Jump to content

Skjærgårdsjeep til 150-200 000. Trenger tips.


Steinar Graff

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en skjærgårdsjeep til 150-200000. Hadde i utgangspunktet planer om bruke ca 100 000, men innså nok at jeg måtte rote fram mer penger. Har ingen spesielle planer om bruk, dvs. litt vannsport, mye øyhopping, og også en del fisking men i hovedsak med stang og snører. Kanskje noen teiner.

Jeg vil ha 4 takter. Kanskje 60 hk er nok, eller bør man opp litt? Kjenner på litt skepsis til annet enn suzuki, honda og yamaha. Men har ikke kunnskapen til strengt tatt være skeptisk... Ideelt sett kanskje 17-18 fot. Spm er hva skal man kjøpe. Jeg trenger hjelp!!

Fått tilbud om en strålende sessa. Ser kanon ut. Noen som vet noe om disse båtene? Ligger jo få ute for salg... Og den, spesielt da motoren, er jo noen år gammel selv om har gått få timer.

http://www.finn.no/f...nnkode=40050545

Ellers så har man yamarin som virker som får mye skryt. Men litt usikker på om jeg liker "brønnen" foran.

http://www.finn.no/f...nnkode=39996032

http://www.finn.no/f...nnkode=39941508

Disse kan man jo få nye også til 200 000 med 70 hesters yamaha.

Her er en annen variant...

 

http://www.finn.no/f...nnkode=39205166

Askeladden kan være et alternativ. Ibiza... Jeg vet ikke. Hjelp??

Link to post

Rent subjektivt: Du kan få mye mer ut av pengene enn den Sessaen der. Men det er min mening.

Bruk tiden godt og sonder markedet. Utover nå kommer det for alvor båter ut på bruktmarkedet (Les finn.no), samt at div. overståere som SKAL ut.

Om du har 150-200 000 papp klar kan du gjøre knallkjøp nå fremover.

 

Et tips: De som stiller ut båter på

http://www.norboat.no/index.php?page_id=69#

gir ofte store avslag i pris om du kjøper utstillingsbåter og selv tar den hjem søndag kveld/mandag når messa er over.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post

17/18 fot er en grei størrelse, har det selv, men hadde vært enda "greiere" om båten var 20 fot for de føttene gjør noe med størrelsen til å takle sjø, ikke minst forfra.

"Brønn" foran, bowrider-konseptet har kommet for å bli og har selv konvertert fra åpen skjærgårdsjeep til bow-rider, angrer ikke på det! Ikke minst gir det konseptet en langt bedre beskyttelse mot værgudene enn en åpen skjærgårdsjeep.

Motorstørrelse - ville gått for minst 90hk og tror du ellers vil angre.

Merke/type - gå for et anerkjent merke for alt som kjøpes skal selges igjen, og med en Yamarin er du trygg. Får du denne med en Yamaha så er det et sikkert vinnervalg på de fleste måter.

 

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Takk for svar. Setter stor pris på det. Vil ikke en bowrider gjøre at man "mister" litt plass i brønnen? Og vil de her kvinnfolkene som også skal tilfredsstilles bli fornøyde? De vil jo gjerne ha en behagelig plass de kan ligge og sole seg. Hvilke alternativer anbefaler du som bowrider? Når det gjelder 18-20 fot ser jeg poenget ditt. Jeg tenkte bare bruke "garasjen" som vinterlagring, da denne er stor. Går en magisk grense der på 18/19 fot. Men vinteropplag er jo ikke så dyrt.

 

Jeg skal sjekke ut norboat. Er sessaen en båt hvor man betaler for mye, eller tenker du på egenskapene?

Link to post

Ofte går man vel i land for å sole seg.

Det er jo litt av kosen og variasjonen.

De skal være ganske flatt vann og og da gjerne litt større båt for at det skal være behagelig å ligge uten å bli skumpet hit og dit. En person liggende på hele sitteputen bak har det roligere.

 

Hestekrefter teller bare ved allerede oppnådd plan og toppfart. "Alt" før det dreier seg om dreiemoment.

Det oppnås kun gjennom motorvolum eller pustehjelp (turbo, kompressor) eller kontrollert fortenning (f.eks Honda "Blast"). (Alternativt 2-takter, men det er mange og lange andre diskusjoner)

 

Yamaha 70 er er oppspritet 60/50-hk (1 liters motor).

Muliggjort gjennom mer moderne motorstyring og dobbelt så mange ventiler.

