Jump to content

Bytte axeltätning på MaxPower bog thruster

ebonita

Recommended Posts

Det skal greie seg med å oppgi dimensjonen 15x30x7 når du bestiller. Hvis du ikke får tak i tetningsring med 7mm høyde er det ofte mulig å bruke en tynnere eller tykkere tetning. Simmerring er forøvrig et produktnavn, tetningsring er den rette betegnelsen.

ASL har støvleppe. Tror det er viktig å få med i og med at den står eksponert for sjøvann. Jeg holder på å ta fra hverandre resten nå, og på inngående aksel er det en tetningsring uten støvleppe, dvs. A/AS-profil.

Øivind

Da har jeg demontert propellaksel, lager, simmeringer og o-ringer i lokkene. Alt ser bra ut hos meg, med unntak av et lager som har litegrann slark, og veldig hard gummi i simmerringene. Ser ut som alle delene er kurante. Jeg er noe usikker på dimensjonen jeg skal ha på o-ringene, da 2.7mm som jeg måler ikke er noen standard. Jeg tror at 3mm o-ringer burde passe.

Har våget meg på å lage en liten deleliste:

4x Skrue M6x12 hex senkhode (DIN7991?) rustfri

2x O-ring 44x3mm

2x kulelager 16002

2x simmering ASL 15x30x7

Da har jeg demontert inngående aksel, og oppdaterer derfor delelisten:

4x Skrue M6x12 hex senkhode (DIN7991?) rustfri
2x O-ring 44x3mm
2x kulelager 16002 (15x32x8)
2x tetningsring ASL 15x30x7, husk å få med rustfri fjær
1x kulelager 6001 (12x28x8)
1x kulelager 6001-2RS1*
1x tetningsrings A 12x28x7, husk å få med rustfri fjær
* 6001-2RS1 er lageret som står øverst på inngående aksel. Dette lageret, sammen med tetningsringen, hindrer oljen i girhuset fra å komme inn i båten (husk at dette ofte er under vannlinjen, og at det derfor er et lite overtrykk på oljen her). Det er derfor viktig å få tak i riktig lager, og å montere det på rett plass. Vær obs på at det finnes forskjellige tetninger på kulelager, og disse har forskjellige funksjoner. RS1 har dårlige høyhastighetsegenskaper, men tetter godt mot vann, både statisk og dynamisk. RSL har motsatte egenskaper, og kan ved første øyekast se ganske likt ut, men konsekvensen av å forbytte disse kan være lekkasje inn i båten.
Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Pass på å få med rustfrie/syrefaste fjærer til disse ringene. Ellers holder de ikke lenge. :smiley:

Hm. Etter å ha tenkt på dette, så lurer jeg litt på hvor viktig dette er. Fjærene står jo i det oljefylte girhuset, så så lenge tettingene er i orden vil det vel ikke komme sjøvann på fjærene. Og olje tåler de vel om det er vanlig stål?

Øivind

Takk for tipset, men det oppdaget jeg da jeg bladde i o-ringkatalogen til Otto Olsen. :) Vet du om diameteren på en o-ring krymper med årene?

Nei, det tror jeg ikke er mulig. Det som derimot er vanlig er at de blir deformert pga. forspenningskraften fra monteringen slik at de kan bli litt urunde eller firkantet. For å finne det rette målet på en gammel ring må man ofre måle diameteren på flere steder og ta et gjennomsnitt.

Jeg skal ikke banne på det, men jeg er rimelig sikker på at 2,8 er en vanlig dimensjon. Dersom du kjøper en O-ring som er for tykk er det ikke sikkert at den får plass i sporet slik som det er designet for med påfølgende lekkasje.

Hm. Etter å ha tenkt på dette, så lurer jeg litt på hvor viktig dette er. Fjærene står jo i det oljefylte girhuset, så så lenge tettingene er i orden vil det vel ikke komme sjøvann på fjærene. Og olje tåler de vel om det er vanlig stål?

