ezach Startet 5.Mars.2013 Del på Facebook Startet 5.Mars.2013 Jeg behandler teaklister (Biltema) med Owatrol D1 og D2. Overflaten er glatt etter D1, men blir ru etter påføring av D2. Hva gjør jeg feil? :/ Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Hvor mange strøk med D2 har du lagt på? Støvfrie lokaler? Fuktig luft i lokalet? Det kan være lurt å slipe lett mellom strøkene for best mulig resultat på det avsluttende strøket. Det er det også en mulighet for at disse listene er pusset ganske hardt fra før for å få en OK overflate som selger bedre. Pusser man tre slipes ujevnheter ned, men pusses det hardt legges småfibrene flate uten å bli slipt ned ved "roten". Når man da oljer eller lakkerer oppå vil ved noen produkter disse fibrene reise seg igjen, med følgen at overflaten blir noe ru og ujevn. Mistenker du at listene er hardt slipt fra leverandørens side kan du tørke lett over listene med en fille dyppet i varmt vann før du oljer med D1 og senere D2. Dette kalles vannbeising. Når listene har tørket vil det være en fiberreisning som du sliper lett over med 180-240-papir. Så kan oljingen gå for seg på normal måte. Ved ønske om ekstrem finish kan vannbeising gjerne gjentas flere ganger, med lettere og lettere trykk på sandpapiret i etterkant, da fjernes så og si alt som er av eventuelle fibrer som kan reise seg. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Lokalene har grei luftfuktighet. Byggtørker står på de første timene etter påføring, men ikke om natten. Foretok en våtsliping med D1 etter første strøk med D2 i et forsøk på å fikse ruheten, men det oppsto på nytt ved neste strøk. Kanskje våtslipe toppstrøket med D2 og tørke av med ditto våt fille? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Er ruheten som i spisse pigger som stikker opp eller mer som appelsinhud? Temperaturen i selve boksen med D2 er OK før påføring? Hvis appelsinhud har jeg sett lignende når D2'en har vært for kald i seg selv. Da kan den tørke ujevnt og sige sammen slik at overflaten ser ruglete ut. Gjelder forsåvidt flere lakker enn D2. Det skal normalt sett ikke være nødvendig å våtslipe selve toppstrøket for godt resultat. Toppstrøket er toppstrøket det, og trenger ikke behandles etter påføring. Det er tross alt ikke snakk om knallhard billakk her, så hvis du etter flere strøk med D2 med våtsliping mellom fremdeles opplever ruhet vil jeg tro det er noe galt med selve boksen med D2 du har fått deg. Har boksen blitt utsatt for frost? Owatrol sier selv at våtsliping med sandpapiret dyppet i D1 er gode greier. Forsåvidt hensiktsmessig for bedre vedheft mellom lagene da D1'en løser opp D2'en til en viss grad, men det forutsetter en noenlunde jevn temperatur. Vannsliping fungerer også greit, og er ikke så temperaturavhengig. Et kjapt sveip med en fille med aceton etter overflaten er tørr sørger for god vedheft før siste strøket med D2. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Mer som skarp appelsinhud. Jeg lar boksen stå ved ovnen en god stund før påføring, men boksen har vært utsatt for frost. Og temperaturen synker jo når jeg skrur av ovnen for natten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Kan se ut for at du enten har frostskadet innhold eller for ujevn temperatur, ut fra hvordan du beskriver overflaten.. Det er viktig at lakken får tørke gjennomgående, ikke bare på overflaten, det kan være en grunn for at resultatet blir slik. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Tror du det har noe for seg å avslutte med sliping av toppstrøket, eller er effekten av frossen olje svekket beskyttelse? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Får du slipt vekk hinna vil jo underlaget også tørke etter hvert. Det er også godt mulig at hvis du har lagt flere lag så har ikke de underliggende lagene fått tørket nok hvis ikke jevn temperatur har vært til stede. Men om den tidligere frosne lakken er svekket må du nesten spørre Owatrol om, har ikke kjennskap til D2 på molekylbasis, regner med det er på det nivået lakken kan bli skadet under lagring i frost. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Takker. Skal sjekke med dem. :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 (redigert) Dette hender meg av og til når jeg lakkerer snekka om våren. Det skjer gjerne dersom jeg legger et strøk på ettermiddagen og det blir litt kaldt om natten. Da er det bare å pusse lett over og prøve igjen når forholdene er bedre. Stiller meg ellers tvilende til at innholdet i boksen kan ha fått frostskade. Redigert 6.Mars.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ezach Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Hvordan fikser du på det? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 ..Stiller meg ellers tvilende til at innholdet i boksen kan ha fått frostskade. Det gjelder kun noen lakker og malinger, ikke rene oljer så vidt jeg har erfart. Slikt jeg har forstått skjer det endringer på molekylplan slik at lakken ikke herder og fester skikkelig til underlaget som den skal. Uten at jeg skal si jeg er noen ekspert på området, men da jeg gikk på skolen ble dette nevnt at dette kan være et problem med noen lakker/malinger som ikke er lagret frostfritt. Derfor har jeg (stort sett..) vært nøye med å lagre slike kjemikalier innendørs, der det går an. Forhåpentligvis er ikke D2-boksen skadet, men også Owatrol selv anbefaler å lagre boksene frostfritt. Det er det sannsynligvis en grunn til Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Hvordan fikser du på det? Jeg pusser over med fint sandpapir, tørker bort støvet og lakkerer på nytt når det er bedre forhold, dvs. relativt varmt og tørt. Det gjelder kun noen lakker og malinger, ikke rene oljer så vidt jeg har erfart. Slikt jeg har forstått skjer det endringer på molekylplan slik at lakken ikke herder og fester skikkelig til underlaget som den skal. Uten at jeg skal si jeg er noen ekspert på området, men da jeg gikk på skolen ble dette nevnt at dette kan være et problem med noen lakker/malinger som ikke er lagret frostfritt. Derfor har jeg (stort sett..) vært nøye med å lagre slike kjemikalier innendørs, der det går an. Forhåpentligvis er ikke D2-boksen skadet, men også Owatrol selv anbefaler å lagre boksene frostfritt. Det er det sannsynligvis en grunn til Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.