Jump to content

Åpningstrykk og hvor er det billigst å kjøpe dieseldyse MD11C

Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

Har en av de seneste MD11C, levert i 1982. Serienummer 54xxx

Har sjekket begge dysene, og de var dårlige begge 2 så jeg må kjøpe nye.

Koster 1.029,- svenske hos crommarine.se.

Dysene heter DLLA 150 S 828 (Bosch)

På Ebay koster tilsvarende dyser godt under halvparten, men finner ikke denne dysa noe sted. Noen som kjenner til nettbutikker med bra utvalg?

Åpingstrykket lå på ca 180bar på begge dysene, noe som stemmer med tidligere årsmodeller.

I verkstedmanualen side 17 så står det at åpningstrykket på denne motoren som har serienummer etter 80989 skal være 245 +/- 8 bar.

Det stemmer også med info på denne siden. (245bar)

Kan motoren ha vært feiljustert en gang, eller blir fjæra såpass slapp på 30 år?

Virket litt mistenksomt at den havnet akkurat på riktig åpningstrykk som tilsvarer tidligere modeller...

Takker for alle svar :-)

Hei,

Jeg hadde samme "problem" som deg for noen år siden med min MD17C - motornummer 17033, 170 eller 245 bar?. Mine dyser lå på 185 bar når de ble sjekket, så jeg ble også usikker. Til slutt valgte jeg å bytte dysespisser og justerte til 245 bar. Jeg merket ingen særlig forskjell på motoren, men det var nok andre årsaker til det.

Jeg fant dysen på ebay.de:

http://www.ebay.de/itm/Einspritzduese-Volvo-Penta-D11-D17-/260384218321#ht_1477wt_1111

http://www.ebay.de/itm/Einspritzduse-Volvo-Penta-MD-17-ab-16622-/330695362790?pt=Bootsteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item4cfefac8e6#ht_724wt_906

Fikk en grei pris hos Norpart på kr 1000, så jeg bestilte de der... Da har jeg dem her på tirsdag:-)

Begge dysene hadde minst 1 dårlig stråle, så jeg håper på litt mindre osing nå ;-)

Tar vel sjangs på 245bar, Ragnar Ringstad i Fr.stad trodde også det var det riktige...

Kan fjæra ha blitt så slapp på 30 år, eller er det noen som har justert feil en gang i tiden mon tro?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...