestanga. Etter hvert som presenningen rulles bakover vil den falle ned på hver side av stanga, slik at det bare gjenstår å finjustere/nappe litt i presenningen, så er den på plass. Jeg syns dette er en grei måte å gjøre dette på, men det kreves altså at man får med seg en hjelper.

Guest Avmønstret#

Sprer på plenen og bretter.

Ble et stort "hæææ?" når jeg leste om vasking, har aldri tenkt på det. Ble også "hææ?" når ifht hvit kalesje. Er det noe lurt da det eneste som skjer er jo at den blir seende veldig skitten ut? Men da skjønner jeg jo det med vasking igjen da :-)

Måten du bretter på høres jo lettere ut å få den utover. Men å da må en vel balansere den utover på toppstangen, før en kan folde den nedover?

Er bortskjemt.

Jeg har ikke heldekkene burka. Har kun over flybridge og deler av taket over akterdekket.

For meg er det enkelt, legger den på "taket" og går fremover på fly mens jeg bretter den ut.

Mønestanga er da ca. brysthøyde.

Er nok noget mer plundrete om mønestanga er 12 meter lang og høyt over bakken/båtdekk..

Ps. Pressenningen er brun.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Svart (redigert)

Det med brett på langside, og rulle den med stang virker som en god metode på små/lette presenninger. Men det avhenger av å brette den på bakken?

Presenningen min veier 52kg, og ganske uhånterlig.

Valgte hvit for å få lys inn. Siden jeg liker å være i båten på vinteren å jobbe i den. Med grønn blir det alt for mørkt/ukoselig å holde på syntes jeg.

Prøvde å feste den mellom 2 trær fjor, men fant ikke noe optimalt sted. Den ble for lav på midten. Ved å bruke taljesystem å få den høyere på som du nevner går nok. Kanskje det blir å bruke det neste år.

Tror jeg prøver i år med å dytte den inn mot midten, for å komme til for vask. Spyler på såpe, og drar over med kost. Og jobber meg utover igjen. Så får presenningen tørket på båten.

Det med å brette den med trekkspillbrett skal jeg prøve. Også når den er en liten "pølse" på midten blir det å ta den siste bretten fremme på dekk.

Har forøvrig merket en liten pil på midten ut mot langsidene med "frem" og "bak" . Da ser en med en gang når den skal på hvilken vei en skal slenge den over midtstangen før en begynner å brette seg ut i hver retning.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Drar den av båten en solskinnsdag (Første dagen jeg begynner å jobbe på båten)

sleper den ut på plassen, der får jeg hjelp av rederinnen med å brette den sammen, 'halverer' langsmed til den er ca. 30cm, så brettes 'pølsa' fra begge sider inn mot midten, og enda en gang. Da passer den AKKURAT under bena på et malingsskap i garasjen.

Og slik ligger den hele sommeren, ute av syne.

Om det kommer litt dritt på den, så kommer det litt dritt på båten. Denne vaskes likevel hver vår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...