Jump to content

Får ikkje start på Ford Industrial/sabb 2710E motor.

PerRL

Recommended Posts

Eg har en Ford Industrial 2710E motor i Colin Archeren min (i Bergen) som ikkje ønsker å vakne etter vinteren. Eg har prøvd mykje, over lenger tid, før en venn på brygga foreslo at eg burde forsøke å poste på båtplassen.

Problembeskrivelse:

Ford industrial 2710E series (marinisert av sabb) motor som ikkje vil starte.

Startmotoren går seint. Trur ikkje dette er på grunn av feil motorolje (kjører Mobil Delvac 15W-40 motorolje), ei heller trur eg det er batteria (har 2 (litt) gamle 110 Ah LA batteri og eit rimeleg nytt 65 Ah gel startbatteri. Eg målte spenninga til å vere 14 volt når eg forsøkte i dag). Nyanskaffa Victron Centaur batterilader (fordi eg mistenkte at lading var problemet).

Det er mulig det er på grunn av en eller annen kortslutning, men eg skal som neste ting eg gjør gå over alt elektrisk anlegg som har med starter å gjør. Eg frykter at dette ikkje vil hjelpe (men vil umiddelbart poste om eg finner noko).

Motoren har aldri hatt nokon problem tidligere, men slik eg hugser det har startmotoren alltid gått litt seint. Eg fekk ikkje start på han i desember heller, men da var det nesten nede i null grader i motorrommet, og eg tenkte dette var årsaken.

Det er kanskje en liten mulighet for at grunnen til at startmotoren drar seint er at gearoljen er kald/gammel? Kan problemet kanskje løses ved å skifte olje i gear?

Eg har lufta diselmotoren - opp til fleire ganger.

Eg er, som dere sikkert forstår, rimelig fersk i game'et. Eg bur i båten i Solheimsvika marina, og tar gjerne imot besøk!

Er det nokon på båtplassen som har en formening om kva problemet kan vere? Er det nokon som har erfaring med denne motoren?

Redigert av PerRL (see edit history)

Når du kinner, kommer det eksos, er det antydning til tenning?

Kan du kinne i 20sek uten at turtallet på starter endrer seg?

Det kan være vann i dieselen som gjør det, dette samler seg alltid på laveste punkt og hvis du har tappeplugg men ikke brukt den er det mulig vannet draes inn istedenfor diseselen.

Tror ikke du skal tenke så mye på olja enda, har du sort olje på pinnene etter litt kinning går det helt greit å vente med å bytte denne til du har fått start.

Det er to ledninger du trenger å sjekke.

Minus fra batteri til gods på motor og pluss fra batteri til starter.

Løsne dem, rengjør festepunkt (sandpapir er fint) og sett inn med vaselin, stram _passe_ godt.

vær sikker på at du har ett eller flere gode batterier, har du flere batterier som er ok, koble dem i parallell når du skal kinne. (pluss på pluss og minus på minus)

Forøvrig, jeg vet ikke hvordan ford motorene er, men finn ut av om stopphendelen står i riktig posisjon på dieselpumpa! Er den mekanisk holder det kanskje å sjekke at den gir utslag på dieselpumpa når du drar den ut / dytter den inn på konsollet.

Har du mogleghet for å seta på varme i motorrommet, det vil uansett hjelpe på litt om du må kinne eindel.

Korleis er stoppfunksjonen elektrisk/mekanisk eller mekanisk..... sjekke om det er i orden

Kaldstarten eller gløding, veit ikkje korleis det er på den der eg.

Og så diesel, kjem det diesel om du løsnar litt på muttrane til dieselrøra inn på dysene når du samtidig kinnar motoren.

For du har vel sjekka for vatn og andre ulumskheter i dieselen.

Er det CAV rotorpumpe er den veldig nøye på lufting, det skal ikkje vera så mykje som ei lita luftboble for du kan gløyme å få start.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Takk for raske svar!

