Banarne Startet 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2013 (redigert) Har nå en gammal Volvo Flygmotor,denne har laget litt av hvert av jobb til meg og nå har jeg holdt på så mye med den at jeg skal ha den til å fungere,enten for å kunne selge som en funksjonell varmer eller å bruke i noen år. Problemet er ihvertfall at den nekter å stoppe når jeg skrur den av på bryter eller skrur ned termostat. Pumpa fortsetter å tikke og mate diesel,og gir ikke noen tegn til å stoppe.På det meste har den vel gått opp mot 10min før jeg bryter strømtilførsel. Den starter og varmer som bare juling,ikke ryker den,men bråker litt i lageret til vifta innimellom,lekker også litt diesel gjennom membranen til pumpe men ellers ser det ut til å være bra (nok). Jeg har gjort følgende med varmer : Hatt styreenhet til kontroll = alt ok. Alt av kabler sjekket = Ok Bryter/termostat sjekket = ok Demontert,renset og montert opp. Sjekket flammevakt og gløding. Håper noen har noen gode tips til feilsøking her Redigert 5.Mars.2013 av Banarne (see edit history) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Dersom både styreenhet, bryter/termostat og kabler er sjekka......kva meir elektrisk er det då? Eg vil tipse om å sjekke bryter og kabler + kontakter ein gong til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Banarne Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Jeg skjønner ikke hva det kan være.. Eneste muligheten kan være releet? får prøve å bytte det også.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
haknuts Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Hei. Har du skjema på elektronikken? Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Banarne Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Denne ? http://www.termomarin.no/userfiles/pdf/ardic/Ardic_04D.pdf Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
skhauge Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Du har nok spenning på batteriet ditt? I fjor var eg med og feilsøkte på en varmer. Ville ikkje starte. Lyste/blinket i betjeningspanel. Der var feilen for lav spenning på batteri. Målt spenning inn på varmer? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Den starter som bare f.. men nekter plent å stoppe. Nok strøm er det :) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
skhauge Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Beklager eg oppfattet feil, var sikker på start så var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Holder en knapp på styreenheten, og jeg tenker da på den som ligger inni varmeren. Er feilen der hele tiden, mao bare du slår den på et kort sekund eller skjer det først når den er varm? Er det denne styreenheten som er sjekket? Er den da testet i en annen varmer? Det er vel egentlig den eneste måten man kunne si med sikkerhet at den er ok. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Banarne Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Har hatt en kar som har jobbet med den type elektronikk i maaaange år (pensjonist nå) til å måle både bryter og styreenhet.Han garanterte at begge var i orden.Så vidt jeg vet ikke testet i annen varmer,og feilen er der hele tiden.nekter å skru seg av uavhengig hvor lenge den har gått på forhånd. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
haknuts Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Ikke så greit m disse antikke varmerne. Starter pumpa selv om du bare slår på ventilasjon? Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Banarne Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Nei,dieselpumpa starter ikke før jeg starter varmeren.Ren ventilasjon fungerer som normalt. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
haknuts Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Ok. Man må se på hva det er som i siste ledd gir spenning til pumpa ved påslag og arbeide seg bakover derfra. Du trenger nok skjema på styreboksen :) Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Bøljan Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Mulig defekt eller feiljustert romtermostat siden den ikke kobler ut. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Det er mulig,men den virker andre veien. dvs at varmeren starter ikke før jeg skrur termostaten opp,og hvis jeg vrir termostaten ned på 1 mens varmeren brenner så hører jeg et klikk fra termostaten,men varmeren brenner like godt,akkurat samme som hvis jeg skrur av varmeren fysisk med bryteren. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Ingar Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Det første som skal skje når du slår den av er at brennstoffpumpen skal stoppe. Om ikke dette skjer så kan det ikke ha andre årsaker enn feil i styreenheten. Eller en feilkobling, men det kan vel utelukkes. Så lenge pumpen går, og flammevakten fungerer, vil varmeren aldri stoppe, det har med sikkerhet å gjøre, at den skal kjøle seg ned på en kontrollert måte. Stopper pumpen om du åpner overopphetingsbryteren? Klarer du å få tak i skjema på styreenheten vil det være en bragd av dimensjoner, mest sannsynlig har ikke VP det selv engang, de kjøper denne som en 'black box' fra en underleverandør. PS: Den koblingen for styring av 2 batterier på side 7 kan ikke fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Styreenheten skulle da visstnok være i orden,men mulig han får gå over en gang til.Kanskje noe som han klarer å bytte inne i den? Hadde håpet det kunne være en en enkel løsning på dette.Overopphetingsbryteren har jeg ikke prøvd å "stoppe" varmeren med,det skal jeg jaggu prøve neste gang jeg er i båten Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Ingar Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Når den slår ut, åpner seg, skal iallfall pumpen stoppe umiddelbart. Du kan teste ved å løsne en kabelsko på bryteren. (Antar at den er normalt lukket) På en annen modell fra Ardic sitter denne bryteren i serie med dieselpumpen, men hos deg ser det ut som om den er tilkoblet kontrollenheten. Rart, for da kan det jo skje at varmeren blir overopphetet om det er en feil i kontrollenheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.