Ja, inne i gearhuset skal det jo være oljefyllt. Får du sjøvann der har du andre problemer enn at fjærene på simmerringene ruster av :giggle: Det med rustfrie fjærer er vel mest aktuelt på pakkbokser til propellaksel.

Da er alle deler bestilt på forskjellige nettbutikker. Tetningene til propellakslingen ble i Viton. Håper det funker greit.

Så langt må jeg si at kvaliteten på girhuset ser ut til å være meget bra. Mitt er vel fra da båten var ny i 1998. Som sagt var det ene lageret litt slarkete, og det lakk litegrann olje ut, men bortsett fra det er alt det innvendige tilsynelatende som nytt. Har jeg litt flaks holder denne overhalingen så lenge jeg har båten.

Jeg har klart å lage et par merker i kanten av flatene som endelokkene ligger an på. Er det greit å bruke våtslipepapir på bronse, eller er det noe annet som er mer egnet?

Øivind

Svart (redigert)

Just hemkommen från barnkalas hos dottern.

Ja här var det mycket bra kunskaper.

Kullager har jag hittat hos en svensk leverantör (http://www.kullagret.com/kullager/sparkullager/16000-serien/74) som säljer styckevis till privatpersoner. 16002 kostar där 89 kr/st

Men tätningsringar hittar jag inte så enkelt någon som säljer till privatpersoner. Säljer Otto Olsen styckevis? Har dom isf kanske lager också?

Vilken netbutik köpte Du tätningsringar ifrån oivindg? Kanske kan Du ge mig deras artikelnummer oxå...

När det gäller den rostfria fjädern så skulle jag inte chansat på något annat än rostfritt.

Men det bör väl inte vara något problem att återanvända fjädrarna från de gamla packboxarna så länge de inte är förstörda.

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg kjøpte tetningsringer på ebay. Søk på "rotary shaft oil seal 15 30 7". Pass på at du skal ha "TC", "WAS" eller lignende for å få med støvleppe.

Jeg klarte å skade den ene fjæra da jeg banket ut tetningen, så jeg bestilte Viton-tetning der selger spesifiserer at det er med rustfrie fjærer. Men etter kommentaren til Komodo bestilte jeg et sett i nitril også. Det koster jo nesten ingen ting. Så får jeg bruke ventetiden på å finne ut hvilke tetninger jeg skal sette inn.

Skruer kjøpte jeg også på ebay "10 Senkkopfschrauben V4A M6X12 DIN 7991 Edelstahl A4 - mit Innensechskant". Jeg har ingen velassortert skruebutikk i nærheten, så for meg er det lettere å få dem i postkassa enn å løpe fra butikk til butikk.

Den eneste usikkerheten er tykkelsen på o-ringene. For meg ser det ut som at 2.65mm og 3mm er standard. De o-ringene jeg har er definitivt ikke så tynne som 2.65mm. Men så spørs det selvfølgelig hva toleransene er. Kanskje er det 2.65mm med maksimal plusstoleranse jeg har, eller kanskje er det 3mm med minimumstoleranse? Hvordan beregner man dette? Sporet ser ut til å være 2mm dypt og 3mm bredt. På den ene siden er det presspasning mot yttervegg, mens det på andre siden er noen tiendeler klaring, slik at o-ringen kan presses inn i mellomrommet. O-ringene hadde spor av dette. Vil jeg ikke merke om det passer eller ikke når jeg monterer? Hvis jeg får presset delene sammen med en 3mm o-ring, vil jeg da kunne ha skadet o-ringen under montering?

Øivind

Svart (redigert)

Eftersom det inte är någon nämnvärd tryckdifferens så tror jag inte detta är så kritiskt.

Mina O-ringar mäter jag till 44 x 2,6 något deformerade från 15 år på plats.

Hade egentligen inte tänkt byta dessa men if so så skulle jag nog gå för 44 x 2,65 om detta är en standard dimension.

Toleranserna är sannolikt inte så stora.

Fuskalternativ är kanske 42 x 3?