20 sek., volvolainen?!? Eg vil vel heller si noko slikt som 5-6 sek. før turtallet begynner å gå litt ned. Men det er som sagt allerede rimelig seint turtall, og det virker som om starteren sliter litt. Først tenkte eg at det var batteri, så fekk eg meg ny lader og trur heller at det har med motoren å gjøre. Eg får kanskje lånt en start-lader (som kan levere nok amper til start) i morra. Da får eg testa om det er strømmen.
(Batteria var på 12.6 volt etter at eg hadde kinna litt. Men eg har ikkje peiling på kor lenge dei bør klare å kinne.)
Trur ikkje det er vann i diselen som kan gjøre det. Da eg lufta (igjen) i dag, var det definitivt disel som kom ut. -og i store mengder.. Men kanskje det fortsatt kan vere litt vann i diselen.. Eg kan tappe når eg prøver igjen i kveld.
Takk for råd om oljebytte og ledninger til startmotor, valvolainen. Ser på det etterpå.
M/B Øyfjell: Eg satt på en vifteovn tidligare i dag, men må vente litt med å fortsette (batteri/startmotor var lei seg og ville ikkje meir). Allt i motoren er mekanisk, og sjølve motoren er fra 1973. Denne sjekker eg manuelt i motorrommet kvar gang eg forsøker å starte.
Tenninga har eit stille mellom "stopp" og "start", men eg trur ikkje dette er gløding. Eg finner ikkje noko om det i manualen.. Trur m.a.o. at det er kaldstart.
Eg har ikkje fått sjekka om det kjem diesel om eg løsnar på muttrane til dieselrøra inn til dysene, då eg må vere ein annan plass en inne i motoren når eg kinner.
Det kjem ikkje vatn frå primerfilteret(opna krana, no). Kjem berre diesel også når eg luftar. Rein, fin diesel.
Eg byrjar å tenkje at det problemet er elektrisk, igjen. Vurderer å forsøke å starte med lader ikopla. Det er berre 30 A, men kan vel ha noko føre seg? Kor mykje strøm er det snakk om til startmotoren, eigentleg?

Hvis starteren dør hen etter 5 sek, så spørs det om batteriet ditt er slitent.

Hvis du har separat forbruksbank og startbank, vil du bare bruke det ene batteriet i startbanken når du kinner.

Et friskt batteri er alfa og omega med en kald diesel.

En 30 amp lader vil ikke gjøre noe forskjell på kinning.

Du trenger kortslutningstrøm, mengder av det:=)

Startbooster kan være et addendum til et batteri, men allerhelst ville jeg prøvd med et batteri du _vet_ er bra. En startbooster er kjekk på små bensinere, store diesler trenger litt mer krutt.

Har du ikke et i bilen du kan 'låne' litt? Har du litt guff på gel batteriet i båten kan du alltids starte bilen med det hvis du skulle tømme bilbatteriet litt mye.

Ikke stol på startkablers evne til å overføre strøm. Hvis du prøver bilbatteriet, så må du skru batteriklemmene på!

Kan alltids jukse med litt startgass, hvis det er turtall som er problemet kan det være nok til å bikke motoren igang og få fart på dieselkreftene.

Ja, spørs om eg ikkje må kjøpe meg eit nytt batteri. Eg trur kanskje at eg har klart å ødelegge mitt første AGM batteri allereie første vinteren, da det har vore djuputlada over lenger tid (dette var før eg las meg opp på batteri). Eg håper dette er årsaken, da alternativet er at startmotoren er dårlig eller lekker strøm - eller av annen årsak trekker for mykje strøm..

Kor lenge kan du kjøre startmotoren før den begynner å gå seinare? Kor heftig bør dei egentlig snurre? Eg har berre budd i båt i 5 mnd., men har heile denne tida hatt dårlig el.anlegg. Dette er i ferd med å ordnes opp i!

