jensemann2 Startet 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2005 Jeg skal trimme opp riggen på min oksø 32, og har aldri gjort noe sånnt før... :) Har lest Dedekam's bok om seil og riggtrim, samt Seldens trimmebok. Riggen min skjelver litt når det blåser laber bris der jeg ligger. Er dette et tegn på at vantene/stagene er for slakke? Da jeg bor ombord i båten er det påkrevd med litt nattero. Men jeg har ikke lyst til å begynne å stille på strekkfiskene før jeg vet hvordan man gjør det riktig, samme belastning på begge akterstag, maks bruddstyrke osv. Noen snakker om en strekkmåler, hvordan virker disse, og hvor får man tak i dem? Dyrt? Bør jeg få proff hjelp til dette fremfor å prøve meg frem? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Hei Hvis riggen "durer" eller lager andre ulyder når du ligger stille kan du prøve å heise en fender opptil salingen i et fall. Stram ned med et annet tau. Da lager du turbulens, og riggen "holder kjeft".Ser dumt ut, men er meget effektivt. mvhgiver Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Like effektivt er det å knyte et oppvaskhåndkle rundt bomløftet. Min erfaring er at det er dette som durer, og effekten av håndkleet er akkurat den samme. Bomløftet kommer i svingninger, og egenfrekvensen gjør at den durer. Akkurat som gamle busser på tomgang. Håndkleet ødelegger den stående bølgen, og duringen opphører. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jeg bruker den metoden Giver skisserer, hiver opp en fender i et fall dersom riggen ødelegger skjønnhetssøvnen. Når det gjelder vant kan du nesten ikke få strammet de nok. Iallefall toppvant. De skal være slik at de er gode og teite i le selv om du seiler hardt. Synes du de er for løse, gjør du ikke noen skade ved å teite de et tørn på hver side. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
I.E Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 En masthead rigg skall normalt sättas spikrak och hårt. Hårt är subjektivt när man inte har en riggmätare men eftersom du inte kappseglar (?) räcker det att du drar åt rejält så att det inte slackar i lä när du seglar. Det sliter mer att ha riggen löst satt än hårt eftersom du skapar högre momentan krafter då riggen har möjlighet att röra sig och få en levande kraft. Sätta därför an riggen hårt håll koll så att mast stöttan i salongen inte bågnar. För att få masten rätt i lod följer du bara de anvisningar du har i böckerna du köpt. Personligen trimmar jag riggen efterhur båten känns på rodret. Häng ett ankare i storfallet för att kontrollera att masten står rakt. Kolla så att du inte får en mastkurva som böjer bakåt, masten måste vara rak eller svagt bananformad med böjen som nedan: ____)____ _______/ Inte: ___(_____ _______/ Har du böjen som sista exemplet stänger akterliket och du får en båt som ärl ovgirig och tung på rodret. Lycka till /Dan Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jeg tok båten med til en seilmaker i våres, slik at han kunne trimme opp riggen slik den skulle være. Han lærte meg samtidig litt om trimming av rigg, da jeg ikke kunne dette fra før. Det var raskt, trygt og billig. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.