Bra det ordnet seg! - Litt sent kanskje, men anbefaler å bruke langsomtherdende/ikkeherdende gjengebehandling på boltene og evt. flensene der det er metall mot metall. Gjør jobben med evt. demontering senere mye lettere!

Jeg liker gode gamle tretjæra fra loctite (nå Henkel, tidligere Permatex) for å hindre at gjenger setter seg, irrer osv. Funker også bra under vann på drevbolter(rustfritt i lettmetall), bunnplugger, påhengere osv.

Lykke til!

Når det gjelder gjenger, så må jeg fremheve Biltemas aluminiumspasta som absolutt kremen av det man kan bruke, også når det gjelder metaller som innbyrdes vil gi galvaniske reaksjoner. Ikke bare under vann, men også på varme plasser som eksossystemer der man kan få sterk rust. Plukket nettopp fra hverandre noe som har sittet montert i 10 år, ikke noe problem. Og samtidig som man er innom Biltema, de har også 'fluid gasket' i forskjellige varianter. Kan anbefales på det varmeste, særlig om man har litt lurvete o-ringer.

Redigert av Hulda (see edit history)

Sporet ser ut til å være 2mm dypt og 3mm bredt. På den ene siden er det presspasning mot yttervegg, mens det på andre siden er noen tiendeler klaring, slik at o-ringen kan presses inn i mellomrommet. O-ringene hadde spor av dette. Vil jeg ikke merke om det passer eller ikke når jeg monterer? Hvis jeg får presset delene sammen med en 3mm o-ring, vil jeg da kunne ha skadet o-ringen under montering?

Et sporet rektangulært i profil?

Når O-ringen blir presset sammen må den ha et sted å gjøre av seg. Hvis du tenker deg et tverrsnitt av O-ringen må det som blir presset sammen i en retning flyte ut i en annen retning, den endrer ikke volum. Hvis du bruker en O-ring som er for tykk får den ikke plass til å flyte ut i O-ring sporet, og den vil kunne bli ødelagt under montering. Dette er en vanlig feil, og da er det nesten garantert at den lekker. Tetningsfabrikantene oppgir standarder for hvordan slike spor skal utformes, men når jeg skrur på slikt opplever jeg at maskinfabrikantene stor sett gjør sine egne valg når disse sporene utformes.

Et annet tips er å ta på litt silikonfett e.l. før du monterer, da smetter alt lettere på plass. Tetningsremedier ala "form-a-gasket" på O-ringer er tabu.

Eftersom det inte är någon nämnvärd tryckdifferens så tror jag inte detta är så kritiskt.

Ikke helt enig i det resonementet ebonita.

Disse tetningene er som regel utformet slik at de tetter bedre jo høyere trykkdifferansen er.

Tetningsremedier ala "form-a-gasket" på O-ringer er tabu.

Huffda, dette bruker vi som ren rutine på utstyr som kjører under langt høyere press enn hva det er snakk om her. Både når det gjelder prosess, temperatur og trykk. Og på fabrikater i absolutt verdensklasse. Personlig ville jeg ikke hatt særlige motforestillinger, så lenge det blir tett.

Mina O-ringar mäter jag till 44 x 2,6 något deformerade från 15 år på plats.

Hade egentligen inte tänkt byta dessa men if so så skulle jag nog gå för 44 x 2,65 om detta är en standard dimension.

Toleranserna är sannolikt inte så stora.

Fuskalternativ är kanske 42 x 3?

42mm blir vel mer enn 12mm kortere enn 44? I såfall tror jeg at jeg ville gått for 43 x 3.

Jeg har dobbeltsjekket målene, og det ser ut som sporet bare er 2.8mm bredt. Da vil en 2.65mm o-ring fylle sporet omtrent 100%. Jeg fant 43.7 x 2.65mm på nettet, så jeg bestilte noen sånne. Da har jeg litt å velge mellom når jeg skal montere igjen.

Har helt glemt at det ikke sitter noen offeranode på mitt girhus, så da mangler det fortsatt én del før jeg har bestilt alt. :)

Øivind

Legger ut noen bilder jeg har tatt underveis, i tilfelle det er noen som lurer på hvordan det ser ut innvendig i girhuset.

