Jump to content

Single-grade motorolje til Ford 2712e?


Veslekari

Recommended Posts

10W-30 blir veldig tynt på en gammel motor. jeg ville ha gått for en 15W-40 olje av god kvalitet. Det trives de aller fleste eldre dieselmotorer helt utmerket med!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Årsaken til at boka sier singelgrade 30 er trolig at både motor og bok er fra 70 tallet. Da var ikke multigradeoljer kommet for fullt på markedet, og særlig ikke lenger sør i europa der både boka og motor er laget. Hadde motoren blitt produsert i dag ville boka sikkert sagt 15W- 40 olje. Det var ihvertfall tilfelle med min fra 1977 mod bmc hvor det sto singelgrade 30, mens ei nyere bok på nettet anbefaler 15W- 40.

Link to post
Share on other sites

Om det har noe for seg eller ei?

Vel kan fortelle hva vi opplevde: For maaaaange år siden bygget vi opp 4 stykk 2712 og 2 stykk av den med 6 sylindre. Monterte de i noen sjarker. Fikk reklamasjon på en av de like etter første service på ca. 50 timer. Oljetrykket forsvant nesten helt på tomgang og alarmen kom på. Vi tok ned bunnpannen og reagerte litt på hvordan oljen oppførte seg i forhold til vanlig motorolje. Var nesten som vann, men ikke helt. Fant en kanne oppi båten med olje av type "syntetisk". Eieren hadde skifte oljen selv og sa han hadde kjøpt denne. Vi gjorde rein bunnpannen og fylte på vanlig mineralsk olje og startet opp. Oljetrykket var nå ok og helt likt trykket vi hadde under prøvekjøring. Siste vi så i sjarken var da den forsvant nordover på torskefiske. Den motoren har gått over 15 tusen timer etter dette uten at oljetrykket har vært noe problem...Motorene ble konstruert på slutten av 60 tallet og produsert til ca. 82, i en tid da vi hadde singelgrade olje og syntetisk var ukjent. Derfor ville jeg brukt den mineralske.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det har noe for seg eller ei?

Vel kan fortelle hva vi opplevde: For maaaaange år siden bygget vi opp 4 stykk 2712 og 2 stykk av den med 6 sylindre. Monterte de i noen sjarker. Fikk reklamasjon på en av de like etter første service på ca. 50 timer. Oljetrykket forsvant nesten helt på tomgang og alarmen kom på. Vi tok ned bunnpannen og reagerte litt på hvordan oljen oppførte seg i forhold til vanlig motorolje. Var nesten som vann, men ikke helt. Fant en kanne oppi båten med olje av type "syntetisk". Eieren hadde skifte oljen selv og sa han hadde kjøpt denne. Vi gjorde rein bunnpannen og fylte på vanlig mineralsk olje og startet opp. Oljetrykket var nå ok og helt likt trykket vi hadde under prøvekjøring. Siste vi så i sjarken var da den forsvant nordover på torskefiske. Den motoren har gått over 15 tusen timer etter dette uten at oljetrykket har vært noe problem...Motorene ble konstruert på slutten av 60 tallet og produsert til ca. 82, i en tid da vi hadde singelgrade olje og syntetisk var ukjent. Derfor ville jeg brukt den mineralske.

 

Dette er mine erfaringar også, på eldre annleggsmaskiner og eldre motorar generelt. Då er det betre å ha på litt varme i maskinrommet før oppstart så startar dei lettare når oljen er litt lunka. og så slepp ein med mindre oljeforbruk også. Eg heiv på Castrol 15w-40 mineralsk, på Fordane mine i "Øyfjell" og oljeforbruket gjekk iallefall ned med ein gong. Eg har 2 stk 2704 ET i kjellaren.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

15w-40 olje er 15w-40 olje enten den er mineralsk eller syntetisk.Viskositeten skal vere den samme.

Ja det veit eg og, og eg har seld olje sidan 1982.

 

Mine erfaringar er som ovanfor. Når eg fysisk opplever at oljeforbruk går ned så då trur eg på det, så lenge det ikkje er snakk om kaldstartar i -20 30 kalde grader. Då fyller eg lykkeleg mineralolje på mine gamle motorar, og dei er det mange av. Alt for mange seier kjerringa :lol::lol:

 

Felles for dei fleste er at dei er gamle og har mange timar 3 000, 6 000, 10 000 og 15 000 der fyller eg mineralsk olje og har nesten ikkje oljeforbruk i det heile.

 

På den forholdsvis nye John Deere`n med common rail, ja der brukar eg sjølvsagt syntetisk, den hadde vel fått apoplektisk annfall om eg hadde fylt på rein mineralolje. :giggle:

Det litt snodige er at den brukar faktisk litt olje, han går selfølgeleg mykje men sjelden over 1800-2000 o/m.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...