Fordelen er at motoren veier mindre enn en med større volum og går billig hvis belastningen (antall mennesker i båten) ikke er for stor.

 

Nå bør du se litt på tidligere tråder. Ditt tema og båtstørrelse er utfølig dekket her inne og så godt som alle båtmerkene er dekket.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Har selv en bowrider på 17,5 fot og som type fungerer dette konseptet meget bra. Egentlig merkelig at det tok så lang tid før konseptet vant innpass i Norge, ikke minst med tanke på at sommeren her lettere kan regnes i minutter og timer, enn dager og uker, dessverre.

 

Soling er ikke noe man etter mitt syn kan bedrive i så stor grad i en båt på denne størrelsen etter min/vår erfaring etter totalt 30 år med denne type/størrelse båter det her er snakk om.

 

Kjekt å ha båten i garasjen, men den står vel trygt rett utenfor også som vår gjør det? Har den på henger som jeg jekker opp, laget til to bukker, kjøpt et seks meter langt alurør og en presenning, litt tau og noen tomme dunker med vann til å henge på siden så har båten det riktig så bra. Tåler å være sågar disse båtene, heldigvis!):

 

Er ikke noen mening om den konkrete Sessaen, men av egen erfaring vet jeg at alt skal selges igjen. Se ellers rådene fra forrige innlegg for finnes en masse her om temaet, modeller osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har en 17 fots skjærgårdsjeep, typisk, med vindskjerm til 1 person. Etter å ha fått litt båterfaring, og analysert bruken vi har av båten, skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt en bowrider. Da hadde det vært vindskjerm til beskyttelse av alle, NÅR drittværet kommer på hjemturen. Til fisking går det like fint å sitte i hele båten, om du har en bowrider eller om du har en åpen skjærgårdsjeep. Også enig med Mouche, noen ekstra fot hadde ikke vært å forakte, neste båten min blir iallfall litt lenger.

Link to post

 

Har ingen spesielle planer om bruk, dvs. litt vannsport, mye øyhopping, og også en del fisking men i hovedsak med stang og snører. Kanskje noen teiner.

 

til det bruket så ville jeg ikke kjøpt båt hvor mesteparten av innvendig plass er brukt til benker og solseng.

 

Personlig så ville jeg gått for bowrider, og helst mer enn 17 fot. Dette pga som andre nevner ly mot været for flere enn fører, samt at ekstra lengde oftest gir bedre sjøegenskaper. Men til fiske så er kanskje senterkonsoll mer hensiktsmessig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for mange gode svar. Jeg lærer, jeg lærer. Solingplassen er nå lagt død. Skjønner at kanskje bowrider er et godt alternativ. Samme gjelder størrelsen på båten. Tror nok 20 fot er absolutt maks for meg. Er det noen av dere som har konkrete forslag til alternativer? Når gjelder båt? Enten finn annonser, eller båter man bør se etter?

Link to post

Yamarin er et meget bra alternativ. En Ibiza 19 Sport er meget god i sjøen, rank og trang så en båt for sport og lek heller enn for praktisk bruk, etter mitt syn. 20-foteren til Ibiza er for stutt/brå i motsjø, men bred og god og en god plattform for hygge, fisking osv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Fordi Ibiza 19 har lave sider, lite dekkende skjerming osv. Se nøye på bildene til han som har lagt den ut for salg.

På Hvaler, der havet står rett inn er det drøssevis av disse. som Mouche sier: Gode egenskaper i sjø, men ingen båt som damer "kryper ned i" og kjenner seg omkranset av båten (trygghetsfølelsen de ikke kan få nok av).

Men gøyal!

 


Yamarin-ene ser ut som støpt i ett stykke, har lite slamringer og god detaljkvalitet.

Kunne ofte vært bedre plassutnyttet.

I småklassen under 20 fot klasser har i visse tilfeller noen av de andre finske båtene dypere v-bunn og bedre sjøegenskaper, f.eks Bella og Finnmaster.

Du må lese deg frem i tester som båtmagasinene legger ut på nett en stund etter at de er publisert.

 

Yamarin står veldig godt i Norge, det er fordi vi er blitt noen (design)-snobber som bare vil ha det beste. Hos svenskene går det mye av andre billigere merker som er like praktiske og gode i det daglige, men kanskje litt mindre detaljkvalitet og vekt på design.

Yamaha står i virkeligheten bak mange tilsynelatende konkurrerende merker.

 

AMT er en gjeng som gikk ut av Yamarin. De har Honda som sitt motormerke.