Først trikset for å få løs skruene. Bank med kjørner i en retning som vrir skruen i riktig retning.

20130309_131706.jpg

Her har jeg banket på endelokkene med kjørner for å få vridd dem nok til at jeg kan banke dem ut med en hammer på baksiden av lokkene. Første lokket er tatt av. Legg merke til hvor flat o-ringen er.

20130309_132227.jpg

Slik ser propellakslingen ut.

20130309_132242.jpg

Og slik ser det ut inne i girhuset. Bolten som oppe til venstre er tappeplugg. I hodet på denne er det gjenger for å skru fast offeranoden..

20130309_132316.jpg

Husk å notere hvor mange shims som er brukt, og hvor.

20130309_132720.jpg

Innsiden av endelokk etter at lageret er tatt ut. O-ringen er fjernet. Litt vanskelig å se, men o-ringsporet er tilnærmet rektangulært.

20130309_150004.jpg

Utsiden av endelokk etter at tetningen er fjernet.

20130309_150011.jpg

Og her med tetningen. Tetningen er her snudd i forhold til riktig montering, for å vise utformingen på innsiden.

20130309_150027.jpg

Her er delene på inngående aksling. Tannhjulet sitter på splines, og er festet med et clips (sitter på enden av akslingen). Det åpne lageret er montert fra innsiden av girhuset, mens det lukkede lageret er montert i røret som går inn i båten. Tetningen sitter i samme rør, og monteres etter det lukkede lageret. Bolten er den tidligere nevnte bunnpluggen. Jeg demonterte denne for å komme til med en stang for å banke ut det lukkede lageret og tetningen.

20130309_155027.jpg

De to hullene i røret som går inn i båten er der oljen fra oljetanken inne i båten kommer. Som man ser er halve hullet plassert under kanten på det lukkede lageret, slik at det er åpent inn i girhuset. Det lukkede lageret og tetningen hindrer at oljen pipler inn i båten.

20130309_155033.jpg

Øivind

Bra och instruktiva bilder Öivind!

Mina o-rings-spår i gavlarna ser ut så här och är i det närmaste rektangulära, 3,1 mm breda och 2,2 mm djupa.

o-ringsspaar.jpg

Bottendiametern är 44 mm. Hålet i huset har jag inte exakt mått på men det bör väl vara 48 mm och några tiondedelar. Dvs en o-ring på 2,65 mm ger väl en rätt rimlig förspänning efter montering?

Vad jag menar med att o-ringsmåtten inte är så kritiskta är att detta är ju en statisk tätning så det bör inte bli så svårt att få det tätt.

Och visst blir väl en 42 mm o-ring drygt 6 mm kortare än en 44, dvs c:a 4%. Man skulle ju kunna räkna på hur väl en 42 x 3 mm ring kommer att fylla i dessa o-ringsspåren, men det känns lite som överkurs. Det kan nog lämnas till känslan vid montering...

Huffda, dette bruker vi som ren rutine på utstyr som kjører under langt høyere press enn hva det er snakk om her. Både når det gjelder prosess, temperatur og trykk. Og på fabrikater i absolutt verdensklasse. Personlig ville jeg ikke hatt særlige motforestillinger, så lenge det blir tett.

Dette kan sikkert diskuteres i det vide og det brede, men min mening er at en O-ring ikke får gjort jobben som den skal når den er sauset inn i pakningssement. Når du snakket om å fikse en fillete O-ring med slikt trodde jeg du snakket om nødreparasjoner i garasjen, ikke spitzenklasse prosessutstyr i Nordsjøen :wink:

Mina o-rings-spår i gavlarna ser ut så här och är i det närmaste rektangulära, 3,1 mm breda och 2,2 mm djupa.

Og slik mener jeg at et O-ringspor skal se ut! Noen lager sporene slik at de er runde i bunn, da har ikke pakningsmaterialet noe sted å gå når ringen blir presset sammen.

