Jump to content

Hvordan kjenne igjen en Tenfjord styring

bugs bunny

Recommended Posts

Hei folkens

jeg har en Tenfjord hydraulisk styring på Halco`en men hvilke type er det?

Hvor på pumpen og/eller sylinderen kan jeg lese hvilke type den er, grunnen til spørsmålet er att jeg vil lage en styreposisjon ute, og må vel da ha pumpe med tilbakeslagsventil der.eller går det an og se det på pumpen (ventilen mener jeg).

håper på kjappe svar

bjørn

Hei folkens

Hvor på pumpen og/eller sylinderen kan jeg lese hvilke type den er, grunnen til spørsmålet er att jeg vil lage en styreposisjon ute, og må vel da ha pumpe med tilbakeslagsventil der.eller går det an og se det på pumpen (ventilen mener jeg).

håper på kjappe svar

bjørn

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke ser merkingen, mål sylinderlengden og ring/sjekk med en båtutstyrsbutikk. Vær obs. på at tidligere Tenfjord i dag heter Rolls Royce og befinner seg i Ulsteinvik (?). De kan også kontaktes pr. telefon. Hyggelige mennesker, men presiser til sentralborddamen et det gjelder Tenfjord styring!:rolleyes:

Hei folkens

håper på kjappe svar

bjørn

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke sett noen tennfjord styringer uten sperreventil. Du kan se sperreventilen

ved at det er to skrulokk med to hull i mot hverandre på hver side av pumpen. De dekker en sylinder som går tvers gjennom pumpen der sperreventilen befinner seg.

Desverre så er sperreventilen ihvertfall på eldre pumper av sleidetypen slik at de ikke er

100% tette. I hydraulikk er det bare kuleventiler som er 100% tette. Hvis du har sidekrefter på roret, vil ventilen lekke littegran slik at du må dreie roret til ene siden hele tiden for å gå rett frem. Med to slike pumper vil det selvsagt bli dobbelt så ille. Det vil hjelpe betraktelig å gå opp med viskositeten på oljen fra 22 til 32.

Hvis du ikke har dette problemet, så er det jo ikke noe problem, men jeg ville uansett forsikret meg om at den nye pumpen har sperreventiler med kuler. og ikke sleide.

Ellers så tror jeg at det er innslått et nummer i hvertfall på pumpen, prøv å titte litt rundt med et speil og lommelykt hvis det er vanskelig å komme til.

Ellers så er Rolls-Royce i Ulsteinvik en skikkelig servicebedrift med god greie på det de har laget.

Hvis du har omtrendtlige mål på pumpe/cylinder og årsmodell vil de helt sikkert kunne hjelpe deg.

telefon 70 01 40 00.

• 9 år senere...

Hei,

Jeg jobber for Rolls Royce Marine Brattvåg, og tar meg av alt reservedelssalg til gamle Tennfjord styresystem. Vi har sluttet med produksjon av disse for 6-7 år siden, men har diverse deler på lager fortsatt.

Ring meg på 70208805 eller send en mail på andreas.ytrelid@rolls-royce.com, så ser vi hva vi får til :)

Mål gjerne ytter og inner diamter på sylinder røret om du ikke finner noen type eller serie nummer. Da blir det lettere å hjelpe deg.

Mvh

Andreas R. Ytrelid

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...