På høyde med Yamarin og stundom litt bedre praktiske løsninger mht kalesjer etc.

 

Ikke glem Nordkapp-båtene fra Fredrikstad! Veldig mye fint derfra!

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Hei, jeg er inhabil! Jeg har en Askeladden 525 excel som er sjødyktig, bred, har fin styreplass, og som - litt avhengig av utstyret på den du kjøper - kan være satt opp med en solseng. Når den ikke er i bruk kan man vandre omkring å fiske og holde på!

 

se som eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=39350118

 

se omtale i test:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-fem-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeeper

 

Frem til nylig har Askeladden vært produsert i Bergen, og har hatt god produksjonskvalitet. Produksjonen blir flyttet nå, men du skal vel ikke kjøpe nytt.

 

Så har Askeladde kommet med noe som heter crossbow og crossover; schwær uteplass, og i crossbow-utførelsen får du fordelen som er beskrevet ovenfor om bowriderne. Men da er vi langt utenfor price-range - Lykke til!

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post

Tusen takk igjen til småbåtentusiasten. Jeg lærer. Tror løsningen blir å vente å se til kommer et bra kjøp. Får man satse på at man klarer å oppdage det. Så en ibiza i stad til 195 med 140 hk suzuki, 09 modell. Den var da dessverre solgt, ellers tror jeg fort det hadde blitt en handel. Morsom båt er jo fristende. Så får man se om man kan overbevise den andre part også. Er skummelt å bla rundt, blir litt revet med. Kanskje også ta seg en tur til telenor arena om et par uker, snakke med folk og se litt forskjellig.

 

Til Askeladden forkjemper: Da kunne vel kanskje dette være et alternativ? Selv om man da plutselig spratt opp i 250 000.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40059496

Link to post

En Ibiza 19 med 140hk er sikkert morsom, men langt mere motor enn du "trenger" nesten uansett bruk og belastning. Båten er smal, oppleves som trang og er rank, men god i sjøen. Skroget ble vel designet for 30 år siden, eller mer, men innredning har blitt modifisert en rekke ganger opp gjennom årene for å oppleves som moderne. Johnson fire-taktere er Suzuki med annen maling på dekslet.

 

Skipsplast 605 er en "fornuftsbåt", men ble vel også produsert i en off-shore modell med smalere/skarpere skrog og med behov for mere kraft. En Ibiza 20-Touring er litt samme type båt som standard Skipsplast 605.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Tror ikke du kan gjøre så mye galt der om det er en liten bowrider du vil ha. Du får sikkert snakka ned prisen litt også.

Ser 3 Fot AS i Larvik kjører kampanje på bl.a. bowriderne til Bella. Kan jo være verdt en kikk.

Virker som om privatmarkedet ennå ikke er kommet skikkelig i gang inne på finn.no. de nye som kommer til virker i hovedsak å være forhandlere. Så det er vel litt tidlig ennå. Men om man treffer på en med nybåtsyken er det nok litt å hente på pris om man er ute å handler tidlig.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post

En bowrider er for meg perfekt dersom man er en liten familie som drar ut til en øy i finvær. Men duverden hvor deilig det er med en daycruiser hvor man sitter godt i le bak vindskjermen , og hvor man har en lettmontert kallesje man drar opp når det regner. Og mye bedre å overnatte i egen kupe. En bowrider hvor folk sittet foran blir fort spruta kalde og våte i litt sjø. Eller de blir kalde som følge av vinden. Iallefall her ute i Tønsbergfjorden hvor det ofte er krappe bølger og endel vind. Har sett mange våte barnefamilier i bowridere eller skjærgårdsjiiipper hvor vi sitter deilig å tørt i vår daycruiser. Og bagasjen får man uansett stuvet bort inni kupeen når man er på vei.

Link to post

Det var i utgangspunktet en skjærgårdsjeep jeg var på jakt etter. Men jeg ser det er mange som skriver mye godt om bowridere. Så har begynt å vurdere dette. Da i str 17-19 fot eller noe sånt. Ser litt tamme ut, men hvis egenskapene er strålende og man faktisk kan være 2-4 stykk som sitter noen lunde tørt uten sprut under litt fart er jo dette noe man må ta hensyn til. Dårlig gjort hvis det kun er sjefen som får sitte tørt. Stemmer dette? Daycruiser er nok ikke noe for meg foreløpig. Men det er klart, har man noen små barn ser jeg absolutt fordelen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...