Jump to content

Hvor kjøpe rimelige bukker for å støtte 20ft trebåt?

esg022

Recommended Posts

Jeg må finne meg nye (rimelige) bukker til min båt, en 20 fots trebåt med lang kjøl av jern i bunn. Total vekt er 1300 kg, jernkjølen er vel halvparten. Derfor står båten nesten i balanse uten bukker. Jeg trenger altså bukker til enkel støtte og når jeg skal balansere på dekk ifb pussing. Nåværende er av to stk brede 2X4" (råtne).

Skroget er vinglassformet, så store deler har horisontal profil (kan ha vertikal støtte).

Kan 4 slike duger (med stropp):

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Arbeidsbenk/Arbeidsbukk-hev--og-senkbar-20616/

Andre tips?

Omtrent som denne:

j22_28_d.jpg

Redigert av Ingar (see edit history)

Ville tatt mål av delene til de gamle bukkene og laget nye selv. Blir mye stødigere enn de bukkene du linket til fra Biltema. Har lagd flere slike bukker selv, det er forholdsvis raskt gjort. Du trenger ikke mer utstyr enn håndsag, drill og borr til boltene og eventuelt en høvel for å avrunde kantene. Fordelen med slike bukker som vist på bildet er at disse er lagd slik at de er stødige hvis de settes rett vei i forhold til båten, selv om det skulle komme sidelengs press (at de presses utover i forhold til båten de støtter). De til Biltema er like på begge sider og dermed langt mer ustødige i bruk.

Hvis du likevel skulle ende opp med Biltemas versjon, kan det være en fordel at stålprofilen i toppen støtter under kanten på et av bordene på hver side av båten. At bukkene dras til slik at de står stramt opp under bordet. I tillegg bør bukkene festes til hverandre på tvers med tau eller kjetting så ikke bukkene sklir fra hverandre. Bakdelen med å støtte under kanten på et av bordene er at det blir mer punktvis belastning på saumen/klinken i forhold til mer tradisjonelle bukker som fordeler belastningen bedre over flere bord. Fordel å plassere bukkene slik at de dekkes av et eller flere spant.

De nåværende bulkene er veldig store (4 bein og fast konstruksjon). Jeg har søkt etter en mal på slike enkle bukker som kan slås sammen av tre, men finner ikke på nett. Vet du om en link?

En viktig faktor er opplag av krybben i båtsesongen. Har bare en 6 kvm bod.. Byliv og båtliv er vanskelig å kombinere! Derfor tror jeg isoporkassene er utelukket. De frister allikevel som støtte ved sjøsetting, for bedre nattesøvn. Forrige vår ble det ubåt :-)

Får du ikke oppbevare bukkene i båthanva om sommeren? Jeg har skrevet navn på mine, og i havna hos oss stables alle bukkene på en plass slik at det bare er å finne dem fram på høsten. Sikkert en fordel at havna ikke er så stor, og at vi leier kran og tar alle båtene ut og opp på samme dato.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...