Jeg har samme motor. Ser at flere har anbefalt å sjekke stopper. Kan hende wiren har hengt seg opp og stopperen står på. Min har en "kaldstartknapp" på siden av dieselpumpa. Du hører et klikk når denne trykkes inn, starter da lettere hvis motor er kald. Den slår seg av selv når motoren er varm. Vil nok uansett anbefale deg å bytte startbatter + ev. også starter, da livet er for kort til å lure på om man kommer videre når man er på tur! :wink:

Hva er egentlig forskjellen mellom den jeg har 2401E og denne "2701E ? Min er en 4 sylindret sugemotor,har gløding og fra 1979. Jeg klarer såvidt å dra rundt motor med 1 fulladet bluetop fra optima.Jeg starter med begge batteriene..Ellers så er vel som nevnt her,stopperen,(min er elektromagnetisk) gode kontaktflater til batteri og starter noe å gå videre med hvis nye batterier ikke gjør susen for deg.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Ford har ikke gløding, men noen (i bil) ble levert med fakkelstart. Da går det et tynt dieselrør inn til en glødespiral i innsuget, som antenner dieselen. Dette høres som et lite "poff". Har di Simm's dieselpumpe, sitter det en liten knott med gummimansjett rundt, på siden av pumpa like ved turtallsregulatoren. Denne knotten drar du ut, slik at motor får mer diesel i startøyeblikket. Seffull gass på gasshendel.

Ellers er det enkelt å ta av startmotor og skjekke børstene. Du trenger ikke å åpne starter, nok å ta av blekket som er skrudd rundt starter i bakkant. Her sitter fire børster, og dersom en av disse gir dårlig kontakt, vil starter dra med halv effekt.

Redigert av tb55 (see edit history)
  • Antar at du har noe som ligner denne og da er kaldstart knappen nr.7 trykk inn den før start.(må trykkes inn for hver startforsøk)

En Ford som ikke starter med Kaldstarten.

1. Stopphendelen aktivert. (nr 6)

2. lite strøm

3. sliten starter

4. Luft og vann går den ikke på.

brennstoffpumpenn.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det kan være lurt å sjekke opp koblingspunktene fra batteri til starter og jordingsledningen fra motor til batteri først, som nevnt lenger oppe i tråden. Hjelper ikke med nytt batteri, hvis strømmen ikke kommer frem. Jeg har en litt mindre, men like gammel diesel-hakker, og har hatt litt lurvete kobling mellom motor og jordingsledning. Kunne glemme å få start, og kjørte tom batterier. Med skikkelige koblinger kommer all strømmen dit den skal, og hvis det er feilen, så kan du få mer fres på starteren. Jeg hadde sett på dette først.

Var gløding på den Ford Sabben jeg hadde for en del år siden også.

Husker ikke type betegnelsen, men var en 56 hk 78-79 modell, maken til de som i sin tid sto i Ford Transit.

Tung som F.. å dra rundt.

Slet stort sett hver gang jeg skulle starte om det var 5 grader eller kaldere og motor hadde stått stille i noen dager.

En varmeovn under motor i ett par timer før start hjalp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Min venn Mike hos Lancing Marine i England http://www.lancingmarine.com/index.html ville ha med noen ord her. De har bygget opp og solgt mange slike motorer(og andre) siden de startet for over 40 år siden.

Hi,

We normally use 12V 110A-H batteries on Fords, but with colder
temperatures, maybe the larger 185A-H would be better. Both these
sizes are commonly available in the truck world.

Cables need to be at least 70 sq.mm, or if particularly long, 95
sq.mm.

Check voltage AT THE STARTER terminals whilst cranking is at least
10.0 volts.
If this is not present check voltage drop down each cable.

Regards,

Mike Bellamy,
Lancing Marine,

Redigert av Gudrun (see edit history)

Min venn Mike hos Lancing Marine i England http://www.lancingmarine.com/index.html ville ha med noen ord her. De har bygget opp og solgt mange slike motorer(og andre) siden de startet for over 40 år siden.

We normally use 12V 110A-H batteries on Fords, but with colder

temperatures, maybe the larger 185A-H would be better. Both these

sizes are commonly available in the truck world.

Cables need to be at least 70 sq.mm, or if particularly long, 95

sq.mm.

Check voltage AT THE STARTER terminals whilst cranking is at least

10.0 volts.

If this is not present check voltage drop down each cable.

Det kan jeg skrive under på.

20 år siden jeg heiv ut startbatteri og koplet starteren til den ene forbruks-banken på 2X 140AH.

