Jump to content

Skjærgårdsjeep til 150-200 000. Trenger tips.


Steinar Graff

Recommended Posts

Det tviler jeg ikke på. Den er særdeles smittsom har jeg hørt. Setter stor pris på all hjelp jeg har fått så langt. Ikke så ille være nybegynner. Får se litt nærmere på de yamarin modellene. Kanskje også på Bella. Også er det jo snart båtmesse som noen tipsa om. Kanskje vente og se an der og. Spennende og moro blir det uansett. Men for all del. Fortsett gjerne med råd alle sammen. Setter stor pris på det.

Link to post

Noen av dere som har noen kommentarer på denne?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40135735

 

Alt er bra med denne bortsett fra prisen som er helt vanvittig etter mitt syn. Burde ligge minst 30/40.000 lavere enn prisantydning!

 

Samme er tilfelle med den andre båten.

 

Har selv helt tilsvarende båt/motor og utstyr som disse og hadde noen tilbudt meg en pris rundt forlangende på disse to så hadde båten vært solgt på minuttet. Ikke fordi jeg skal selge, men ikke så vanskelig å drømme om noe annet enn det man har.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

motormessig er det vel få annonser i denne prisklassen som slår denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39699708

men vil tro den går noe fortere enn 42 knop med så lav vekt.. (mistenkelig lav vekt på disse båtene...)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tja... Capelli er et 40 år gammelt anerkjent italiensk båtmerke. Så sånn sett ikke helt ukjent sånn direkte. Men slår jo ikke Sessa med sine 55 års historie.

Erling Sande AS er importør for Capelli og villedende nypris på motoren er kr 190.000.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Og jeg kan virkelig ikke noe om det her. Så du har nok helt rett. Jeg bare går ut fra hvilke modeller og typer som har blitt diskutert og som jeg kjenner til/har hørt om. Når det gjelder yamarin 53br så ser jeg nye med 100 hk yamaha selges for ca 250 000, så 210 000 for en 08 modell var vel ikke noe kjempetilbud.

Link to post

i størrelsen rundt 5.30 så tror jeg jeg ville valgt Askeladden foran Yamarin. Askeladden 525/535 får mye skryt for et harmonisk skrog. Yamarin 5220/53 er ikke dårlig det heller, men litt "buttere" i formen ut fra de jeg kjenner som har disse.

 

Begge merkene har også gode alternativer i 5.60 lengde, men de blir fort litt dyrere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

det smarte med Capellien er at du kan flytte motoren over til din nye båt ved. evt videresalg av Capellien.

Du kan f.eks. gjøre et kupp på en annen undermotorisert båt og så ta motoren fra den og sette på Capellien før salg ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En kalesje kan sikkert være kjekt å ha, men deilig å slippe, for på denne størrelse båt er det egentlig noe ræl etter min erfaring. Godt tøy er bedre. Har vel brukt kalesjen jeg har på min båt to ganger på fem år, men det har vært mest for å prøve hvordan fungerer og hvor knotete den er å ta opp/legge sammen. Havnepresenning derimot bruker jeg regelmessig både når båten er på sjøen og på land (opplagt setter jeg på burka).

 

Til trådstarter - nei min båt er en Morgan 5250 med 90hk Suzuki, en båt som er ganske så lik den Yamarin 53br du viser til, og som var et klart alternativ da jeg kjøpte båten jeg har. Valget av båt ble til slutt noe farget av forhandler, og deres servicegrad/interesse i båt og kunnskap om dette.

 

Henger - det er to gylne regler når det gjelder båthengere. 1. lån den aldri bort og 2. kjøp ikke brukt. Jeg har kjøpt en del hengere over årene og alltid kjøpt nytt og fått solgt dem igjen som brukt etter 6/7 år til en vanvittig høy pris og uten å ha brukt en krone på vedlikehold eller reparasjon. Skepsis til brukt/utlån er de mange som kjører hele hengeren til sjøs og heller ikke skyller i ferskvann etterpå, resten av historien skjønner du sikkert.

 

Hva jeg hadde kjøpt i dag?

 

78_2075019087.jpg

 

Yamarin 63BR Cross m/150hk Yamaha, men da snakker vi 400' og etter huskjøp i syden så står jeg over i øyeblikket.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Takk for mange gode svar. Igjen.

 

Til busterx. Hva tenker du om motoren på denne båten? Er mercury optimax et godt alternativ til yamaha og suzuki? Vil tro at Askeladden er iallefall 100 % safe kjøp som til og med jeg kjenner noe til. Sier i grunn en god del. Hva tenker du ville være en ok pris på den type båt??

 

Mouche: Jeg ser absolutt problemet med hengere. De faller kanskje lite i verdi også. Og da slipper man alt styret med råtten/rustent elektrisk.

 

Foreløpig ser jeg på forskjellige båter. Litt svak også for ibiza. Samt både overnevnte askeladden, og de berømte yamarin 53 br. Venter bare på drømmeannonsen, og ev. at dere kommer med andre gode forslag.

Link to post

Du er på jakt etter skjærsjepp.

Da kan jeg gi deg noen tips.

morgan 5200

ibiza 19 sport small men går gått i sjøen har att en selv.

ibiza 19 touring

ibiza 20 sport

gh v20

norkapp 600

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Til glede for Ibizafan som har hatt Navette S540 tidligere, så må jeg nevne denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39144325

Fartsmessig helt rå, prisen er heller ikke noe å si på, alt er jo nesten nytt. Med henger og alt. Men ikke den mest plassgunstige 18-fotern da.

Sitter godt beskytta bak stor konsoll. Har samme båt selv, med "bare" 90 hk. Så vet ikke helt åssen den oppfører seg i 46 knop da.. muligens litt urolig. Tipper 44-45 knop er reell toppfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fikk først opp bildet på yamarin 63 br. Knalltøff båt. Men siden norsk tipping ikke viser forståelse for at jeg trenger penger får det bli med det . Enn så lenge. En ting er sikkert. Båt må det bli. Og det er mye moro å velge blant. Så får man se hvor man får det beste kjøpet, og håpe man skjønner det selv.

Link to post

et knallkjøp her.. iallefall for oss i nord ;-) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40263151&WT.synd_type=agent

Hadde kjøpt den på dagen.. om det ikke var for at jeg har båt allerede (med litt for liten motor).

 

51_703180710_xl.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser veldig bra ut. Men er virkelig noen få km å kjøre. Har jo tross alt bodd både i hammerfest og tromsø og kjørt en del opp og ned. Det er langt.... Liker ibiza båtene! Begynner å lure på om plassen foran i feks. yamarin 53br er veldig liten. Og at "brønnen" som jeg har kalt det egentlig ikke kan brukes til så mye... Fordelen er selvfølgelig vindskjermingen og kalesjen noe man ikke får på en ibiza.

Link to post

Ja det er jo relativt laaangt.

Men ikkeno problem, jeg kan ta vare på den for deg og så kan du komme oppover i midnattsola og kjøre så mye du vil ;-)

 

Prismessig er den jo i samme gata som den nesten nye Navetten på vestlandet med E-tec 115 HO (127 hk) men Ibizaen har uten tvil noe bedre plass.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...