Bottendiametern är 44 mm. Hålet i huset har jag inte exakt mått på men det bör väl vara 48 mm och några tiondedelar. Dvs en o-ring på 2,65 mm ger väl en rätt rimlig förspänning efter montering?

En grei måte å finne ut hva som er riktig dimensjon er akkurat som du har gjort nå, bare med litt mer nøyaktige mål. Du bør være innenfor tienedelen. Passe press på en tetning i denne tykkelsen er ca 0.8 - 1 mm. Jeg har en tabell på dette, jeg kan se om jeg finner den og legge den ut senere. En dynamisk tetning må ha mindre press enn en statisk.

Vad jag menar med att o-ringsmåtten inte är så kritiskta är att detta är ju en statisk tätning så det bör inte bli så svårt att få det tätt.

Selvsagt enig :smiley:

Och visst blir väl en 42 mm o-ring drygt 6 mm kortare än en 44, dvs c:a 4%. Man skulle ju kunna räkna på hur väl en 42 x 3 mm ring kommer att fylla i dessa o-ringsspåren, men det känns lite som överkurs. Det kan nog lämnas till känslan vid montering...

Du har helt rett. Jeg har tydeligvis glemt elementær geometri. :blush:

Øivind

Jeg har prøvd å finne type olje som skal brukes i girhuset. Jeg finner ikke noe for våre thrustere, men i manualen for en R300 (retract) fra Max Power står det at de bruker Hypoid HD 80W/90 transmission oil. Litt googling viser at dette er en olje i hht. API GL-5. Biltema har en transmisjonsolje 80W/90 som oppfyller API GL-5, art. nr. 36978. Denne koster 59.90 for en liter. Regner med at denne holder i massevis?

Max Power sier også at propellakslingen på utsiden av girhuset bør settes inn med silikonfett for å hindre belegg med påfølgende skader på tetningene.

Øivind

Har faktiskt idag varit och köpt en flaska av Biltema - oljan som Du nämner.

Har läst att det skall vara EP90 i någon Owners Manual.

Har dessutom använt den tidigare till ändamålet, och växeln verkar att ha trivts bra med det.

Var sedan hos AMAB i Malmö och efterfrågade o-ringar 44 x 2,6 mm

Jag vet sedan tidigare att killen som jobbar där KAN o-ringar, och han sa genast -'jaha, 2,62 mm det är amerikansk standard' och så gav han mig två ringar 44 x 2,62.

'För dyrt att fakturera' så jag fick dom free of charge. Dagen räddad...

Nu väntar jag bara på SKF-lager från Tyskland och packboxar från England.

Har Du förresten några visdomsord när det gäller shimsning Öivind (eller någon annan).

När jag plockade isär växeln så satt det två shimsbrickor på axeln bakom drevet och en shimsbricka framför.

Lite silikonfett är säkert ingen nackdel om inte annat för att skydda packboxen från att skadas vid igångkörning.

For dyrt å fakturere er alltid hyggelig å høre! :)

Angående shimsing, så har jeg tenkt å montere lagerne i lokkene først og prøvemontere akslingen med shimsene slik de var. Ser for meg at det skal være en bitteliten aksiell slakk, og at giret skal gå uten hakking eller ulyder. Hvis det ikke funker som forventet får jeg skaffe noen flere shims og improvisere. Jeg vet ikke om noen bedre måte å gjøre dette på enn å føle seg fram.

Når jeg er fornøyd med shimsingen monterer jeg tetninger og o-ringer og skrur alt sammen.

Øivind

Jeg fikk o-ringer i størrelse 43.7x2.65 i dag. Fikk så vidt montert lokkene med o-ringene på. Tok dem av igjen, og det var ingen tegn til kniping eller lignende på o-ringene. Virker som dette er ganske optimal dimensjon.

Jeg har nå fått alle delene jeg har bestilt. De ble bestilt lørdag 9/3-13. Noen deler kom forrige uke, og de siste kom i dag. Bestilt fra Tsjekkia, England, USA og Hong Kong!

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...