Forden sier VROOOM og går.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det kan være lurt å koble kablene av batterier før du går i gang med å rense/sjekke kabling på motor/startmotor. Så slipper du bli skremt opp på fløyen om fastnøkkelen skulle gå i blokka når du skrur pluskabel på startmotoren...

Ellers føler eg at du har batteriproblem. Bra volt på batteriet kan du ha sjølv om batteriet er skadet. Det beste er å få lånt eit batteri og prøve. Men du bør koble vekk de andre. Har eit av de ein kortslutning så vil de være med å dra ned effekten i det friske batteriet.

..lar du båten drive til stord skal vi nok få start på den :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Denne hjelpen hadde eg aldri ventet. Dere er veldig kunnskapsrike og villig til å dele. Eg takker!

Følelsen deres om at det er batteriet smitter. I dag fekk eg en ven over til å vri på nøkkelen, mens eg målte med multimeter direkte på batteriet. Målte nedmot 10V med en gang starteren begynte å dra.

Eg trur dere har løst problemet. I morgen skal eg forsøke med eit annet batteri, så trur eg (håper eg) ting vil ordne seg.

Kor høg bruker spenninga å vere på startbatteria mens startmotoren går? Kva spenning måler du?

I det klippet frå Lancaster stod det vel at det ikkje måtte bli lågare spenning en 10V på startmotoren menst du kjører den. Har du gode kabler så måler du kanskje samme V på starter som på batteriet. Sjekk det. Er det lavere V på starter en på batteria når du kjører startmotor så har du dårlig kontakt. (litt lavere blir det sjølvsagt, men ikkje mykje)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Startmotorene på disse Ford-blokkene kan ta kvelden etter en sur vinter. Det vet jeg av egen erfaring. Trodde først motoren sto kubb, men klarte å dra den rundt med en pipenøkkel. Strøm var OK, men ikke startmotoren... det fant ny eier ut etter at jeg definitivt hadde gått lei og solgt båten billig :-)

Ellers syntes jeg det er veldig store krav til strøm på noen av postene her. Før startmotoren paiet husker jeg at jeg en gang startet 2704-maskinen i en håndfull kuldegrader med et slitent Biltema-batteri jeg lånte fra familiens formidable Skoda Felicia. Kinnet to-tre sekunder og i gang var motoren (Også denne uten gløding).

FENRIKSEN : Ellers syntes jeg det er veldig store krav til strøm på noen av postene her. Før startmotoren paiet husker jeg at jeg en gang startet 2704-maskinen i en håndfull kuldegrader med et slitent Biltema-batteri jeg lånte fra familiens formidable Skoda Felicia. Kinnet to-tre sekunder og i gang var motoren (Også denne uten gløding).

Det forteller vel i grunnen at skodabatteriet slett ikke var så slitent, og har opplevd det samme selv. Jeg gikk også bananas med multimeter og mente at nærmere 12,7 volt hvilespenning på ett 115 ah batteri skulle være mer enn godt nok til å starte. Det hjelper ikke hvis batteriet er sulfatert og ikke er i stand til å gi fra seg all den strøm starter trenger på kort tid. I slike tilfeller er det vel bare belastningstest, eller forsøk med ett batteri man vet er ok, slik trådstarter har tenkt som er det beste.

Kan jo nevne at jeg startet min til slutt med ett bilbatteri på bare 65 ah og faktisk litt lavere hvilespenning enn det 115 ah batteriet jeg hadde prøvd med. Riktignok litt mindre motor enn denne forden da.

Problemet er løst! Fekk besøk av bruker M/B Øyfjell i dag, som viste meg litt forskjellig om motoren. Vi fann ut at det ikkje var batteriet eller startmotoren som var hovudproblema. Då vi kopla startbatteri forbi kablinga i båten (og rett på startmotoren) gjekk motoren med en gang!

Eg vil takke alle som har hjulpet meg på, og spesielt Jan fra M/B Øyfjell. Konklusjonen ble at batterikablane kan føre til store nok spenningsfall til at det er umulig å få start.

Takk skal dere ha!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...